• شنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 97050602789
  • منبع : نمایندگی کردستان

عملیات گیاه‌پزشکی در 2000 هکتار از جنگل های بلوط کردستان

عملیات گیاه‌پزشکی در 2000 هکتار از جنگل های بلوط کردستان

ایسنا/کردستان معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان کردستان گفت: عملیات گیاه پزشکی برای سومین سال متوالی در سطح 2000 هکتار از جنگل‌های بلوط استان اجرا شده است.

حسن بهرامی  در گفت‌وگو یا ایسنا، با اشاره به مراحل انجام عملیات گیاه پزشکی در سطح استان اظهار کرد: عملیات گیاه پزشکی شامل دو مرحله پایش و انجام عملیات کنترل و مبارزه است که عملیات مونیتورینگ و پایش در سطح جنگل‌ها با هماهنگی کارشناسان ناظر و نظارت کار گروه گیاه پزشکی استان صورت گرفته است. 

وی افزود: در این پروژه مبارزه با آفات پروانه جوانه خوار بلوط برای سومین سال متوالی و به مدت هفت ماه در سطح 2000 هکتار در محدوده جنگل‌های بلوط استان اجرا شده است . 

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان کردستان با بیان اعتبارات اختصاص یافته به این عملیات تصریح کرد: عملیات کنترل و مبارزه نیز در جنگلهای مناطق بحرانی شهرستان‌های سروآباد، بانه و مریوان صورت گرفته از که محل اعتبارات استانی این طرح‌ها  در شهرستان مریوان 900 میلیون  ریال و در محدوده شهرستان بانه 180 میلیون ریال هزینه شده است. 

وی در خصوص انجام  روش های مکانیکی، محلول پاشی و تله فرمونی برای مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط در جنگل‌های استان عنوان کرد: مبارزه مکانیکی با قطع و بریدن سرشاخه‌های آلوده به آفت و معدوم سازی در خارج از جنگل انجام می شود . 

بهرامی ادامه داد: این روش در مرحله شفیرگی و زمانی که درختان درحالت خواب زمستانه هستند یعنی در اسفند ماه اجرا شده است. 

وی خاطرنشان کرد: در روش محلول پاشی با استفاده از محلول بیولوژیک BT یا باسیلوس تورنژیانسیس است به عنوان یکی از انواع حشره‌کش‌های بیولوژیکی جهت حذف آفت و در مرحله لاروی، بکار برده می‌شود. 

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان ضمن تشریح روش مبارزه فرمونی گفت: روش مبارزه فرمونی شامل چند مرحله تهیه فرمون مرتبط با نوع آفت، تهیه پاکت‌های مخصوص تله‌گذاری، نصب و سرکشی به موقع، جمع آوری تله‌های آلوده و معدوم سازی در خارج از جنگل است. 

وی با مطلوب توصیف کردن عملیات اجرایی اظهار کرد: در بازدیدهای مکرر از مناطق جنگلی که توسط کارشناسان کارگروه گیاه پزشکی اداره کل و کارشناسان ناظر ،در حین  عملیات گیاه‌پزشکی  در جنگل‌ها  انجام شده ، جنگل‌های استان  از وضعیت رویشی مناسبی برخوردار بوده است. 

بهرامی خاطرنشان کرد: این نشان از موثر بودن اجرای پروژه مذکور در مناطق بحرانی آفت است و از شدت طغیان آفت در این عرصهها کاسته و شاهد کاهش چشمگیر تخم‌ریزی بر روی سرشاخه‌های بلوط بودیم. 

  وی در پایان یادآورشد: لارو پروانه جوانه ‌خوار بلوط با نام علمی Tortrix viridana از خانواده Tortricidae ها یکی از مهم‌ترین آفات برگ ‌خوار بلوط در جنگل‌های زاگرس محسوب می‌شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha