• پنجشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 99101813765
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی:

ارتقای تاب آوری اجتماعی نسخه شفابخش پیشگیری از بروز خشونت است

ارتقای تاب آوری اجتماعی نسخه شفابخش پیشگیری از بروز خشونت است

ایسنا/آذربایجان شرقی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی با بیان اینکه برخورد قضایی نسخه شفا بخش حل مشکلات نیست، بلکه باید نهادهای حمایتی به افزایش تاب آوری اجتماعی کمک کنند، گفت: برخورد قضایی تنها به میزان کمی از باب پیشگیری، می‌تواند موثر باشد.

احمد موقری با بیان اینکه خشونت، یکی از آسیب‌های مبتلابه جامعه بوده و دستگاه قضایی نیز با آن مواجه است، اظهار کرد: بر اساس آمار ماهانه، عناوین مرتبط با خشونت همچون خشونت‌های فیزیکی، لفظی، زبانی و اقتصادی جزو رتبه‌های اول تا سوم است.

وی با بیان اینکه از بین شش میلیون پرونده وارده سالانه به قوه قضائیه یک میلیون پرونده مرتبط با عناوین مرتبط با خشونت است، افزود: بیش از دو هزار عنوان مجرمانه در قانون داریم که چهار عنوان "ضرب و جرح عمدی، توهین، تهدید و تخریب" پس از موضوعات مربوط به سرقت و مواد مخدر رتبه سوم را در کشور به خود اختصاص داده و نیازمند برنامه ریزی‌های فرهنگی و پیشگیری‌های قضایی است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اضافه کرد: آمار جرایم مرتبط با خشونت در آذربایجان شرقیگ متاسفانه از میانگین کشوری بالاتر بوده و عوامل متعددی می‌تواند در آن دخیل باشد.

وی با بیان اینکه باید در بحث خشونت توجه جدی داشته باشیم و در کنار دستگاه قضایی، باید نهادهای فرهنگی در خصوص بحث فرهنگ سازی ورود کنند، ادامه داد: جرایم مرتبط با خشونت اصولا قابل گذشت هستند، اما استثنائاتی هم وجود دارد و بر اساس قانون حمایت از حقوق کودکان و منع خشونت علیه زنان، در یکسری حالت‌ها غیرقابل گذشت است.

وی با بیان اینکه اکثر جرایم مرتبط با موضوع خشونت تحت تاثیر تصمیمات آنی به وجود می‌آید، گفت: برای کنترل و پیشگیری از جرم باید علل و عوامل بروز خشونت و رفتارهای آنی شناسایی شده و راهکارهای لازم در این خصوص اندیشیده شود.

موقری ادامه داد: افزایش مهاجرت و بافت‌های ناکارآمد شهری، افت تحصیلی و ترک تحصیل در مدارس، سوء مصرف مواد و اعتیاد به مواد مخدر، ناامیدی، ناکارآمدی، احساس تبعیض و ناعدالتی، ایجاد باورهای خشونت محور ناشی از فرزند پروری ناکارآمد و به ویژه مسایل اقتصادی از جمله علل و عوامل بروز خشونت است.

به نقل از روابط عمومی دادگستری استان، وی افزود: با توجه به این مسئله، نهادهای حمایتی ملکف هستند تا به افزایش تاب آوری اجتماعی کمک کنند، چراکه با برخورد قضایی صرف مشکلات حل نمی‌شود و تنها چند درصدی می‌تواند از باب پیشگیری موثر باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، برای پیشگیری از مهاجرت‌های بی رویه که یکی از عوامل بروز خشونت در جامعه است، باید به دنبال توانمندسازی جامعه روستایی باشیم، البته طبق برنامه ریزی‌ها طرح‌های توانمندسازی روستایی در دو شهرستان به عنوان آزمایشی در حال اجرا بوده که درصورت موفقیت این طرح به کل استان تسری پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha