• شنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 95031717056
  • خبرنگار : 71545

در نامه رییس انجمن لوازم‌خانگی به رییس‌جمهور مطرح شد

تولید لوازم‌خانگی قربانی مافیای واردکننده!

تولید لوازم‌خانگی قربانی مافیای واردکننده!

تشریح وضعیت تولید، چالش‌های پیش روی تولید لوازم خانگی از جمله مافیای وارکننده و راهکارهای ایجاد رونق در این صنعت محتوای نامه ای است که رییس انجمن لوازم خانگی خطاب به رییس جمهور نوشته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدرضا دیانی به بهانه حاشیه سازی های رسانه ای پیرامون تعطیلی کارخانه های با سابقه تولید لوازم خانگی کشور مانند ارج و آزمایش،  نامه ای خطاب به رییس جمهور نوشت و در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داد که در آن تعطیلی کارخانه ارج را اتفاقی دردناک برای فعالان این صنعت عنوان کرده و آورده است: «انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی بیش از تمام جریان های درگیر با این موضوع، واقف است که حدوث چنین ماجراهای تلخ و دردآوری ریشه در بحران های عمیقی دارد که سبقه آن به سال های متمادی بر می گردد و متهم ساختن یک دولت نه تنها نیت خیرخواهانه ندارد، بلکه از جهت گیری های سیاسی منشا گرفته است. بی شک بر تمامی خیرخواهان  تولیدملی پوشیده نیست که دولت یازدهم عزم خود را برای رفع رکود و حمایت از تولید ملی به کار گماشته است و جریان‌سازی‌های خبری این روزها مبنی بر تعطیلی برندهای معروف تولیدکننده لوازم خانگی در کشور، نه از سر دلسوزی که همراه با مقاصد خاصی صورت می پذیرد.»

وی در ادامه این نامه به دلایل تعطیلی این برندهای ملی اشاره کرده است؛ به طوری که ریشه بحران امروز مجموعه‌های مورد اشاره را در مسائلی چون نحوه واگذاری، صلاحیت خریدار، سوء مدیریت، عدم سرمایه گذاری های جدید در بخش تحقیق و توسعه برای به روز کردن تولیدات و... دانسته و آورده است: «عوامل کلان و پیچیده تری در بروز این دست رویدادها موثر است که در صورت چشم پوشی سایر تولیدکنندگان لوازم خانگی این کشور را نیز درگیر خود خواهد کرد.»

مافیای واردات و مونتاژ، پشت نقاب تولید مشارکتی

در نامه رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی که خطاب به رییس جمهور نوشته شده است، صراحتا به مافیای واردات محصولات لوازم خانگی اشاره شده است و آمده است: «نفوذ بلامنازع مافیای واردکننده لوازم خانگی که بیشترین سهم را در واردات کشور به خود اختصاص داده‌اند، چالش عظیمی را پیش روی تولید ملی نمایان ساخته و روز به روز بر عمق این فاجعه افزوده می شود. واردکنندگان با سوء استفاده از صنعت مونتاژ و کسب منافع حداکثری، با در اختیار گرفتن بیشترین و بهترین فضاهای تبلیغات شهری و رسانه ملی و شبکه های خارجی فارسی زبان در تمام لایه های و ارکان جامعه رخنه کرده و با صحنه‌سازی خطرناک و تشبیه سازی، برای بهره برداری از قوانین و آیین نامه ها، خود را به مسئولین تولید کننده معرفی می کنند.»

در ادامه نوشته شده است:  «این در حالی است که همین گروه، در بازار به کسوت کالای خارجی با عقبه یک برند جهانی معتبر بازاریابی می کنند. آنها به جای خط تولید مبادرت به راه اندازی خطوط مونتاژ بدون عمق ساخت داخل کرده اند و به همین دلیل بسترهای لازم جهت انتقال تکنولوژی، ایجاد و گسترش واحدهای تحقیق و توسعه و به تبع آن ایجاد اشتغال پایدار و عمق ساخت داخل در کشور پدید نمی آید.»

دیانی ورود سرمایه گذار خارجی را زمانی ارزشمند و قابل دفاع دانسته است که با مشارکت تولید کننده داخلی در بخش های استراتژیکی چون، انتقال دانش فنی، تولید قطعات و توسعه صادرات همکاری داشته باشد و گفته است «سود اغوا کننده واردات به ایران، مانع از هر تصمیم سازنده و توسعه بخشی برای این کمپانی های بین المللی می شود.»

در پایان این نامه نیز سند راهبردی و چشم انداز صنعت لوازم خانگی کشور را که گفته می‌شود با نظر وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و کارشناسان و صاحبنظران این عرصه تهیه و تنظیم شده است به عنوانی سندی عملیاتی در پیوست نامه به ریاست جمهوری ارسال شده است.

راهکارهای تولیدکنندگان برای رونق تولید لوازم خانگی

در پیوست اجرایی سند راهبردی و چشم انداز صنعت لوازم خانگی، این انجمن بعد از معرفی صنایع لوازم خانگی و بازارهای جهانی و منطقه ای راهکار های خرد و کلانی را جهت بهبود وضعیت تولید و حمایت های صادراتی از این صنعت اراائه داده است که شامل کنترل قاچاق، واردات بی رویه و اصلاح قوانین نیز می شود.

در این سند، با توجه به اهداف تایی شده ۱۴۰۴، «دستيابي به جايگاه دوم صنعت لوازم خانگی منطقه، رتبه پنجم آسيا و رتبه دهم درجهان از طريق رقابت‌پذيري مبتني بر توسعه فناوري» توصیف شده است و در همین رابطه شش راه برد برای رسیدن به آن ذکر شده است که عبارتند از:

  • الزام ایجاد یک یا حد اکثر دو  برند ملی در صنعت لوازم خانگی با تأكيد برصادرات
  • افزایش سطح کمی، تنوع محصولی و کیفی محصولات تولید داخل جهت رسیدن به مقیاس اقتصادی تولید و توسعه اشتغال پایدار
  • حمایت و سرمایه گزاری  جهت انتقال، ارتقا و بومی سازی تکنولوژی روز دنیا
  • شفاف سازی، سامان دهی و نظام مندی واردات رسمی و غیر رسمی محصولات کامل (CBU) و قطعات نیمه منفصله (SKD) و منفصله کامل (CKD)
  • راه اندازی تخصصی ترین مرکز طراحي، تحقیق و توسعه، آزمون و خدمات مهندسي لوازم خانگی
  • ایجاد صنایع پیشرفته و تکمیلی قطعه سازی به منظور افزایش عمق ساخت داخل و ایجاد بستر لازم برای تقویت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی در این زمینه

اهداف طرح توسعه لوازم خانگی در افق ۱۴۰۴

۱- توليد حداقل ۱۰ میلیارد دلار لوازم خانگی و قطعه که حدود ۳ میلیارد دلار آن صادرات خواهد بود

۲- تامین حداقل ۸۰ درصد از بازار لوازم خانگی داخل کشور با محصولات تولید داخل(صرف نظر از برند) که با توجه به مقیاس اقتصادی تولید به طوری که ۵۰ نیاز بازار باید توسط برندهای ملی تولیدی تامین شود

۳- تامين حداقل ۵ ميليارد دلار قطعه توسط قطعه‌سازان براي لوازم خانگی ساخت داخل

۴- صادرات آنها و حداقل ۱ ميليارد دلار صادرات قطعه به بازارهاي هدف صادراتی از ۳ میلیارد دلار صادرات

دیگر اهدافی بودند که برای چشم انداز ۱۴۰۴ تبیین شدند.

پيش‌نيازها و بسترهاي لازم براي تحقق اهداف

در سند راهبردی و چشم انداز صنعت لوازم خانگی پیوست شده به نامه رییس انجمن لوازم خانگی به رییس جمهور پیش نیازها و بسترهای لازم برای رسیدن به اهداف مشخص شده را به شرح زیر اعلام کرده است:

۱- اصلاح قوانین واردات و گمرکی و ایجاد سرفصل ویژه قطعات لوازم خانگی با در نظر گرفتن میزان عمق ساخت داخل هر محصول

۲- پیش بینی و بسترسازی تامین منابع مالی مورد نیاز

۳- برقراری سیستم هوشمند کنترل واردات رسمی و غیر رسمی(قاچاق کالا)

۴- حضور فعال در پیمان های منطقه ای و جهانی در راستای توسعه صادرات

۵- بستر سازی و هدایت برندهای خارجی برای تولید در داخل از طریق استفاده از پتانسیل ها و سرمایه گذاریهای انجام شده توسط تولید کنندگان  بزرگ داخلی

۶- خرید شرکتهای خارجی و برندهای بین المللی و ادغام آنها در شرکتهای بزرگ داخلی به منظور دستیابی به برند های جهانی، تکنولوژی و شبکه فروش جهانی آنها (راه میان بر)

۷- ایجاد فضای مناسب جهت پذیرش و حمایت از یک یا دو برند ملی با رویکرد توسعه صادرات

۸-  فرهنگ سازی مصرف کالای با کیفبت تولید داخل (country brand)

۹-  پایش؛ سامان دهی و تجمیع تولید کنندگان داخلی محصول و قطعه برای تحقق تولید انبوه در راستای صرفه جویی ناشی از مقیاس (business scale)

۱۰- ایجاد فضای مناسب در راستای فعالیت شرکت های دانش بنیان در زمینه نهادینه کردن تحقیق و توسعه و بومی سازی تکنولوژی در صنعت لوازم خانگی

۱۱- بستر سازی در راستای حضور برندهای ملی ایرانی در کشورهای هدف و ایجاد سیاست های تشویقی

۱۲- ارتقای سطح استاندارد تولید و رتبه بندی کیفی و فنی تولید کنندگان .

۱۳ رتبه بندی کیفی محصولات تولید داخل براساس رتبه بندی کیفی تولیدکننده

سياست‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت در صنعت لوازم خانگی

همچنین در این سند جهت ایجاد محیط مناسب تولید و نیل به اهداف مشخص شده پیشنهداتی نیز برای عملکرده و قوانین وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.

۱- مدیریت و نظام مند کردن واردات:

  • ایجاد فصل اختصاصی جهت نظام مند شدن واردات محصولات کامل لوازم خانگی و قطعات منفصله در کتاب مقررات صادرات و واردات
  • تعیین سقف تعدادی واردات بر اساس گروه محصولی لوازم خانگی
  • تشکیل کمیته تخصصی سه جانبه متشکل از کانون انجمن های صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی کشور و شرکت فنی مهندسی تخصصی لوازم خانگی معرفی شده توسط وزارت صمت با مشارکت گمرک ج. ا. ا در راستای مشخص شدن فصل اختصاصی قطعات لوازم خانگی و تعیین میزان عمق ساخت داخل و پایش پروانه های بهره برداری، تشخیص سازندگان اصلی محصولات لوازم خانگی؛ کنترل میزان ارزش محصولات و قطعات وارداتی و تمامی موارد مرتبط با صنعت لوازم خانگی به صورت مستمر که در این سند به آن اشاره شده است.

برای تعیین موارد فوق؛ در حال حاضر با نظر وزارت صنعت از یک شرکت تخصصی مهندسی، استفاده و سپس با مشارکت کانون و وزارت صمت شرکت تخصصی لوازم خانگی تاسیس می گردد.

  • صدور مجوز واردات مواد و قطعات (CKD) فقط به مجموعه های تولیدی که حداقل دارای فرایندهای تولیدی با عمق ساخت داخل ۶۰% باشند.
  • الزام به ثبت برندهای لوازم خانگی و نمایندگی های مجاز شرکت های تولید کننده اصلی خارجی و واردات ترخیص و توزیع کالای ساخته شده فقط توسط نمایندگی های رسمی ثبت شده و با کارت های بازرگانی متعلق به این شرکتهای ثبت شده و الزام به داشتن مرکز خدمات پس از فروش برای تامین قطعات گارانتی و وارانتی

تبصره ۱ : برای تحقق موضوع اشاره شده فوق وزرات صنعت و معدن و تجارت تعهد های کتبی و قانونی مبنی بر رعایت قوانین و مقررات قانونی را دریافت کند

  • ایجاد زنجیره تخصصی کنترل و نظارت از گمرک تا مصرف کننده نهایی شامل: پرداخت حقوق ورودی  نحوه و نرخ فروش در بازار؛ خدمات پس از فروش؛ پرداخت ارزش افرزوده و مالیات عملکرد
  • الزام سرمایه گذاران خارجی برای تولید در داخل ایران با مشارکت تولیدکنندگان داخلی(با توجه به سرمایه گذاریهای بسیار کلان تولید کنندگان لوازم خانگی داخلی اجازه هیچ گونه سرمایه گذاری در این صنعت به طرفهای خارجی داده نشود  و تنها  امکان فعالیت شرکتهای خارجی منوط به تولید در کارخانجات تولیدی ایرانی باشد)
  • ایجاد محدودیت ها و موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای برای دستیابی به اهداف ترسیم شده ۱۰ ساله (توليد حداقل ۱۰ میلیارد دلار لوازم خانگی و قطعات در مقابل کاهش سالانه حداقل ۶  درصد سهم واردات)
  • الزام وارد کنندگان به فروش بر اساس فاکتور های مصوب و کنترل منظم این امر توسط سازمان های مالیاتی و بازرسی کننده (اجرای ماده ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده)
  • پایش واحد های تولیدی و پروانه های بهره برداری صادره و تعیین واحد های تولیدی واقعی و ابطال پروانه های غیر واقع توسط گروه مشترک به منظوز جلوگیری سو استفاده ی مونتاژکاران از مزایای پروانه ی بهره برداری
  • حسابرسی شرکت های وارد کننده و تولید کننده (در اجرای ماده ۱۴۳ قانون امور گمرکی) که از مزایا و تسهیلات گمرکی و مناطق آزاد و ویژه استفاده نموده اند توسط کارگروه مشترک

" ماده ۱۴۳ – گمرک ایران مکلف است به منظور حصول اطمینان از رعایت مقررات گمرکی ظرف سه سال از تاریخ صدور سندی که به موجب آن کالا از گمرک ترخیص شده، در صورت کشف اسناد خلاف واقع که مشمول قاچاق نشود درباره ترخیص کالایی که متضمن زیان مالی دولت است و یا امتیازات غیر موجهی برای صاحب کالا ایجاد نموده باشد به تائید و تشخیص گمرک ایران جریمه ای از سی در صد (۳۰%) تا سه برابر ارزش کالای موضوع سند مذکور تعیین و دریافت نماید. دریافت این جریمه مانع از تعقیبی که حسب مورد طبق مواد مربوط به قانون مجازات اسلامی به عمل می آید نیست.

تبصره ۱- در مورد وجوهی که من غیر حق با تقلب و تزویر مسترد می گردد علاوه بر وصول اصل مبلغ استردادی جریمه ای معادل صد در صد (۱۰۰%) آن نیز دریافت می شود.

تبصره ۲- صاحبان کالا، شرکت های حمل و نقل و کارگزاران گمرکی و سایر اشخاص ذیربط مکلفند حسب مورد اسناد و مدارک موجود مورد درخواست کمیته مشترک در ارتباط با موضوع مورد رسیدگی را ارائه نمایند. "

  • عدم اختصاص ارز سیستم بانکی جهت واردات محصول کامل
  • اصلاح نظام توزیع لوازم خانگی و مشخص شدن مبدا و محل تولید کالاهای موجود در شبکه های پخش بازار.

۲ اصلاح ضوابط تولید در مناطق آزاد و ویژه

  • اصلاح ضوابط تعیین درصد ارزش افزوده و سهم درصد تولید داخلی و خارجی در مناطق آزاد و ویژه با کمک کارگروه ویژه گمرک، وزارت صنعت، کانون و دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه.

نظر به اینکه واردات درصدی از کالاهای تولید شده در مناطق ویژه اقتصادی به داخل کشور بدون هرگونه محدودیتی مجاز اعلام شده است و این میزان معادل نسبتی از مجموع ارزش افزوده و مواد و قطعات داخلی به کار رفته به قیمت کل کالای تولیدی است که نیاز به ثبت سفارش و گشایش اعتبار ندارد و مشمول شرط غیر مجاز و مجاز مشروط نمی باشد. همچنین واردات کالاهای تولید شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به هریک از مناطق دیگر تجاری بنا به تشخیص و تصویب سازمان هرمنطقه، از پرداخت عوارض به صورت کلی یا قسمتی از آن، معاف می باشد. گواهی تولید صادره توسط منطقه جهت کالاهای تولید شده، ملاک تعیین محل تولید کالاهای مذکور خواهد بود.

با توجه به اینکه تعیین در صد ارزش افزوده، به درستی انجام نمی شود این امر موجب تضیع حقوق دولت و ضربه به تولید داخلی می گردد.

  • پایش واحد های تولیدی مستقر در مناطق آزاد و ویژه به منظور شناسایی و تفکیک واحد های تولیدی از مونتاژکننده با همکاری وزارت صنعت، گمرک، دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه و کانون
  • عدم برخورداری از معافیت مالیاتی مناطق آزاد و ویژه برای تولیدات مونتاژ از طریق  SKD و CKD که به داخل کشور ارسال می گردد. به عبارت دیگر معافیت مالیاتی صرفا به تولید واقعی در مناطق آزاد و ویژه تعلق گیرد.
  • عدم برخورداری از تسهیلات مضاعف در واردات محصولات تولیدی در مناطق آزاد و ویژه به سرزمین اصلی (مثلا استفاده از تخفیف ۱۵ درصدی مناطق + تخفیف در حقوق ورودی به نسبت درصد ارزش افزوده)
  • تعیین در صد ارزش افزوده یکی از مباحثی است که به درستی انجام نمی شود و همین امر موجب تضییع حقوق دولت و ضربه به تولید واقعی می گردد

۳- واردات غیر رسمی محصول (قاچاق) :

  • تدوین مقرراتی که عرضه محصول قاچاق  را در مراکز توزیع به حداقل و هزینه ی ان را به حداکثر برساند
  • حسابرسی شرکت های وارد کننده و تولید کننده (در اجرای ماده ۱۴۳ قانون امور گمرکی) که از مزایا و تسهیلات گمرکی و مناطق آزاد و ویژه استفاده نموده اند توسط گروه مشترک
  • همکاری و هماهنگی همه جانبه با کشورها در جهت مبارزه با قاچاق بخصوص کشورهای همسایه.
  • ثبت شماره سریال محصول در مبادی ورودی تولید و گمرک،   ثبت و پایش آن در مراکز فروش و محل مصرف نهایی توسط خدمات پس از فروش و نیز ممیزی و پیگیری ان در مبادی ارایه و مصرف شده توسط  شرکتهای معتمد معرفی شده ی کمیته مشترک
  • مقایسه حجم واردات با آمار گمرک: این آمار؛ با مقایسه آمار وارداتی و محصولات خارجی در ایران و نیز آمار ثبت شده گمرک میزان کم اظهاری و اختلاف ارزش اظهاری وارد کنندگان با آمار گمرک را نشان می دهد.

با مقایسه امار ریالی و وزنی گمرک در حوزه ی واردات لوازم خانگی کم اظهاری وزنی و ارزشی و همچنین اظهار در سایر طبقات تعرفه ی گمرکی مشکل بازار لوازم خانگی ایران را دوصد چندان کرده است

برای مثال طبق امار بدست امده از گمرک جمهوری اسلامی ایران و میزان کل واردات گروه های اصلی لوازم خانگی در سال ۱۳۹۳ حدود ۱۰۶۷.۷ میلیون دلار میباشد در حالیکه بنا بر امار مستند حجم واردات تنها دو برند مطرح کره ای حدود ۱۵۰۰ میلیون دلار میباشد به غیر از :

  • واردات سایر برند های خارجی وارد شده ی رسمی  از گمرکات
  • واردات قطعات و...  برند های ایرانی برای تولید در ایران  که با احتساب این اعداد به رقم کم اظهاری  ۱۰۰ % می رسیم
  • نظارت بر فعالیتهای بازاریابی و صادراتی محصولات لوازم خانگی جهت صیانت از برند ملی

۴- صادرات محصول و قطعات

  • ارتقاء فعالیتهای کمیته برند ملی در سازمان توسعه تجارت با حضور نمایندگان صنعت لوازم خانگی داخلی
  • ارایه کمکها و همایتهای ویژه به شرکتهای مدیریت صادرات
  • تسهیل و تقویت زيرساخت‌هاي موردنياز و بسترهاي قانوني صادرات
  • افزایش مشوقهای صادراتی متناسب با ارزش‌افزوده محصولات صادراتي و نسبت صادرات به توليد داخل
  • ارتقاء نقش صنعت لوازم خانگی در پيمان‌هاي منطقه‌اي و جهاني در جهت توسعه صادرات
  • مساعدت در تامين خطوط اعتباری مناسب برای بازارهای هدف صادراتي
  • ايجاد و توسعه مراكز بازاريابي بين‌المللي
  • پيش بيني صادرات محصول در قراردادهای همکاری با طرف های خارجی
  • ایجاد تسهیلات در کشورهای دوست جهت ارتقا صادرات محصولات تولید شده داخل
  • تخصیص یارانه شرکت در نمایشگاه های بین المللی
  • جوایز صادراتی قابل توجه و پرداخت سریع آن
  • تسهیل در اجرای قوانین عبور موقت
  • هماهنگی با سفارت خانه های خارج از ایران برای رایزنی های بازرگانی و اقتصادی 
  • لحاظ نمودن شرایط خدمات پس از فروش در مذاکرات و تفاهم نامه های بین المللی
  • پذیرش استانداردهای ایران در کشورهای هدف
  • شرکت در پروژه های ملی کشوری و بین المللی مورد حمایت دولت در خصوص استفاده از لوازم خانگی ملی
  • تسهیل صدور بیمه نامه صندوق ضمانت صادرات منطبق با نیاز و ویژگی های لوازم خانگی
  • صادرات محصولات تولید داخل با مجوز تولیدکننده
  • اقدام برای پاویون اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاههای مؤثر بین المللی نظیر کانتوم غیر چین، بیگ فایی و امارات و ... برای حضور منسجم تولیدکنندگان لوازم خانگی
  • ارایه مشوقهای مالیاتی برای شرکتهای صادر کننده در بازار داخل
  • تخصیص بودجه حمایتی برای فعالیتهای فروش و بازاریابی بالاخص فروشگاهای داخلی در کشورهای خارجی

۵- ارتقای توانمندی ها و قابلیت های فن اورانه

  • توسعه مشاركت‌هاي بين‌بنگاهي(مراكز R&D، شركت‌هاي قطعه‌ساز، تست، آزمون و ... ) در حوزه خريد، ارتقا و انتقال تكنولوژي مورد نياز صنعت لوازم خانگی
  • حمایت از صنایع داخلی جهت نوسازی و افزایش بهروری و استقرار نظام های تحقیق و توسعه با اعطای وام های کم بهره بلند مدت
  • ارتباط نظام‌مند صنعت لوازم خانگی با دانشگاه و مراكز علمي و پژوهشي مخصوصاً در حوزه  فناوري‌هاي جديد و منتج به توسعه پايدار جهت نهادینه کردن تحقیق و توسعه و تکنولوژی
  • توسعه پارك‌هاي علمي و فن آوري برای صنعت لوازم خانگی
  • توسعه خدمات مهندسي و مشاوره
  • بكارگيري و توسعه فناوري‌هاي نوين در توليد لوازم خانگی
  • توسعه و گسترش انجمن هاي تخصصي
  • حمایت از بنگاههای اقتصادی داخلی جهت حضور در مزایده های بین المللی در راستای به کارگیری بنگاههای دارای مزیت های تکنولوژی و پیشرفته

۶- توليد مواد اوليه رقابت‌پذير

  • تکمیل زنجیره تولید نهاده های صنعت لوازم خانگی (ايجاد و توسعه شرکتهای توليد مواد اوليه عمده و منطبق  با نياز صنعت لوازم خانگی (ابعادی، وزنی، فنی و کیفی))
  • توسعه فناوري‌هاي نوين در مواد جديد و مواد پايه پتروشيمي

۷- توليد قطعات/ مجموعه‌هاي رقابت‌پذير

  • توسعه و ارتقاء صنعت قطعه‌سازي و صنايع جانبي متناسب با ارزش‌افزوده
  • سرمايه‌گذاري‌مستقيم/مشترك با قطعه سازان خارجي با برند  ‌معتبر
  • ايجاد و ارتقاء و طراحي محصول و قطعه و توسعه درحوزه تكنولوژي‌هاي نوين و مجموعه‌هاي برق و ‌الكترونيك
  • ايجاد وتوسعه مراکز آزمون قطعات و مجموعه های لوازم خانگی
  • ايجاد و توسعه شهرك‌هاي صنعتي تخصصي در حوزه صنعت قطعه‌ سازي با کیفیت

۸- توليد لوازم خانگی رقابت‌پذير و توسعه ی برند ملی

  • تعیین و ارتقای استانداردهای مرجع داخلی در مجموعه های تولید، تکنولوژی، قطعات، کیفیت، محصولات و خدمات لوازم خانگی مبتنی بر استانداردهای بین المللی
  • استفاده از بودجه بند (ق) سازمان بهینه سازی مصرف سوخت برای جایگزینی محصولات فرسوده و گرید انرژی پایین با محصولات رتبه انرژی بالا، تولید شده توسط کارخانجات با رتبه کیفی و فنی بالا
  • طراحي و توليد سبد لوازم خانگی و ایجاد فضای مناسب جهت برند سازی یک یا حداکثر دو برند ملی با قابلیت رقابت پذیری جهانی به صورتی که این برندها دارای حداقل ۵۰% سهم بازار داخل باشند.

درحال حاضر بیش از ۴۶۰ برند فعال بزرگ و کوچکلوازم خانگی وجود دارد که مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است :

  • سر در گمی شبکه فروش و مصرف کنندگان در انتخاب یک برند ایرانی معتبر
  • بی اعتمادی عمومی مصرف کنندگان به برندهای ایرانی که در اثر تخطی تعداد زیادی از برندهای ایرانی در زمینه نبود تنوع محصول، عدم ارایه کیفیت قابل اعتماد و خدمات پس از فروش بدون ارزش افزوده برای مصرف کنندگان  بوجود آمده است
  • تقسیم توان رقابتی تولید کنندگان ایرانی در مواجهه با برند های خارجی
  • عدم تولید در مقیاس با صرفه اقتصادی و متعاقبا قیمت نسبی بالا در مواجهه با برندهای خارجی
  • عدم توان مالی لازم در اجرای کمپین های تبلیغاتی موثر در مواجهه با برند های خارجی
  • ايجاد و توسعه مراكز آزمون و تست لوازم خانگی براي دستيابي به استانداردهای جهانی
  • شرکت های تولید کننده لوازم خانگی با ظرفیت اسمی حداقل ۵ درصد از کل بازار لوازم خانگی   با رتبه انرژی بالا برای هر گروه محصول و فروش سالیانه ۶۵% آن و تخصیص حداقل ۳% فروش به عنوان بودجه تحقیق و توسعه در اولویت حمایت قرار بگیرند. (با عمق ساخت ۶۰%)
  • شرکت های قطعه ساز  با سهم بازار حداقل ۲۵%  و تخصیص حداقل ۳% فروش به بودجه تحقیق و توسعه در اولویت حمایت دولت قرار بگیرند.
  • ایجاد و توسعه شرکتهای بزرگ قطعه ساز رقابت پذیر با تاکید بر ادغام و تجمیع و استفاده از تشکیل مشارکت با تولید کنندگان بین المللی به شکلی که برای هر کدام از قطعات اصلی؛ قطعه سازانی با  مقیاس بین المللی وجود داشته باشد.
  • جلوگیری از تولید محصولات لوازم خانگی با مصرف انرژی بالا

۹- توسعه فروش وخدمات پس از فروش رقابت پذير در كلاس جهاني :

  • سامان دهی شرکت های ارایه دهنده خدمات پس از فروش در راستای حمایت از مصرف کننده و ایجاد فضای رقابت پذیری محصولات با استانداردهای فنی و ظاهری مربوطه
  • ساماندهی سیستم  پخش، توزیع و واحد های صنفی عرضه کننده کالاهای لوازم خانگی ایرانی به گونه ای که هزینه های فروش صنایع داخلی را کاهش دهد و محصولات با کیفیت با سهولت بیشتر تحویل مصرف کننده شود
  • توسعه زيرساخت‌هاوسیستم های فروش، لجستیک و خدمات پس از فروش
  • تدوین حداقل استاندارد فیزیک و فنی شرکتهای خدمات پس از فروش برای برندهای ایرانی به منظور ارتقای تصویر برند ایرانی و همچنین محدود کردن ورود قارچ گونه ی برندهای غیر معتبر ایرانی
  • تعهد الزام اور از سازمانهای خدمات پس از فروش برای ارایه خدمات ۱۰ ساله محصول و قطعه به معنای واقعی و نه در حد شعار
  • ارتقای سطح رضايتمندي و وفاداری شبکه فروش و مصرف کنندگان از برند ایرانی
  • نظارت برعملكرد شركتهاي لوازم خانگی و واردكنندگان لوازم خانگی در حوزه كيفيت و خدمات فروش و خدمات‌ پس ‌از فروش لوازم خانگی براساس ضوابط ابلاغي
  • نظارت برعملكرد سيستم نظرسنجي مشتريان و رسيدگي به شكايات
  • مشاركت در تدوين و نظارت براجراي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان و آيين‌نامه اجرايي آن
  • ممنوعیت عرضه کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند در ارگانها و تعاونی های مصرف

هماهنگي و پيگيري ايفاي تعهدات ساير ذي‌نفعان صنعت لوازم خانگی

در این بین این سند، از پرداختن به جوانب تولید، بازار و تبلیغات نیز غافل نمانده است و در چهار دسته به ارائه راهکار پرداخته است

 ۱- تبلیغات در رسانه ملی صدا و سیما و مطبوعات

  • محدودیت زمانی پخش تبلیغات در ساعات پر بازدید، سریال ها، فیلم ها و مناسبت های خاص برای برند های خارجی
  • ممنوعیت پخش تبلیغات برند های خارجی که در شبکه  فرا مرزی ماهواره ها فعالیت تبلیغی دارند
  • تدوین ۴ برابری تعرفه های برند های خارجی در مقایسه با برندهای ملی ایرانی
  • تسهیلات ۴ ساله در باز پرداخت هزینه های تبلیغاتی برندهای ملی ایرانی
  • تهیه و پخش برنامه های حمایتی تولید ملی  بصورت کلیپ و فیلم
  • تهیه و پخش برنامه های حمایتی مصرف تولید ملی با کیفیت بصورت کلیپ و فیلم

بیدارکردن وجدان عمومی جامعه، ایجاد انگیزش و سوق دادن جامعه به سوی مصرف داخلی از طریق شوک و تلنگر رسانه ای در یک فضای شفاف اطلاعاتی و به دور از شعارزدگی؛

(در عجب هستم که مادر فداکار ایرانی با خرید جهیزیه لوازم خانگی برند خارجی و فرستادن دخترش به خانه بخت، اشک شوق و شادی می ریزد و همین مادر، شبانگاهان در نماز شب برای استخدام پسرش در یک کارخانه ی تولیدی، اشک تضرع و درماندگیمی ریزد)

  • تهیه برنامه های مشارکتی با حضور تولید کنندگان و صدا و سیما
  • تهیه برنامه های مناظره  با حضور تولید کنندگان و مصرف کنندگان صدا و سیما
  • ایجاد گفتمان نخبگانی برای ضرورت حمایت از تولید ملی با کیفیت و مصرف ان  فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و آگاه سازی مردم درباره ی سوءتأثیرات و صدمات اقتصادی و تجاری ورود کالاهای خارجی به کشور؛ رسانه نقش مهمی در تبدیل الگوی مصرف داخلی به عنوان یک فرهنگ و عادت (خانواده ای که  برند لوازم خانگی انها خارجی است بی شک در خرید سایر موارد، نظیر پوشاک و... و. نیز برند خارجی اولویت اول خواهد بود)
  • ایجاد موج اجتماعی چرایی حمایت از تولید ملی با کیفیت و مصرف ان
  • ارائه طرحی از سبک زندگی ایرانی-اسلامی به صداوسیما و تعامل با این سازمان در خصوص معرفی سبک زندگی ایرانی-اسلامی و توجه ویژه به ابعاد اقتصادی؛ رسانه نقشی اساسی و مهم در تعیین و شکل دهی ذائقه ها و عادت ها ی زندگی دارد و مادامی که یک سبک زندگی بر پایه تجمل گرایی و مصرف گرایی به اذهان عمومی جامعه تزریق شود و برتری و رجحان داشته باشد نباید از جامعه انتظار پیروی از سبک زندگی ایرانی-اسلامی و دوری جستن از اسراف و تجمل داشت.
  • تشویق و ترغیب مردم به پرهیز از اسراف و تجمل گرایی

۲-وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

  • اجرای دقیق و الزام آور و سخت گیرانه و نظارت قوی و بازدارنده  بر اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ در مورد تبلیغات کالای خارجی درفضای تبلیغی شهری (انواع بیل برد ها)

۳- مراکز آموزشی آموزش و پرورش، حوزه علمیه و دانشگاه ها

  • فرهنگ سازی مصرف کالاهای تولید داخل با استفاده از فضاهای موجود در مراکز آموزشی و فرهنگی کشور
  • تدوین دروس ضرورت حمایت از تولید کننده ملی و مصرف کالای تولید ملی با کیفیت و گنحاندن ان در سر فصل های درسی  با کیفیت
  • پژوهش در مورد ضرورت حمایت از تولید و مصرف کالای ملی و اثرات مثبت و زیانبار ان
  • تنظیم قوانین ومقررات لازم و با ضمانت اجرایی بالا جهت نظارت و محدودیت بر تبلیغات کالاهای خارجی
  • پرهیز از اغراق و مبالغه درباره جایگاه تولید داخلی و ترغیب جامعه و تولید کننده برای رسیدن به نقطه آرمانی و ایده آل

۴- بانک ها و موسسات پولی و مالی

  • حمایت از سرمایه گزاری در ایجاد و توسعه واحد های قطعه سازی
  • اعطای تسهیلات ارزان قیمت  به تولید کنندگان در ازای تعویض لوازم خانگی فرسوده و یا  مصرف انرژی بالا
  • طرح حمایتی ارایه سبد محصولی به زوج های جوان
  • طرح فروش اقساطی سبد کالایی لوازم خانگی به اقشار متوسط جامعه با ارایه تسهیلات ارزان به تولید کننده در قبال ارایه محصول با کیفیت به مصرف کننده (جلو گیری از اعطای مستقیم تسهیلات به مصرف کننده)
  • اعطای تسهیلات به تولید کنندگان لوازم خانگی از محل اعتبارات ارزی بلوکه شده در بانک های خارجی  جهت توسعه و خرید تکنولوِژی های نوین، ماشین الات ...
  • مکلف نمودن بانک مرکزی برای تخصیص ارز مورد نیاز تولید کنندگان ظرف ۴۸ ساعت
  • پرداخت ۲۵ درصد سهم صنعت در تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی به تولید کنندگان منتخب لوازم خانگی جهت دستیابی به اهداف تشکیل صندوق

بازنگري سياست‌ها

به روز رسانی و بازنگری های مقطعی سیاست ها از جمله ملزوماتی است که یک برنامه بلند مدت باید به خود ببیند و در این سند پیشنهادی انجمن لوازم خانگی کشور به شرح زیر ارائه شده است:

  • هر پنج سال سند " اهداف و سياست‌هاي صنعت لوازم خانگی در افق  ۱۴۰۴ " مورد بازنگري قرار گيرد.
  • برنامه‌هاي ۵ ساله براي تحقق اهداف و سياست هاي  مندرج در سند اهداف و سياست هاي توسعه صنعت لوازم خانگی در افق ۱۴۰۴ تهیه می شود.
  • اين ‌سند، برنامه هاي اجرايي و آئين نامه هاي مربوطه در كميته هاي تخصصي شوراي  سياستگذاري لوازم خانگی مورد بازنگري قرارگرفته و در شورا به تصويب مي رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha