به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، ظرفیت انرژی بالای باتریهای لیتیوم-یون موجب شده این سامانهها خیلی از ابزارها از سیستمهای سیار ریز تا کامیونهای عظیم را برقرسانی کنند. با این حال فناوری کنونی باتریهای لیتیوم-یون محدودیتهای خاص خود را دارد و محققان همواره به دنبال ارائه باتریهای لیتیومی بهتری بودهاند.
دندریتها، فیبرهای لیتیومی میکروسکوپی هستند که در طول فرآیند شارژ شدن شکل میگیرند و تا زمان رسیدن به الکترود دیگر گسترش مییابند.
این امر موجب کوتاه شدن مدار باتری و در برخی حالتها آتش گرفتن باتری یا حتی منفجر شدن آن میشود.
نمونه اولیه باتری جدید دارای کاتد سولفورمحور است و پس از 500 چرخه شارژ و تخلیه(معادل بازه زمانی دو ساله برای عملکرد یک باتری)، هیچ دندریتی در آندهای آن مشاهده نشد.
پیشبینی میشود چنین فناوری برای ذخیرهسازی انرژی و ابزار الکترونیکی مانند ابرخازنها کارآمد باشد.
جزئیات باتری ابداعی در ACS Nano منتشر شد.
انتهای پیام
نظرات