به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل بنیاد بوعلیسینا، دکتر منصور غلامی با اشاره به تأثیرات تمدنی شیخالرئیس بوعلی در زمینه علوم طبیعی و پزشکی، بر لزوم پاسداری از هویت ایرانی این فیلسوف بزرگ تأکید کرد و گفت: بوعلی جزء دانشمندان سرآمد فرهنگ و تمدن اسلام و ایران است و بازشناسی آثار این طبیب و فیلسوف ایرانی و مطالعه و تحقیق علمی درباره میراث او باید با قدرت و همت بیشتری ادامه پیدا کند.
وی به تأثیر میراث ابنسینا در غرب اشاره کرد و افزود: غربیها بیشتر از هر چیز، بوعلیسینا را با طب و پزشکی و کتاب بزرگ قانونش میشناسند و هر چند فلسفه او نیز در اروپا تأثیر داشته است اما بهطور عمومی او را از دریچه پزشکی میشناسند پس باید میراث عقلی بوعلیسینا در معرفی جهانی او مدنظر قرار گیرد و فلسفه این دانشمند در عرصه جهانی بیش از گذشته معرفی شود.
غلامی با اشاره به وجود آرامگاه شیخالرئیس در همدان، استفاده از این ظرفیت فرهنگی و علمی را فرصتی مغتنم برای مردم این استان دانست و خواستار مساعدت و همکاری دستگاههای اجرایی، علمی و فرهنگی استان در پیشبرد اهداف و وظایف بنیاد بوعلیسینا شد.
رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلیسینا نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از مشکلات فراروی فعالیت این بنیاد گفت: اگر قرار است کاری در خور شأن نام و میراث بوعلیسینا انجام شود، لازم است دستگاههای مختلف ملی و استانی از پشتیبانی مادی و معنوی این بنیاد دریغ نکنند تا بتوان با فعالیتهای علمی تعریف شده در این بنیاد، بوعلیسینا را از انزوا بیرون آورد و چهره تابناک او را به ایران و جهانیان بیش از گذشته معرفی کرد.
آیت الله غیاثالدین طهمحمدی تخریب چهره بوعلیسینا در طول هزاره گذشته را ظلمی آشکار به خدمات و شایستگیهای بیبدیل این دانشمند بیان کرد و افزود: بوعلیسینا شخصیتی دینی و جهانی است که میراث و داشتههای او آبروی شهر و استان همدان است. ملاصدرا در جایی از توصیف مراتب علمی بوعلیسینا، از اینکه این دانشمند بزرگ وقت خود را صرف علومی غیر از فلسفه کرده تأسف میخورد و معتقد است اگر بوعلی آثارش را تنها در زمینه فلسفه عرضه میکرد میتوانست فلسفه اسلامی را بیش از وضعیت موجود متحول کند. در زمینه امور عقلی و شناخت الهی که در فلسفه شفا آمده اگر بخواهیم نظرات و میراث بوعلی را با سایر بزرگان حکمت و فلسفه از جمله امام فخررازی، خواجه نصیرالدین طوسی و ملای رومی مقایسه کنیم، به تعبیر عامیانه بوعلی مثل بولدوزر راه را باز و مشکلات را حل کرده است.
عضو شورای علمی بنیاد بوعلیسینا و مصحح کتاب «القانون» نیز با اشاره به اهمیت میراث طبی و فلسفی بوعلی، در گزارشی کوتاه روند تصحیح کتاب قانون و توجه مراکز علمی داخلی و خارجی به این اثر شیخالرئیس را بیان کرد و گفت: بوعلیسینا در آثار خویش و آنچه در تصحیح کتاب قانون دیدهام، اخلاق علمی را به نحو شایسته رعایت کرده است. او در زمینه گردآوری خواص ادویه در کتاب دوم میگوید «تو خیال نکن که من برای تهیه تکتک این داروها خودم اقدام کرده و زحمت کشیدهام بلکه از آنچه دیگر اطبا در گذشته نوشتهاند، بهره بردهام» بنابراین نکته مهم در این بیان ابنسینا در مقدمه کتاب دوم قانون سازماندهی علمی و قابل تحسینی است که شیخالرئیس انجام داده و مورد استقبال طبیبان در هزاره گذشته قرار گرفته است.
دکتر نجفقلی جبیبی سپس با اهدای کتاب اول القانون ابنسینا به وزیر علوم، اظهار امیداواری کرد با مساعدت مالی دستگاههای علمی و اجرایی کشور به بنیاد بوعلی، کار چاپ کتاب دوم به زودی انجام گیرد و تصحیح انتقادی کتابهای سوم تا پنجم نیز به سرانجامی نیکو ختم شود.
رئیس روابطعمومی و امور بینالملل بنیاد بوعلی نیز با ارائه گزارشی از اقدامات علمی و فرهنگی انجام شده در این بنیاد، استفاده از ظرفیت بینظیر میراث هزار ساله ابنسینا در پزشکی و فلسفه را پشتوانهای هویتی و علمی برای دانشجویان و اهل علم دانست و خواستار مساعدت و راهنمایی وزارت علوم و سایر دستگاههای ملی و استانی برای تحقق اهداف این بنیاد شد.
توکل دارائی همچنین به رقابتهای جهانی بر سر تصاحب میراث بوعلیسینا اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف مهم این بنیاد در عرصه جهانی دفاع از هویت ایرانی شیخالرئیس است و در این راه صعب به دستیاری و همکاری وزارتخانه علوم که پایگاه علم و دانش است، نیازمندیم.
انتهای پیام
نظرات