• یکشنبه / ۶ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99070603801
  • خبرنگار : 50212

اینجا حادثه تمام‌شدنی نیست؛

کسی فکری به حال این بن‌بست بکند

کسی فکری به حال این بن‌بست بکند

ایسنا/مرکزی راه دسترسی موقت سه روستای مرق، مرقکان و سیاله از توابع بخش مرکزی ساوه که مدتی پیش بر اثر رانش زمین مسدود شده بود، همچنان حادثه آفرین است.

دهیار روستای مرقکان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به وقوع دو حادثه سقوط یک دستگاه سمند و یک دستگاه وانت پیکان طی روزهای اخیر در این محور اشاره کرد و افزود: ناامن بودن راه مواصلاتی که به طور موقت احداث شده، منجر به وقوع حوادث رانندگی و تلفات جانی و مالی می شود.

رضا صفا افزود: به علت بی‌توجهی برخی مسئولین شهرستان و استان، پروژه ایمن سازی جاده روستاهای مرق، مرقکان و سیاله نیمه کاره رها شده است.

وی افزود: اولین روز خردادماه  به علت رانش زمین، راه اصلی روستاهای مرق، مرقکان و سیاله به مدت ۱۶ روز به طور کامل مسدود و گاز اصلی روستاها قطع شد و اهالی این روستاها با مشکلات فراوانی بین شهر و روستا تردد داشتند.

وی بیان کرد: پس از وقوع رانش زمین در این منطقه که در یک نقطه جغرافیایی بن بست قرار دارد، مسئولین شهرستان و استان یکی پس از دیگری از این نقطه بازدید کردند و با گرفتن عکس و فیلم وعده‌های مختلف دادند و رفتند.

وی افزود: در جریان بازدید استاندار مرکزی به همراه مدیران کل راه و شهرسازی و راهداری قرار بر این شد که ظرف مدت سه ماه جاده ایمن جدید احداث و تردد محور مواصلاتی جدید انجام شود. با کمک اداره راهداری و پیمانکار و لشگر ۴۲ قدر در مدت ۱۶ روز یک راه موقت و پر خطر برای این روستا احداث شد و مردم در این مدت با قایق‌های سپاه که  در سد ساوه مستقر شده بودند  با تمام مشکلات تردد می‌کردند.

دهیار روستای مرقکان گفت: بعد از احداث جاده موقت، تردد اهالی از این مسیر صورت گرفت و به علت عدم رفع خطر به طور کامل و ناایمن بودن تردد، حدود چهار ماه است که رفت و آمد در این مسیر با ترس و اضطراب انجام می شود چرا که هر لحظه امکان خطر ریزش سنگ از بالای کوه وجود داشته و جان مردم و وسایط نقلیه آنها را تهدید می‌کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر با کوچک ترین باد سنگ‌ریزه‌ها به طرف جاده سرازیر می‌شوند به همین دلیل این مسیر چندین بار توسط گریدر اداره راه و پیمانکار پاکسازی شده است. در این مدت سه حادثه برای عابرین رخ داده که  باعث کشته شدن یک نفر و مجروح شدن دو نفر و واژگون شدن سه دستگاه ماشین تیبا، سمند و زانتیا شده است.

صفا، به پیگیری‌های دهیاری و بخشداری اشاره کرد و افزود: افزون بر ۲۰ نوبت آخرین وضعیت این مسیر ناایمن و خطرناک از طریق مکاتبه با فرمانداری، راه و شهرسازی ساوه، راهداری ساوه، نماینده مجلس، دادگستری، دادستانی و مدیران کل راه و شهرسازی و راهداری استان اطلاع رسانی صورت گرفته ولی هیچ کدام از مسئولین ذکر شده حتی یک تماس تلفنی هم با دهیاری نداشتند که درد شما چیست و هیچگونه اقدامی تاکنون صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: مدت دو ماه است که با همکاری بخشداری بخش مرکزی  با ارسال نامه‌های مکرر درخواست یک دستگاه بولدوزر جهت تسریع در روند احداث جاده جدید کرده ایم که تاکنون عملیاتی نشده است و مدیران دستگاه های اجرایی به دلیل عدم آشنایی به وظایف قانونی خود اداره دیگری را متولی امر می‌دانند.

دهیار این روستا گفت: یک ماه است که خواستار برگزاری جلسه با حضور مدیران کل راه و شهرسازی و راهداری هستیم که به عناوین مختلف از تشکیل این جلسه خودداری کرده اند و تا این لحظه مدیران استانی برای برگزاری جلسه و تعیین تکلیف این پروژه به ساوه نیامده‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به علت عدم پیگیری مسئولین مربوطه و عدم نظارت، پروژه از تاریخ ۱۸ شهریورماه سال جاری به طور کامل تعطیل شده و پیمانکار ماشین آلات خود را جمع کرده و به پروژه دیگری انتقال داده است. با توجه تعطیل شدن پروژه، موضوع از طریق بخشداری به مسئولین مربوطه اطلاع رسانی شده و تا تاریخ پنجم مهرماه هیچگونه اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

دهیار روستای مرقکان تاکید کرد: علت اصلی رانش کوه، نفوذ آب باران داخل کوه و تجمع در لایه‌های زیرین است و در صورت شروع بارندگی مجددا رانش اتفاق خواهد افتاد و مانند سال قبل جاده و گاز روستاهای مذکور قطع خواهد شد و در فصل سرما اهالی این روستاها با مشکلات زیادی مواجه خواهند بود.

وی گفت: با آغاز بارندگی‌های پائیزه قطعا شاهد تکرار رانش زمین خواهیم بود و باید قبل از آغاز فصل بارش نسبت به ایمن سازی و افتتاح محور در دست احداث اقدام شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم این روستاها چشم به تدبیر مسئولان دوخته‌اند، افزود: از مسئولان انتظار می رود نسبت به رفع خطر ریزش این جاده اقدام کنند تا شاهد وقوع حوادث بیشتری نباشیم.

گفتنی است، بر اثر وقوع پدیده رانش زمین، محور مواصلاتی روستاهای مرق، مرقکان و سیاله به شهرستان ساوه مسدود شده و تردد ساکنین روستا به شهر را با سختی و مشقت فراوان مواجه کرده است. با تخریب جاده این سه روستا که تقریبا در ۴۰ کیلومتری شهر ساوه و در یک نقطه جغرافیایی بن بست قرار دارند، امکان تردد زمینی برای ساکنین منطقه وجود نداشت و آنان چند روزی از مسیر آبی سد الغدیر که در مجاورت این سه روستا قرار دارد و به همت مدیریت بهره برداری از سد الغدیر، شهرداری و سپاه، توسط چند فروند قایق جابجا شدند و پس از مدتی یک راه دسترسی موقت احداث شد و مردم این روستا همچنان منتظر احداث راه اصلی و ایمن هستند.

خبرنگار ایسنا، یک هفته پس از رانش زمین و مسدود شدن این محور مواصلاتی ضمن بازدید از این جاده و گفتگو با اهالی این سه روستا با انتشار گزارشی با عنوان " زندگی در بن بست " در هشتم خردادماه سال جاری به بررسی وضعیت سه روستای ساوه پس از رانش زمین پرداخت و پس از انتشار گزارش ایسنا، استاندار مرکزی به همراه تنی چند از مدیران استانی و شهرستانی ضمن بازدید میدانی از منطقه بر تسریع در احداث مسیر موقت و نیز ایجاد جاده ایمن جدید تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha