• چهارشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 95050104072
  • منبع : نمایندگی اردبیل

رونمایی کلاه قزلباشان در اردبیل

ایسنا/اردبیل هم‌زمان با برگزاری نخستین کنگره ملی قزلباشان در ایران و آناطولی در دانشگاه محقق اردبیلی از کلاه قزلباشان رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، پروفسور «محمد نریمانی» قائم مقام رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در این مراسم با بیان این‌که شیوخ طریقت صفوی به مرور از اردبیل به ایران و سوریه بسط داده شد، گفت: قزلباش‌ها کلاه 12 ترکی را ابداع کردند که جریان حاکم در صفویه هم از آن استفاده کردند و به‌واسطه این کلاه به قزلباش معروف شدند.

وی با بیان این‌که شهرت برخاسته از طریقت صفویه جایگاه قزلباش‌ها را در حکومت صفویه مستحکم کرد، افزود: قزلباش‌ها پایه‌های اصلی حکومت صفویه را تشکیل دادند.

نریمانی با یادآوری این‌که قزلباش‌ها تا زمان سقوط حکومت صفویه قدرت خود را در این سلسله حفظ کردند، ادامه داد: آن‌ها تأثیرات ویژه‌ای بر ایران و آناطولی گذاشتند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: همایش‌های متعددی با محوریت صفویه برگزار شده است، اما جای برگزاری همایش علمی با محوریت قزلباش‌ها خالی بود که به همت دفتر توسعه فرهنگی آذربایجان و گروه تاریخ دانشگاه این همایش برگزار شد که امیدواریم به احیای فرهنگ غنی منجر شود.

«رباب عزیزخوانی» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل نیز با بیان این‌که نیاز به صفویه شناسی در میان عموم مردم وجود دارد، گفت: باید به فکر سواد اطلاعاتی مردم باشیم و در این زمینه گام‌های اساسی برداریم.

وی با بیان این‌که ادبیات شفاهی در خصوص صفویان در اردبیل وجود دارد، افزود: ما باید نسبت به سلسله صفویه بیشتر کار کنیم، چون اردبیل مهد سلسله صفویه است.

عزیزخوانی با اشاره به آمار کتابخوانی در استان اردبیل، تصریح کرد: کتاب‌هایی که در خصوص صفویه در کتابخانه‌های عمومی استان امانت داده می‌شود، کتاب‌های شاخصی نیستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل حمایت مسئولان از تدوین کتاب در خصوص صفویه شناسی به شکل جذاب و مستند را خواستار شد و گفت: وقتی نبض جامعه به سمت کتاب نرود تا مردم صفویه را بشناسند، قطعاً برگزاری کنگره‌ها بدون خروجی خواهد بود.

وی با بیان این‌که استان اردبیل دارای صاحب‌نظران هوشمند و بزرگ بسیاری در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی و ورزشی است، افزود: باید کمک کنیم فرهنگ کتابخوانی و تعامل میان کتاب، دانشگاه، مدرسه و جامعه ایجاد شود و برای افرادی که با کتاب قهر کرده‌اند یک آشتی ملی ایجاد کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha