• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 96120804024
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رییس کمیسیون آب اتاق بازرگانی اصفهان:

ورشکستگی آبی کشور را فراگرفته است

ورشکستگی آبی کشور را فراگرفته است

ایسنا/اصفهان رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان گفت: بحران فراگیر کمبود آب که برخی از کارشناسان از آن به عنوان ورشکستگی آبی یاد می‌کنند، کشور را فراگرفته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اتاق بازرگانی اصفهان، حمیدرضا قلمکاری در همایش "نقد طرح ملی تبدیل اراضی شیب‌دار به باغات در برنامه ششم توسعه"، اثرات مخرب فرونشست زمین بر مراکز مسکونی، تاریخی و فرهنگی را جبران ناپذیر دانست و اظهار کرد: متأسفانه این بحران از دیدگان پنهان بوده و ابعاد فاجعه‌بار آن چنان‌که شایسته است، احساس نمی‌شود.

وی با اشاره به سخنان رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور مبنی بر اینکه در شرایطی که مطابق معیار سازمان ملل برای پایداری در توسعه حد مجاز مصرف منابع تجدید پذیر آب 40 درصد تعیین شده است، گفت: در ایران سالانه به بیش از 110 درصد از منابع تجدید پذیر دست‌اندازی شده است.

قلمکاری گفت: وخیم‌تر شدن وضعیت آب و شرایط زیست‌محیطی، عدم تأثیر بر کاهش تبخیر بارش، تایید دست‌اندازی بر عرصه‌های طبیعی و منابع ملی، بارگذاری جدید بر منابع آب خارج از محدوده اراضی شیب‌دار، افزایش ریسک فرسایش خاک، عدم بازدهی اقتصادی مطلوب و پایدار در دراز مدت، تضییع حقابه های افراد حقیقی و حقوقی و... از جمله دلایل مخالفان با طرح ملی تبدیل اراضی شیب‌دار به باغات است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان، گفت: این در حالی است که موافقان این طرح اجرای کامل آن را با جلوگیری از تبخیر آب، موجب بهبود تغذیه منابع آب زیرزمینی و تولید آب می‌دانند.

به نقد نگذاشتن عملکرد گذشتگان از عوامل مشکلات امروز است

هم‌چنین رییس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران بابیان اینکه پس از اصلاحات ارضی دهه چهل استراتژی توسعه ملی بر اساس استفاده وسیع از منابع گذاشته شد، گفت: متأسفانه در سال‌های بعد این عمل به نقد کشیده نشد و یکی از نکات کلیدی بحران موجود کشور، به نقد نگذاشتن عملکرد گذشتگان است.

محمدحسین شریعتمدار توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بذرو نهال (DNA) را در رفع بحران آب مؤثر دانست و گفت: تنها یک DNA در کنار مواردی چون بازچرخانی و افزایش بهره‌وری آب می‌تواند رافع مشکلات آب کشور باشد.

وی ایجاد فضای نقد به‌منظور تبادل افکار و رسیدن به نتیجه مطلوب را از جمله بهترین راهکارها برای تصمیم‌گیری در مورد طرح ملی تبدیل اراضی شیب‌دار به باغات دانست و افزود: امیدواریم با همکاری اتاق بازرگانی ایران و اصفهان و مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب با بهره‌گیری از صاحب‌نظران و دانشمندان این حوزه، نگرانی ورشکستگی آب به یک حرکت پرشتاب مثبت تبدیل شود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha