• دوشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۲۰:۰۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99020805943
  • خبرنگار : 50167

در نشست مشترک نماینده سازمان جهانی بهداشت عنوان شد؛

مستندسازی طرح غربالگری بیماران کووید - ۱۹ در زنجان

 مستندسازی طرح غربالگری بیماران کووید - ۱۹ در زنجان

ایسنا/زنجان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: طرح پایلوت تست سرپایی غربالگری کرونا در زنجان به صورت مشترک با سازمان جهانی بهداشت مستندسازی خواهد شد.

استاندار زنجان عصر امروز (۸ اردیبهشت) در جلسه جمع‌بندی نشست مشترک نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با اعضای ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کروناویروس استان زنجان، ضمن ابراز خرسندی از حضور نمایندگان سازمان جهانی بهداشت و رئیس استیتوپاستور ایران در استان، اظهار کرد: شروع طرح پایلوت کشوری غربالگری کرونا مختص استان زنجان است، زیرا برای ورود به موضوع کروناویروس طبق نقشه راه، عملیات را آغاز کرده‌ایم.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه که هدف ما قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا است که در این راستا کارهای بسیار خوبی انجام شده و نتیجه آن کاهش ازدحام در بیمارستان‌ها و تبعات بعدی آن بود، افزود: در پی شیوع ویروس کرونا  در استان زنجان، توجه کامل به بحث آموزش در این زمینه بوده که در این راستا استودیوی سلامت طراحی و راه‌اندازی شد که متخصصان امر و کارشناسان به صورت مستقیم با مردم صحبت کردند.

این مسئول با بیان اینکه از ۷ فروردین از مردم استان به صورت سرپایی آزمایش تست کرونا گرفته شده است، تصریح کرد: این اقدام نتایج قابل توجهی داشت که استفاده از نقاهتگاه‌ها برای درمان افراد تست مثبت، یکی از این آثار مثبت بود. قابل ذکر است تنها ۳.۸ درصد از افرادی که تست کرونا به صورت سرپایی از آن‌ها گرفته شد، مثبت بوده و نیاز به بستری شدن در بیمارستان‌ها بودند.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با اشاره به اینکه طرح پایلوت تست غربالگری کرونا، نقش استراتژیکی در مدیریت بیماری و کاهش زنجیره انتقال بیماری داشته است، ادامه داد: تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های سطح استان به صورت معناداری کاهش پیدا کرده و بهبودی نیز قابل توجه بوده است به طوری که حدود ۸۰ درصد افراد بستری شده در بیمارستان بهبود یافته‌اند.

حقیقی خاطرنشان کرد: طرح غربالگری بیماران سرپایی در پیشگیری از شیوع ویروس بسیار تاثیرگذار بوده است و باید از کادر درمانی که در اجرای این طرح همراهی کردند تقدیر شود و من به وجود آن‌ها به ویژه مردم استان در فراهم کردن زمینه اجرای این طرح افتخار می‌کنم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: از ۲۰ روز قبل از اینکه اولین مورد مثبت آزمایشگاهی در کشور مشاهده شود، در ۱۱ بهمن سال ۹۸ ستاد دانشگاهی کرونا در استان تشکیل و اولین جلسه استانی در ۱۲ بهمن با مدیریت استاندار زنجان برگزار شد و قدمهای بسیار جدی برای مدیریت بیماری کرونا برداشته شد.

پرویز قزلباش با بیان اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا در استان همه امکانات با راهبردهای استاندار در اختیار ستاد کرونا قرار گرفته است، افزود: در راستای پیشگیری و کنترل بیماری کرونا، همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها برای آموزش، اطلاع‌رسانی و احصاء امکانات و هماهنگی بسیج شدند.

وی با بیان اینکه در حوزه اطلاع‌رسانی کارهای بسیار نو و بدیعی انجام شده است، تصریح کرد: در این راستا استودیو سلامت استان تاسیس شد که تا امروز ادامه دارد و هر روز ۴ الی ۵ ساعت گفت‌وگوی مستقیم مدیران و کارشناسان را با مردم داشته‌ایم.

این مسئول با بیان اینکه نمایندگان سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد مستندسازی مشترک طرح غربالگری آزمایشگاهی بیماران سرپایی در حال اجرا در زنجان برای انتشار در سطح بین‌المللی را ارائه کرده‌اند، ادامه داد: صحبت‌هایی نیز برای تکمیل نرم‌افزار طراحی شده برای رصد بیماران بستری و غربالگری شده با استفاده از تجربیات سازمان جهانی بهداشت هم انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، با بیان اینکه شبکه بهداشت و درمان استان نظرات ظریف و دقیق نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در رابطه با طرح غربالگری بیماران سرپایی مبتلا به کووید - ۱۹ را مدنظر قرار داده و عمل خواهند کرد، خاطرنشان کرد: بازدید از مراکز ۸ و ۱۴ توسط هیأت سازمان بهداشت جهانی برای قرار گرفتن در جریان فعالیت این مراکز و همچنین یک مرکز جامع انجام شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha