به گزارش ایسنا، غلامرضا رحیمی در سی و هشتمین نشست تخصصی توسعه که با موضوع «نحوه اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی» در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان برگزار شد، با اشاره به نقش بندر انزلی در کریدور بینالمللی شمال – جنوب، اظهار کرد: این کریدور ظرفیت جابجایی بار و مسافر را دارد، اما جابجایی بار مد نظر است.
وی افزود: بی تردید تکمیل کریدور نوستراک رونق اقتصادی و افزایش درآمدهای ارزی را برای کشور به همراه خواهد داشت لذا باید به بررسی جایگاه استان گیلان و بندرانزلی در این کریدور و کیدورهای جدید بپردازیم.
مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان خاطرنشان کرد: اتصال هند به اروپا از طریق کریدور شمال – جنوب به نقش آفرینی پایدار گیلان در توسعه کشور کمک میکند. در این راستا باید راه آهن قزوین – رشت را به بندر انزلی متصل کنیم، زیرا راه اندازی این شبکه سهم ریلی را در ر مبادلات و فعالیت های گمرکی افزایش می دهد.
رحیمی، با بیان اینکه پروژه اتصال راه آهن قزوین – رشت به بندرانزلی در دست پیمانکار برای اجراست، گفت: درصدد هستیم با سرعت عمل بیشتری به اهداف مورد نظر پروژه دست پیدا کنیم.
بهزاد الوند، رئیس اداره مهندسی بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز، با اشاره به اهداف پروژه برنامه ریزی ارزشمند اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی، عنوان کرد: سه کارفرما و پنج مشاور برای پروژه مذکور در نظر گرفته شده است و یکصد نفر ساعت روی پروژه کار کرده اند و بیش از ۲۰۰ ایده به کمیته اجرایی پروژه اعلام شده است.
مسئول دبیرخانه کمیته مهندسی ارزش سازمان بنادر، اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی را یک پروژه چندوجهی دانست و یادآور شد: از کارشناسان خربه در رشته های مرتبط با پروژه از جمله سازه دریایی، شهرسازی، حمل و نقل و... جهت مهندسی ارزش و برنامه ریزی ارزشمند استفاده کردیم.
وی اظهار کرد: رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزایش حمل و نقل ریلی در بنادر بازرگانی کشور است. در این راستا مشاور فاز دوم طرح توسعه حمل و نقل بنادر بازرگانی شمال کشور یعنی انزلی، نوشهر و امیرآباد انتخاب شده است و به زودی شاهد افزایش حمل و نقل ریلی در کلیه بنادر بازرگانی خواهیم بود.
نظرات