• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 96112916598
  • خبرنگار : 71263

اظهارنظر کارشناس غربی درباره علت سقوط هواپیمای آسمان

اظهارنظر کارشناس غربی درباره علت سقوط هواپیمای آسمان

یک کارشناس ایمنی پرواز در گفت و گو با شبکه الجزیره به ارزیابی علت احتمالی سقوط هواپیمای ای تی آر آسمان پرداخت.

به گزارش ایسنا،  سقوط هواپیمای آی تی آر شرکت آسمان در منطقه کوهستانی نزدیک سمیرم، به سرعت از سوی رسانه‌های متعدد جهان منتشر شد. این پرواز که حامل ۶۰ مسافر و شش خدمه پرواز بود، از تهران به مقصد یاسوج پرواز کرده بود.

هواپیمای ای تی آر ۷۲ یک هواپیمای دوموتوره توربوپراپ است که برای پروازهای منطقه ای کوتاه برد مورد استفاده قرار می گیرد.

تحت چند دهه تحریم‌های بین‌المللی، ناوگان هواپیمایی مسافری ایران فرسوده شده و در سال‌های اخیر شاهد سوانح هوایی متعددی بوده است.

ایران بدنبال امضای برجام در سال ۲۰۱۵، قراردادهایی را با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ برای خرید هواپیماهای مسافری امضا کرده است.

دیوید لیرمونت، متخصص ایمنی پرواز و خلبان سابق از لندن به شبکه الجزیره گفت: وضعیت جوی در کوهستانی که این هواپیما سقوط کرده، بسیار بد است. به نظر می‌رسد که این هواپیما در حال کم کردن ارتفاع به سوی مقصد بوده است و در موقعیت اشتباهی قرار داشته و به کوه برخورد کرده است.

وی در ادامه افزود: اساسا این مسئله ناشی از اشتباه ناوبری است و هواپیمایی که به کوهستان پوشیده از ابر برخورد می‌کند مانند کشتی است که به صخره برخورد می‌کند.

به گفته لیرمونت، هواپیمایی که سقوط کرده، مدلی بوده که به خوبی امتحانش را پس داده بود اما این شرکت هواپیمایی با سوانح هوایی در ایران بیگانه نبوده است. شرکت هواپیمایی آسمان پروازهای زیادی در مناطقی که پرواز در آنها دشوار است، انجام می‌دهد و به همین دلیل در معرض ریسک بیشتری قرار می‌گیرد.

پایگاه آمار فلایت "رادار ۲۴" نشان می‌دهد شرکت هواپیمایی آسمان شش فروند ای تی آر ۷۲ دارد که همگی هواپیماهای قدیمی هستند که تنها با سامانه رادار MLATمکان یابی می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۱۲-۲۱ ۱۴:۴۱

با توجه به متن میتوان متوجه شد که این مطلب برای اغنای افکار مردم منتشر شده که کاملا اثبات شود هواپیما سالم بوده باید یادآور شد که خلبان طبق متن منتشره در لحظه دید فیزیکی کوه اقدام به عمل نموده پس ربطی به عمل قلب در آن لحظه نداشته ضمنا احتمالا متخصصان هواپیمای کشوری میدانند که در آن شرایط آب و هوایی تنظیم ارتفاع و ارتفاع صحیح توسط نشان‌دهندها در اختیار خلبان قرار می‌گیرد. پس اگر نشان‌دهنده التیمیتر هواپیما ایراد داشته باشد خلبان از ارتفاع درست بی خبر است تا لحظه دید چشمی همانگونه که در متن آمده اما چرا دروغ برای اینکه از خرید اینگونه هواپیما حمایت شود برای اینکه وزیر زیر بار سئوال نرود. بهترین راه گناه کار شدن خلبان است که با آن همه ساعت پرواز حتی توانایی کنترل ارتفاع هواپیما را نداشته... قطعات هواپیما که در کوه قرار دارد از سلامت قطعات از کجا اطلاع پیدا کردید؟ نکند سلامت قطعات را از جعبه سیاه سالم پی برده اید؟ جعبه سیاه شامل اطلاعات محدود پروازی -موتور و اطلاعات ارسالی نشاندهنده هاست که قطعه معیوب اطلاعات معیوب ارسال می‌کنند و تا اظهار نظر تیم فنی متخصصین پس از جمع‌آوری کامل قطعات و انتقال برای بررسی اظهار نظر عمل قلب خلبان نوعی فریب است