• شنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99033119569
  • خبرنگار : 30054

رویکرد سیمرغ تجارت در توسعه محصولات و خدمات

رویکرد سیمرغ تجارت در توسعه محصولات و خدمات

مدیران محصول یکی از بهترین افراد برای یافتن جواب سؤال‌های مربوط به چرایی و چگونگی شکل‌گیری فرآیند ارائه محصول به بازار از صفرتا صد هستند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سیمرغ تجارت، در این راستا برای اینکه بدانیم جایگاه مدیر محصول در ساختار سازمانی شرکت‌های ارائه دهنده راهکارهای بانکی و پرداخت چیست و سیمرغ تجارت چه رویکردی برای توسعه محصولاتش دارد، با حامد کاشی، مدیر توسعه محصول سیمرغ تجارت گفت‌وگو کرده‌ایم.

جایگاه و مسئولیت مدیران محصول چیست؟

کاشی در ابتدای صحبت‌های خود به بیان تعریفی از مدیریت محصول پرداخت و توضیح داد: «شاید بتوان تعریف مدیریت محصول را در تلاقی کسب و کار،  تکنولوژی و تجربه کاربری خلاصه کرد. وظیفه اصلی این شغل پیچیده ایجاد زبان مشترک در سازمان است. در واقع کسی که عهده‌دار این سمت می‌شود با تک تک افراد تیم مربوط با محصول به عنوان بخش داخلی و رضایت مشتری به عنوان بخش خارجی تعامل می‌کند تا مشخص شود هر یک از اعضای مجموعه برای ایجاد بیشترین میزان تعامل و هم‌پوشانی میان محصول و مشتری باید چه وظیفه‌ای را به عهده گیرد.»

چرایی تغییر برنامه‌های بلندمدت به کوتاه‌مدت

مدیر توسعه محصول سیمرغ تجارت با اشاره به تاثیرات بی‌ثباتی اقتصاد کشور بر فعالیت کسب‌وکارها، افزود: «از چند سال گذشته بسیاری شرکت‌ها تصمیم گرفتند که برنامه‌ بلندمدت خود برای رسیدن به سوددهی را تبدیل به برنامه‌های کوتاه‌مدت کنند. در گذشته شرکت‌­ها اهداف و محصولاتی را تعریف می کردند که نیازمند چند سال توسعه فنی بود و محصول پس از چند سال استفاده توسط مشتریان به سوددهی می­رسید. شرایط بازار این برنامه‌­ریزی بلندمدت را کاملاً تحت تاثیر قرار داد. در این راستا سیمرغ تجارت نیز به سراغ پیاده‌سازی پروژه‌های کوتاه مدت با اهداف مشخص رفته است تا بتواند در یک بازه زمانی کوتاه (حداکثر چند ماه) محصول خود را به بازار معرفی و به سوددهی برساند.»

بهترین روند توسعه محصولات بانکی

کاشی در پاسخ به این سوال که بهترین روند توسعه محصولات بانکی چیست، گفت: «پس از شکل‌گیری ایده اولیه یک سرویس یا محصول، تحلیل بازار و پس آن پیاده سازی و توسعه محصول صورت می‌گیرد و سپس محصول اولیه ارائه و در مرحله بعدی وارد بازار می‌شود. هدف سیمرغ این است که این گام در کمترین زمان ممکن رخ دهد. در گام بعدی این نیازهای مشتری است که محصول را به سمت‌وسوی متفاوت سوق می‌دهد. بر این اساس سیمرغ تجارت سعی کرده است با توجه به بازخوردهایی که از مشتریان دریافت می‌کند به رفع نیازها بپردازد.»

رویکرد اصلی سیمرغ تجارت برای توسعه محصولاتش چیست؟

 او در ادامه با اشاره به اینکه سیمرغ تجارت تا دو سال گذشته بر روی توسعه محصولاتی همچون کارت کیف پول و کارت­های شهروندی تمرکز کرده بود، افزود: «در گذشته سیمرغ تجارت از دو واحد فنی و بازاریابی تشکیل شده بود اما حالا این شرکت سه واحد کسب و کاری یعنی موبایل، کارت و خدمات ارزش افزوده یا همان VAS و یک واحد توسعه و فنی برای پیاده سازی محصولات مختلف دارد. پس از این تغییر ساختاری به تعریف پروژه‌های کوچک با اهداف مشخص پرداختیم. به عنوان مثال واحد موبایل به توسعه سرویس ها در اپلیکیشن ست مشغول است، توسعه پروژه‌هایی همچون توریست کارت و کارت شهروندی نیز بر عهده واحد کارت، توسعه سرویس های ارزش افزوده و Open api نیز به واحد VAS تعلق یافته است.»

مزیت‌های رقابتی محصولات سیمرغ تجارت

کاشی با تاکید بر مزیت‌های رقابتی و قابلیت‌های مهم محصولات سیمرغ تجارت بیان کرد: «در حال حاضر محصولاتی را با اهداف مشخص و کوچک توسعه می‌دهیم. برای مثال در واحد ارزش افزوده محصول Open api چندین رقیب بزرگ داریم که اگر به سبد سرویس های محصول این شرکت‌ها نگاه ‌کنید با تعداد زیادی از سرویس‌های بانکی و غیر بانکی مواجه می‌شوید. این سرویس­‌ها از سمت واحد فنی و یا بر اساس لیست سرویس­‌های موجود در شرکت­‌ها شکل گرفته و نه بر اساس نیاز بازار و مشتری. این تعدد سرویس باعث می‌شود تا استارت‌آپ‌ها نتوانند به درستی تشخیص دهند کدام یک از سرویس‌ها نیازهای آنها را برطرف می‌سازد. سیمرغ تجارت سعی کرده است تعداد سرویس‌ها را محدود و بیشتر بر روی تعریف محصول و کارایی آنها تمرکز کند. برای مثال در حوزه بانکی سرویس انتقال پایا و حساب به حساب تعداد زیادی مشتری استارت‌آپی دارد. همچنین یکی از محصولات سیمرغ تجارت ارائه سرویس‌های مبتنی بر پلاک خودرو است که اپلیکیشن‌های بسیاری از جمله همراه­‌کارت و دیجی‌پی و ... از آن استفاده می‌کنند. در واقعAPI‌ها برای هر دسته از کسب‌وکارها مشخص شده است و برای مثال اگر استارت‌آپی که در حوزه خودرو فعالیت می‌کند نیاز به سرویسی داشته باشد با تعامل ساده با سیمرغ تجارت می‌تواند به سرویس‌های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند. هدف اصلی ما این است که بجای افزایش کمیت سرویس‌ها بر روی توسعه کمی چند سرویس منحصر به فرد تمرکز کنیم.»

او در ادامه با بیان اینکه بزرگترین هدف سیمرغ تجارت توسعه سرویس‌های جدید در بازه زمانی کوتاه‌مدت است، افزود: «نیازهای جامعه تعیین می‌کند که باید به سمت توسعه چه محصولاتی گام برداریم. در چندماه گذشته سعی کرده‌ایم تا بر روی توسعه سرویس‌هایی همچون کیف‌پول، اپلکیشین ست و سایر شرکت‌های که قصد استفاده از سرویس­‌های مبتنی بر کیف­ پول را دارند تمرکز کنیم.»

به عبارتی مزیت اصلی سیمرغ تجارت چابکی در ارائه سرویس، توسعه سرویس­های جدید و رفع نیازهای مشتریانش می‌­باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha