• جمعه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403032516767
  • خبرنگار : 50659

مدیر فرهنگی امامزاده سید ابراهیم(ع) لاهرود:

ترویج مکتب شیعه مهم‌ترین عرصه نقش آفرینی امام باقر(ع) بود

ترویج مکتب شیعه مهم‌ترین عرصه نقش آفرینی امام باقر(ع) بود

ایسنا/اردبیل مدیر کانون فرهنگی و هنری امامزاده سید ابراهیم (ع) شهر لاهرود گفت: امام محمد باقر (ع) با ایجاد نهضت علمی نقش بسزایی در ترویج مکتب شیعه و گسترش علوم نبوی داشت.

اسماعیل دستگزار در گفت‌وگو با ایسنا با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت پیشوای پنجم شیعیان جهان، اظهار کرد: شهادت مظلومانه پنجمین بحر کرامت و شکافنده علوم الهی حضرت امام محمد باقر (ع)، یکی از غم‌ انگیزترین و تاثیرگذارترین رویدادهای تاریخ اسلام است که با درد و اندوه  فراوان در دل‌ های پیروان و دوستداران اهل بیت (ع) جای دارد.

وی افزود: سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) فرصتی مغتنم است تا با بازنگری در زندگانی، تعالیم و دستاوردهای آن حضرت بتوانیم از سیره و منش ایشان الهام بگیریم و مسیر صحیح زندگی اسلامی را بشناسیم

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود گفت: امام محمدباقر(ع) با دانش و بصیرت بی‌نظیر خود، زمینه‌های علمی و دینی بسیاری را برای امت اسلام فراهم کرد و به عنوان یکی از بزرگترین مفسران قرآن کریم و احادیث نبوی شناخته می‌ شود

دستگزار بیان کرد: آن امام بزرگوار نمونه کامل علم و زهد بود و نام گرانقدرشان همواره بر تارک فرهنگ شیعه می درخشد چراکه نقش و تاثیر شگرفی بر گسترش علوم نبوی داشت.

وی ادامه داد: امام محمد باقر (ع) با بنیان گذاری نهضت علمی علوی بر غنای گنجینه دانش مسلمانان افزود و فصل جدیدی را فرا روی تاریخ اسلام گشود.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود اضافه کرد: حضرت امام محمد باقر(ع) با ایجاد این نهضت در جهان اسلام، تاثیر بسزایی در ترویج مکتب شیعه  داشت و شاگردانی که در مکتب آن امام بزرگ پرورش یافتند سالها عهده دار اشاعه فرهنگ دینی و انتقال آن به نسل های پس از خود بودند.

دستگزار تاکید کرد: آن امام بزرگوار در روزگار خود، بزرگ ترین تأثیر علمی و عملی را برای جامعه خویش داشت و حضور در مجامع علمی و پایه گذاری نشست های فرهنگی، یکی از بهترین و ارزنده ترین نوع حضور در جامعه و خدمت به اجتماع مسلمانان بود که آن حضرت به گونه ای بارز و اثرگذار، این نقش را بر عهده گرفت.

وی افزود: از دیگر جنبه های حضور مؤثر ایشان در جامعه، مرجع بودن و پاسخ گویی به پرسش های مردمی بود که از دور و نزدیک به حضور ایشان می شتافتند و پاسخ پرسش های گوناگون خود را از محضر امام بزرگوار دریافت می کردند.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود در ادامه با اشاره به رسیدگی امام باقر (ع) به محرومان، گفت: مطابق منابع تاریخی نقل شده است که هرگز شنیده نشد که نیازمندی، نیازش را به آن حضرت اظهار دارد و با پاسخ منفی روبه رو شود بلکه ایشان همواره سفارش می کرد که وقتی نیازمندان به شما روی می آورند و یا شما می خواهید آنان را صدا بزنید، بهترین نام ها و عنوان ها را درباره آنان به کار گیرید و با عنوان ها و صفت های ناپسند و بی ارزش و با بی احترامی با آنان برخورد نکنید.

 دستگزار، سخاوت و مروت در حق دوستان را یکی دیگر از فضائل اخلاقی آن امام بزرگوار دانست و افزود: به گواهی منابع تاریخی هنگامی که دوستان و آشنایان امام باقر (ع) به مهمانی آن حضرت می آمدند، از نزد ایشان بیرون نمی رفتند، مگر اینکه بهترین غذاها را می خوردند و چه بسا گاهی لباس و هدیه از آن امام بزرگوار دریافت می کردند.

وی با اشاره به شکیبایی و بردباری امام باقر (ع) در روابط اجتماعی ، اذعان داشت : شرط اصلی حضور سازنده و سودمند در جامعه، صبور و شکیبا بودن فرد است که این ویژگی را به عالی ترین شکل آن می توان در زندگی امام باقر (ع) تجسم کرد

مدیر کانون قرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود با اشاره به محبت و عاطفه ورزی امام باقر (ع) به خانواده، تصریح کرد: محبت و عاطفه داشتن به فرزندان و اعضای خانواده در اوج رعایت ارزش‌إهای دینی و الهی، چیزی است که تنها در مکتب اهل بیت (ع) به درست ترین شکل آن دیده می‌شود و کسانی که از مکتب اهل بیت (ع) دور مانده‌اند، چه آنانکه از اساس پایبند به دین نیستند و چه آنانکه دین را از طریق غیر اهل بیت (ع) دریافت کرده اند، در ایجاد تعادل میان عواطف و ارزش ها گرفتار زیاده روی و کوتاهی می شوند.

 وی خاطرنشان کرد: گروهی آن چنان دلبسته فرزند و زندگی هستند که همه قانون‌ها و ارزش‌های دینی و اجتماعی را فدای آن می کنند و دسته ای آن چنان گرفتار سستی در اعتقادات دینی شده‌اند که می‌پندارند توحید و محبت به خدا، نیازمند بی‌عاطفگی و بی‌مهری به غیر خداست ولی بر مبنای آموزه‌های دینی و اسلامی در مکتب امام باقر(ع) خبری از این کندروی و تندروی‌ها نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha