یاشا سلیمانی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به راهاندازی جاده قدیمی تجارت ابریشم، اظهار کرد: دولت چین قصد دارد "جادهی ابریشم" را بازسازی کند؛ جادهای که باید آسیای مرکزی را به اروپا متصل کند. برای این منظور شاهراهها، ریلها و لولههای نفت زیادی ساخته خواهد شد. ناظران این را "پروژهای برای تسخیر جهان" مینامند. مجله آلمانی "اشپیگل" در گزارشی اختصاصی به معرفی پروژه غولآسای دولت چین برای بازسازی "جادهی تاریخی ابریشم" پرداخته و آن را تلاشی برای "تسخیر جهان" نامیده است.
این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: این پروژهای غولآسا خواهد بود که حدود ۶۰ کشور در آن شرکت خواهند داشت که این یعنی نیمی از جمعیت زمین. دولت چین در این چارچوب قصد دارد نه تنها مسیری تجاری بسازد، بلکه همچنین میخواهد زیرساختهای خود را در ابعادی بزرگ گسترش بخشد که این مهم میتواند چین را در سالهای آتی به قدرت اقتصادی بیبدیلی تبدیل کند.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: پکن برای دستیابی به این مهم ۴۰ میلیارد دلار آماده کرده است. این پول صرف ساختن اتوبانها، خطوط آهن، لولههای نفت و گاز و بنادری از لیتوانی تا شاخ آفریقا، از سریلانکا تا فلسطین و از پاکستان تا ایران خواهد شد. دو خط آهن نیز به آلمان کشیده خواهد شد از شنژو به هامبورگ و از چونگگینگ به دویسبورگ.
سلیمانی خاطرنشان کرد: پکن به منظور تأمین مالی این پروژهی غولآسا حتی به تأسیس یک موسسهی مالی اقدام کرده است که "بانک سرمایهگذاری زیرساختهای آسیا" (AIIB) نام دارد. در ژوئن سال ۲۰۱۵ بر خلاف خواست و ارادهی ایالات متحده آمریکا، ۵۷ کشور طرح تأسیس بانک یادشده را امضا کردند که در میان آنها بریتانیا، فرانسه و آلمان هم به چشم میخوردند. هرگاه چینیها پروژهی بزرگی را تدارک میبینند، هر کشوری مایل است در آن سهیم باشد.
وی افزود: دولت چین در این چارچوب قصد دارد نه تنها مسیری تجاری بسازد، بلکه همچنین میخواهد زیرساختهای خود را در ابعادی بزرگ گسترش بخشد.
انتهای پیام
نظرات