به گزارش ایسنا، شرکتهای اروپایی بزرگی مانند لوفتهانزا، بریتیش ایرویز و ایرفرانس در طول ماههای گذشته یا پس از مدتی طولانی به آسمان ایران بازگشتند و یا پروازهای هفتگیشان را به شکل قابل توجهی افزایش دادند. در آسیا نیز در کنار برنامهریزی کلان شرکتهای بزرگی مانند امارات، قطر و ترکیش ایرلاینز در هفتههای گذشته شرکتهایی از قزاقستان، تایلند و هند پروازهای خود را از سرگرفتند تا مهمانان فرودگاه امام خمینی (ره) به حدود ۶۰ ایرلاین نزدیک شوند.
هرچند این موضوع در نگاه اول میتواند مثبت تلقی شود، اما در عین حال این نگرانی را به وجود میآورد که شاید به دست آوردن دوباره این بازار برای ایرلاینهای داخلی قدری دشوار شود، زیرا در شرایطی که چند شرکت خارجی پروازهای بینالمللی پرتردد ایران را مدیریت میکنند، این تصور که بتوان بار دیگر در کوتاهمدت بازار را از آنها گرفت و به شرکتهای ایرانی داد قدری سخت به نظر میرسد.
با وجود آنکه نمیتوان این نگرانی را کنار گذاشت، اما محمد بشارتی – کارشناس صنعت هواپیمایی – در گفتوگو با ایسنا، معتقد است: در شرایط فعلی نه تنها جای نگرانی برای ایران وجود ندارد که حتی میتوان از این پروازها صرفه اقتصادی مناسبی نیز به وجود آورد.
وی دربارهی شرایط احتمالی ایرلاینهای ایرانی در ماههای آینده با وارد شدن هواپیماهای جدید، اظهار کرد: آنچه که در حال حاضر مهم است نبود شرایط لازم در ناوگان ایران برای افزایش نفوذ در تمام مسیرهای بینالمللی موجود است. ما حتی اگر راه ورود خارجیها را نیز ببندیم شانس چندانی برای به دست آوردن این بازار در حال حاضر نداریم.
این کارشناس صنعت هواپیمایی ادامه داد: تعداد هواپیماهای فعال ما که امکان تردد در مسیرهای بینالمللی را دارد بسیار کم است و از اینرو حتی اگر شرایط برای ایرلاینهای ایرانی در تعریف بازارهای بینالمللی بصرفد، باز هم نمیتوان بخش زیادی از این بازار را در اختیار گرفت.
بشارتی با اشاره به دوجانبه بودن تفاهمات لازم برای به وجود آمدن پروازهای مستقیم بینالمللی میان دو کشور، تصریح کرد: طبق این تفاهمات هر یک از طرفین حق دارند به تعدادی مساوی پرواز هفتگی در نظر بگیرند و از اینرو اگر در آینده و با رسیدن هواپیماهای جدید ایرلاینهای ایرانی قصد داشته باشند پروازهای مستقیم به سمت لندن، پاریس یا هر شهر دیگری که از طرف ایرلاینهایشان به سمت ایران پرواز مستقیم انجام میگیرد، پرواز داشته باشند مجاز به این کار خواهند بود و هیچ محدودیتی در این زمینه آنها را تهدید نمیکند.
وی در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی ورود ایرلاینهای خارجی چه صرفه اقتصادی برای ایران دارد نیز، گفت: براساس همان تفاهمات دوجانبه دو طرف حق دارند پروازهایی مساوی داشته باشند. حال اگر برای مثال تعداد پروازهای یک ایرلاین انگلیسی به ایران در قیاس با پروازهای مستقیمی که ایرلاینهای ایرانی به مقصد آن کشور دارند بیشتر باشد ۲۵ درصد از ظرفیت هر یک از این پروازهای بیشتر به ایران داده خواهد شد.
این کارشناس صنعت هواپیمایی اضافه کرد: از اینرو این پروازها در کنار آنکه میتواند ایران را به قطب پروازی منطقه تبدیل کند، صرفه اقتصادی بالایی نیز خواهد داشت.
بشارتی خاطر نشان کرد: البته این موضوع منوط به یک شرط مهم است و آن اینکه ما بتوانیم برای این ایرلاینها خدمترسانی مناسبی داشته باشیم. اینکه فرودگاه امام خمینی (ره) با ظرفیت پایین به مسافرانی زیاد خدمترسانی میکند، قطعا وجهه خوبی برای ما نخواهد داشت، اما اگر خدمات متناسب با افزایش ورود ایرلاینها باشد میتوان به رسیدن به اهداف کلان در این عرصه فکر کرد.
انتهای پیام
نظرات