• یکشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 98072820111
  • خبرنگار : 50155

احزاب ستون فقرات دموکراسی هستند/فعالیت ۴۶ حزب در قم

احزاب ستون فقرات دموکراسی هستند/فعالیت ۴۶ حزب در قم

ایسنا/قم رییس خانه احزاب با بیان اینکه در حال حاضر ۴۶ حزب رسمی در استان قم مشغول فعالیت هستند، گفت: احزاب ستون فقرات دموکراسی هستند و اگر احزاب فعال باشند مردم خود را در حاکمیت تصمیم‌گیر می‌دانند.

مصطفی جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر ۴۶ حزب در قم ثبت رسمی شدند و در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: خانه احزاب متشکل از سه سلیقه و طیف اصلاح طلب، اصول‌گرا و اعتدال‌گرا است.

وی با بیان اینکه احزاب ستون فقرات دموکراسی هستند و اگر احزاب فعال باشند مردم خود را در حاکمیت تصمیم‌گیر می‌دانند، افزود: نمی‌توان به طور دقیق از طیف‌بندی احزاب موجود آمار داد ولی حدودا ۲۵ حزب اصلاح‌طلب، ۱۷ حزب اصول‌گرا و ۴ حزب مستقل در استان قم، مشغول فعالیت هستند.

رییس خانه احزاب قم بیان کرد: خانه احزاب به عنوان متولی احزاب، از سه عضو اصول‌گرا، اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا و یک بازرس تشکیل شده است که به نوبت در سمت‌های رییس، نایب رییس و دبیر خانه احزاب جابه‌جا می‌شوند تا عدالت خوبی در این خصوص شکل بگیرد.

وی ادامه داد: کار حزبی چند مزیت دارد، اول اینکه حزب یک سازمان سیاسی است که به دنبال اثرگذاری در حکومت است و احزاب به دنبال رفع مشکلات مردم هستند؛ همچنین به دلیل وجود ساختار تشکیلاتی در حزب، کار حزبی باعث می‌شود اقدامات هدفمند باشد.

جلالی با بیان اینکه احزاب در کشورهای پیشرفته نقش مهم و اساسی را ایفا می‌کنند، تصریح کرد: احزاب برنامه میان‌مدت و بلندمدت دارند و این باعث می‌شود اقدامات اثربخش باشد.

وی اضافه کرد: در گذشته نگاه خوبی به حزب و کار حزبی در کشور وجود نداشت ولی اکنون این نگاه اصلاح شده است؛ در گام دوم انقلاب اسلامی باید به دنبال کار حزبی باشیم تا تحرک سیاسی و اجتماعی افزایش پیدا ‌کند.

شاخص اول در دموکراسی، رضایتمندی و مشارکت مردمی است

رییس خانه احزاب با تاکید براینکه کار حزبی این نیست که یک هفته قبل از انتخابات به دنبال پوستر چسباندن باشند، اظهار کرد: احزاب گوش شنوا و چشم بینا جامعه هستند؛ احزاب باید در بین مردم باشند تا با مشکلات مردم آشنا شوند و به مسئولین منعکس کنند و مطالبه‌گری داشته باشند.

وی با بیان اینکه شاخص اول در دموکراسی، رضایتمندی و مشارکت مردمی است، خاطرنشان کرد: دموکراسی واقعی تنها با آزادی قانون مند احزاب و اجرای عدالت در قراردادن امکانات به آن‌ها محقق می‌شود؛ باید دست احزاب برای انجام اقدامات باز باشد تا بتوانند تاثیرگذاری مناسبی در جهت افزایش مشارکت عمومی جامعه داشته باشند.

جلالی تاکید کرد: ایجاد تضارب آرا در فضای جامعه و همچنین مباحثه مردم در جریانات مختلف، باعث نشاط اجتماعی و سیاسی می‌شود و در این خصوص باید احزاب آزادی عمل داشته باشند تا بتوانند این نشاط اجتماعی را افزایش دهند؛ عدم نشاط اجتماعی و سیاسی در جامعه و بی‌تحرکی احزاب باعث می‌شود که مردم خود را در تصمیمات حاکمیت دخیل ندانند و این موجب دلسردی جامعه خواهد شد.

وی گفت: انتخابات نشان‌دهنده میزان مشارکت مردمی و شور اجتماعی یک جامعه است و باید با افزایش نشاط اجتماعی و آزادی عمل احزاب، به دنبال افزایش مشارکت اجتماعی در انتخابات باشیم.

رییس خانه احزاب عنوان کرد: احزاب طبق قانون ثبت شدند و طبق قانون عمل می‌کنند، بر همین اساس نیاز است دستگاه‌های مرتبط، آزادی عمل در انجام اقدامات به احزاب را بدهند و قطعا این آزادی عمل احزاب به سود فضای سیاسی جامعه خواهد بود.

وی افزود: استان قم از زمان انقلاب و بعد از آن همیشه در کشور تاثیرگذار و پیشرو بوده است و لازم در خصوص افزایش کار حزبی در کشور نیز پیشرو باشد، در قم یک رنسانس سیاسی در حال رخ دادن است و موج جوانگرایی آغاز شده است و این موضوع نویدبخش روزهای خوب در این استان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha