• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 97061909488
  • خبرنگار : 71567

وزیر علوم تاکید کرد

دیوان عدالت اداری به موضوعات علمی‌ و تخصصی ورود نکند/پرونده دانشجویان بازداشتی در مراحل نهایی

دیوان عدالت اداری به موضوعات علمی‌ و تخصصی ورود نکند/پرونده دانشجویان بازداشتی در مراحل نهایی

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که دیوان عالی عدالت اداری در موضوع جذب هیات علمی در دانشگاه‌ها که یک بحث تخصصی و علمیاتی است، ورود پیدا نکند، گفت: رای اخیر این دیوان در خصوص 72 نفر از افراد بورسیه برای جذب در دانشگاه‌ها لازم الاجرا است، اما تاکید می‌کنیم که این دیوان در موارد جذب هیات علمی که یک موضوع تخصصی است، ورود پیدا نکند.

به‌ گزارش ‌ایسنا، دکتر منصور غلامی در حاشیه نشست رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارکهای علم و فناوری که امروز (دوشنبه) در دانشگاه علم و صنعت در حال برگزاری است، در واکنش به رای دیوان عالی عدالت اداری برای جذب تعداد 72 نفر از بورسیه‌ها در دانشگاه‌ها، گفت‌: در خصوص بحث دیوان عدالت اداری دو نکته وجود دارد. ما اعتقاد داریم که احکام قضایی وقتی نهایی شد، لازم‌الاجرا است، این مشخص است؛ اما یک نگاه دیگر هم داریم که در بحث تعیین صلاحیت‌های علمی جایی که احیانا فردی به دلیل عدم تایید صلاحیت علمی مناسب برای یک شغل از جمله استادی دانشگاه تشخیص داده نمی‌شود، این موضوع به حکم قضایی نباید کشیده شود.

وی در ادامه‌ با تاکید بر این که تایید صلاحیت برای جذب استادی در دانشگاه‌ها یک موضوع علمی و تخصصی است، گفت‌: امیدوار هستیم دیوان عدالت اداری در رابطه با مواردی که در خصوص تایید صلاحیت‌های علمی است، در این موضوع ورود پیدا نکند و بگذارد هیات‌های جذب این موضوع را بررسی کنند، چرا که هیات‌ها، هیات‌های مستقلی هستند که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفته‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین خاطر نشان کرد: ما به هیچ عنوان استنکاف و عدم توجه به قانون را قبول نداریم، اما تلاش داریم مباحثی نظیر جذب هیات علمی‌ها با راهکارهای قانونی حل و فصل شود.

غلامی با تاکید بر این که ارکان پرونده‌های دانشجویان بازداشتی در مراحل نهایی پیگیری‌ها قرار دارد، گفت‌: خوشبختانه ما نتایج خوبی در این زمینه  گرفته‌ایم. امیدوار هستیم در روزهای آینده وضعیت این دانشجویان از طریق خود آنها و یا به شکل‌های دیگری بررسی شود؛ اگر چه این پرونده‌ها مراحل پایانی خود را طی می‌کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: قوه قضاییه همکاری‌های بسیار خوبی در بحث دانشجویان بازداشتی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشته است، اگر چه این موضوع در حوزه قوه قضاییه بود و در اختیار وزارت علوم و قوه اجرایی قرار نداشت، اما همکاری خوبی از طریق مسئولان قضایی با وزارت علوم صورت گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۹ ۱۵:۰۷

وزارت علوم نسبت به حقوق قانونی ما بی اعتناست. ساختارها در جهت بهره وری بهتر؛ نیاز به تغییرات اساسی دارند. از 10 سال قبل ؛ با فشار به هیات علمی دانشگاه با سن 55 سال ؛ عضو هیات علمی مجبور به بازنشستگی و خانه نشینی شده و در پاسخ به شکایت ها؛ تشخیص و اعلام بازرسی وزارت علوم: " نبودن وجاهت قانونی" در بازنشستگی عضو هیات علمی است. اما ؛ در وزارتخانه ؛ به رای بازرسی اعتنا نمیشود. مدیران انتخاب و گماشته میشوند تا با تدبیر خود باعث بهره وری بیشتر گردند و خود نباید به مانعی در مسیر خدمت توانمندان ایرانی تبدیل و باعث محرومیت خادمان ملت شوند. توان و استعدادهای نخبگان بایستی در خدمت پیشرفت میهن اسلامی باشند و نباید در گیر و دار اعمال سلیقه های شخضی و جناحی و اختلافات مختلف مدیریت های حوزه های مختلف به هدر داده شوند.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۰ ۰۶:۳۶

چرا بورسیه¬های متقاضی هیئت علمی به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و چرا در روندهای پیش بینی شده توسط وزارت علوم که به بررسی شکایات اختصاص داده شده است بعضاً یا وارد نشدند و یا اینکه به نتیجه اینگونه کمیته¬ها اعتماد و اعتنایی نکردند؟ جواب: سیستم فعلی جذب هیئت علمی یک نقیصه بسیار بزرگ دارد و آن اعمال سلیقه فردی و گروهی است. اعمال سلیقه در همه سیستم¬ها بوده و هست اما در این مجموعه به شدت خودنمایی می¬کند. به عنوان مثال سیستم جذب کنونی وزارت علوم به شدت "گروه محور" یعنی مبتنی بر تصمیم اعضای گروه آموزشی و همچنین "رئیس دانشگاه محور" یعنی بر پایه سلیقه شخصی رئیس دانشگاه و رئیس هیئت اجرایی جذب بنا نهاده شده است. لذا در این سیستم هیچ امیدی به فرایندهای رسمی بررسی شکایات در مجموعه وزارت علوم نمی¬ماند یا امیدها بسیار بسیار کمرنگ به نظر می¬رسد. این مهم¬ترین دلیل رو آوردن بورسیه¬ها به مجموعه¬های قضایی خارج از وزارت علوم مانند دیوان عدالت اداری بوده است. ضمن اینکه طبق ماده 173 قانون اساسی، دیوان عدالت اداری به همین منظور تاسیس و در قانون پیش بینی شده است. ضمناً مصوبه 630 خلاف عقل و شرع و مغایر تظلم خواهی آزادانه افراد است و حق قضاوت عادلانه و بی طرفانه در آن به وضوح نقض شده است؛ حتی اگر بپذیریم که شئون علمی و آموزشی و پژوهشی مورد اشاره در متن مصوبه 630، موضوع بورسیه¬های حکم دار که با عدم نیاز دانشگاه¬های محل خدمت که در حکم بورس به آنها اشاره شده است را هم شامل می¬شود اما باید قبول کنیم که یک بورسیه که با این شرایط مواجهه می¬شود باید از دانشگاه به وزارت علوم شکایت ببرد. در حالی که حکم عقل و شرع، قاضی عادل باید یک مرجع سوم نه ا وزارت و نه از دولت که مافوق وزارت است باشد. در حالی که اعضای کمیته 630 (هيأت عالي تجديدنظر) عبارت است: ۱- وزير علوم، تحقيقات و فناوري،‌ وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و رئيس دانشگاه آزاد اسلامي (رئيس هيأت)، 2- دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي، 3- معاون حقوقي وزارتین و بالاترین مقام حقوقی دانشگاه آزاد اسلامي (عضو و دبير هيأت)، 4- معاون تخصصي ذي‌ربط وزارتين و دانشگاه آزاد اسلامي، 5- دو نفر از اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به انتخاب شورا، 6- سه نفر از اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها كه حداقل يكي از آنها حقوقدان خواهد بود، حسب مورد به انتخاب وزير ذي‌ربط و رئیس دانشگاه

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۰۲ ۰۰:۰۰

آقای وزیر به جای ابراز نگرانی از تعداد بالای شکایات، عدالت را در سرلوحه قرار دهند. بنده بارها قربانی تقدم روابط بر ضوابط شدم.