• چهارشنبه / ۵ آذر ۱۴۰۴ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404090503023
  • خبرنگار : 51054

حدادعادل:

هویت‌های انسانی و ملی در خطر هستند/ اصفهان؛ نگین تمدن اسلامی و ایرانی باهویت پایدار و جهانی

هویت‌های انسانی و ملی در خطر هستند/ اصفهان؛ نگین تمدن اسلامی و ایرانی باهویت پایدار و جهانی

ایسنا/اصفهان رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: هویت اصفهان نه‌تنها برای استان اصفهان، بلکه برای ایران و اسلام باید تقویت شود. امروز باید بپذیریم که هویت‌های انسانی و ملی در خطر هستند و باید از این خطرات جلوگیری کنیم.

غلامعلی حداد عادل، امروز چهارشنبه ۵ آذر در آیین رونمایی از دانشنامه اصفهان اظهار کرد: مهم‌ترین نیاز و بالاترین وظیفه برای کشورهایی مانند ایران و شهرهایی مانند اصفهان، حفظ هویت است. در دنیای امروز که هویت ملت‌ها در طوفان جهانی‌شدن و استعمار نو قرار دارد، حفظ هویت به منزله حفظ شخصیت هر فرد است. به‌عنوان یک فرد، اگر هویت خود را از دست بدهد، دیگر فرد نیست و همین امر در سطح جامعه و ملت‌ها نیز صدق می‌کند.

وی افزود: اصفهان در هویت ایرانی و اسلامی قرار دارد و باید برای حفظ و تقویت آن تلاش کنیم. هویت اصفهان نه‌تنها برای استان اصفهان، بلکه برای ایران و اسلام باید تقویت شود. امروز باید بپذیریم که هویت‌های انسانی و ملی در خطر هستند و باید از این خطرات جلوگیری کنیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه به یادآوری اولین تصویری که از اصفهان در دوران کودکی در ذهنش نقش بسته بود پرداخت و بیان کرد: یادآوری اولین تصویر زیبا و ماندگاری که از اصفهان داشتم، از کتاب‌های درسی دوران دبستان بود که در آن شعرهایی از اصفهان به‌عنوان نماد هنر و فرهنگ این شهر آمده بود. شعر استاد حسین مسرور که در کتاب‌های درسی در دهه ۳۰ خوانده بودیم، هنوز در یادم باقی‌مانده است.

حداد عادل سپس به تاریخ کهن اصفهان اشاره کرد و گفت: اصفهان پیش از اسلام و پس از آن در هر دوره تاریخی نقش بی‌بدیلی در تحولات علمی، دینی، فرهنگی و هنری داشته است. در هر زمینه‌ای که بخواهید مطالعه کنید، حضور اصفهان را مشاهده می‌کنید. اصفهان در دوره‌های مختلف تاریخ، از جمله دوره سلجوقیان و صفویه، همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز علم، ادب، هنر و صنعت شناخته شده است.

وی به نقش‌برجسته اصفهان در دوران صفویه اشاره کرد و افزود: در دوران صفویه، اصفهان به‌عنوان مرکز قدرت سه امپراتوری بزرگ اسلامی، یعنی امپراتوری صفویه در ایران، عثمانی در ترکیه و گورکانیان در هند، شناخته می‌شد. اصفهان در این دوران نه‌تنها به‌عنوان یک قطب اقتصادی، بلکه به‌عنوان یک مرکز علمی، فرهنگی و هنری در جهان اسلام مطرح بود.

رئی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه بر اهمیت توجه به تاریخ و فرهنگ اصفهان تأکید کرد و گفت: اصفهان در تاریخ علوم دینی نیز جایگاه ویژه‌ای داشته است. پیش از تأسیس حوزه علمیه قم، حوزه علمیه اصفهان بزرگ‌ترین مرکز علمی ایران بود. بسیاری از شخصیت‌های برجسته‌ای که در تاریخ علم و دین ایران شناخته می‌شوند، مانند آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله اصفهانی، ریشه در حوزه علمیه اصفهان دارند.

حدادعادل به تأثیر اصفهان در دوران معاصر اشاره کرد و افزود: اصفهان در دوران تجدد نیز نقشی مهم ایفا کرده است. در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، اصفهان همواره نقش‌آفرین بوده و نیروهای زیادی به کشور کمک کرده‌اند. این شهر همچنان به‌عنوان یک قطب علمی، صنعتی و فرهنگی در کشور شناخته می‌شود.

وی بر اهمیت «دانشنامه اصفهان» اشاره کرد و گفت: دانشنامه اصفهان یک مرجع جامع و معتبر است که اطلاعات بی‌نظیری در مورد تاریخ، فرهنگ، هنر و تمدن این شهر ارائه می‌دهد. این دانشنامه نه‌تنها برای اصفهانی‌ها، بلکه برای تمام ایران و جهان اسلام اهمیت دارد. باید تلاش کنیم که این اثر فرهنگی به‌عنوان یک مرجع معتبر و علمی در سطح جهانی شناخته شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با اشاره به جایگاه ویژه اصفهان خاطرنشان کرد: اصفهان بعد از حمله محمود افغان هنوز نپذیرفته که پایتخت نیست و تنها شهری‌ست که همیشه پیش‌گام‌تر از تهران در همه زمینه‌ها بوده است. اصفهان برای تهران، حکم استانبول برای آنکارا را دارد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha