• یکشنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99042921360
  • منبع : نمایندگی همدان

همه چیز درباره «موزه وقف» همدان

همه چیز درباره «موزه وقف» همدان
عکس تزئینی است

ایسنا/همدان مسئول و بانی موزه وقف همدان گفت: «موزه وقف» همدان غنی‌ترین موزه وقف کشور از نظر محتوای آثار، مطالعاتی که در آن انجام شده و آثاری که پشت ویترین آن قرار دارد، است.

خسرو محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: این موزه سال ۱۳۹۷ در طبقه زیرین آستان امامزاده عبدالله(ع) شهر همدان افتتاح شده و حدود ۱۰۰۰ قلم اشیاء اعم از نسخ خطی، آثار فلزی، آثار سنگی، سکه، قالی، قالیچه، گلیم، نقاشی روی بوم، فلز و شیشه در آن نگهداری می‌شود، علاوه بر این یک مجموعه صنایع وقفی که متعلق به حاج محمدباقر ضرابیان است نیز در موزه وجود دارد.

وی ادامه داد: مجموعه این آثار یا وقفی هستند و یا نذری، به عبارت دیگر مجموعه آثار موزه وقف همدان بازتاب دهنده فرهنگ نیکوکاری، نذر و نوع دوستی است، این موزه می‌خواهد پیشینه نیکوکاری در استان همدان را به بازدیدکنندگان نشان دهد.

این باستان‌شناس با بیان اینکه تمام ۱۰۰۰ قلم شیء یاد شده در معرض دید بازدیدکنندگان نیست، گفت: اشیاء در مخزن موزه نگهداری می‌شوند و حدود ۱۰۰ قطعه از آن‌ها در معرض دید است که به صورت دوره‌ای تعویض و جابه جا می‌شوند.

وی درباره پیشینه آثار هم شرح داد: قدیمی‌ترین آثار موزه وقف همدان سکه‌های مربوط به دوره ساسانی و جدیدترین آن‌ها مربوط به مجموعه فلزکاری حاج محمدباقر ضرابیان است، شاخص‌ترین اثر نیز نسخه نهج‌البلاغه‌ای است که متعلق به حدود ۷۶۳ سال پیش و مربوط به کتابخانه موقوفه بهاء‌الملک است که مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفت و فهمیدیم در مشهد نوشته شده است.

محمدی با اشاره به اینکه نسخه‌های خطی موجود در موزه مربوط به کتابخانه‌های شخصی بوده که افراد آن‌ها را وقف کرده اند، یادآور شد: کتابخانه بهاء‌الملک نیز کتابخانه‌ای شخصی بوده که وقف شده و تاکنون از آثار آن در موزه نگهداری شده است.

وی افزود: سکه‌های ساسانی موزه را مردم در ضریح امامزاده محسن(ع) انداخته بودند و در غبارروبی این آستان مقدس یافت شد، قالی و قالیچه‌ها هم از قدیم داخل مساجد و امامزاده‌ها بوده‌اند و آن‌هایی که واجد ارزش تاریخی و بازتاب دهنده ارزش وقف در گذشته بوده‌اند، شناسایی و به موزه وقف منتقل شده‌اند.

مسئول و بانی موزه وقف همدان ادامه داد: آثار فلزی که مربوط به حوزه وقف می‌شود مثل شمعدان‌ها و چراغدان‌ها در قدیم کاربرد داشته‌اند و به عنوان نذر، وقف یا هدیه در امامزاده‌ها وجود داشته‌ و روشنایی امامزاده را تضمین و تأمین می‌کردند.
 
وی با بیان اینکه موزه وقف همدان دارای مجوز رسمی از وزارتخانه میراث فرهنگی است، خاطرنشان کرد: آثار موزه در سامانه جام که متعلق به آثار منقول ملی کشور است، ثبت و قابل رصد و پیگیری است همچنین این مجموعه زیرنظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و اداره موزه‌ها راه‌اندازی شده و در شرایط عادی بازدیدکنندگان خوبی دارد.

این باستان شناس بیان کرد: با جمع‌آوری اشیاء بیشتر به دنبال توسعه و گسترش این موزه هستیم و از کسانی که بخواهند آثار هنری خود را وقف کنند استقبال می‌کنیم و آثار را به نام خودشان ثبت خواهیم کرد و البته آثار باید واجد ارزش هم باشند.

محمدی با بیان اینکه عمده آثار وقفی در موزه مربوط به دوره قاجاریه است، افزود: موزه وقف همدان از نظر ضوابط تابع قوانین موزه‌ای است، نیروی متخصص هم در این حوزه داریم و استانداردها تا حد امکان رعایت می‌شود.

مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اینکه یک نسخه قانون ابن‌سینا که متعلق به ۵۰۰ سال پیش و مربوط به دوره صفویه است نیز در موزه موجود است، گفت: برخی از آثار موزه در کارگاه مرمت کتابخانه مجلس شورای اسلامی مرمت اصولی شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha