به گزارش ایسنا، خردادماه سال ۱۴۰۲ بود که امید صدیقی - مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگیهای دریایی سازمان حفاظت محیط زیست - از امضای تفاهمنامه همکاری بین دفتر بررسی و مقابله با آلودگیهای دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور خبر داد. هدف از امضای این تفاهمنامه پیشگیری و کنترل آلودگیهای دریایی و حفاظت از محیط زیست دریایی و تالابی کشور عنوان شد تا با توسعه همکاریهای علمی و پژوهشی از ظرفیتهای طرفین استفاده شود.
احمدرضا لاهیجانزاده در گفتوگو با ایسنا درباره ادامه همکاری و اقداماتی که طی مدت اعتبار تفاهمنامه انجام شده است، اظهارکرد: کشتی اقیانوس پیمای خزر سالهاست در دریای خزر در اختیار مرکز تحقیقات علوم شیلاتی کشور قرار دارد. بر همین اساس شیلات مطالعاتی را انجام میدهد، با این وجود مطالعات در راستای نیازهای این سازمان است و پارامترهای مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست را در بر نمیگیرد. به عنوان مثال ممکن است ذخایز آبزیان را مطالعه کنند و سازمان حفاظت محیط زیست نیاز به اطلاعات دیگری داشته باشد.
وی ادامه داد: در این شرایط هماهنگی انجام شد تا گشتهای این کشتی اقیانوسپیما، جامعتر و پارامترهای مورد نظر سازمان محیطزیست نیز در آن لحاظ شود البته پارامترهای زیادی مانند پارامترهای آلی و میکروپلاستیکها مطرح شده که در مباحث تخصصی مورد توجه قرار گیرد.
لاهیجانزاده اضافه کرد: اقدام مشابهی نیز پیشتر با دانشگاه اقیانوسشناسی و علوم جوی انجام شد که این مطالعه در خلیج فارس صورت گرفت و اطلاعات ارزشمندی به دست آمد.
وی تاکید کرد: حالا نیز قرار است این اقدام در دریای خزر به کمک شیلات ادامه یابد البته بخش قابل توجهی از اعتبار آن را تامین خواهیم کرد تا شیلات بتواند گشتهای تحقیقاتی را با در نظر داشتن اهداف تحقیقاتی محیط زیست، به صورت مستمر انجام دهد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه درخصوص دسترسی به دادههایی که تاکنون به دست آمده است، تصریح کرد: در حال حاضر اطلاعات به دست آمده از پایشها، مسایل محیط زیستی نیست و بررسیهای سازمان حفاظت محیط زیست از طریق ساحل انجام شده است اما با پیمایشهای این کشتی میتوان از عمق دریا نیز نمونهبرداری کرد و مسایل محیط زیستی را مورد تحقیق و بررسی قرار داد.
وی ادامه داد: از جمله دلایل تأخیر در آغاز پایشهای عمقی، محدودیت در تجهیزات برای بهکارگیری کشتیهای تحقیقاتی است. به عنوان مثال پس از آغاز همکاری با دانشگاه اقیانوسشناسی و علوم جوی در خلیج فارس، بودجهای چهار میلیارد تومانی تامین شد تا امکان استفاده مستمر از کشتی تحقیقاتی آنها فراهم شود و کشتی بتواند طی چند هفته، به صورت زیگزاگ در عمق این خلیج حرکت کند و مناطق مختلفی را پوشش دهد. در حقیقت انجام یکسال تحقیقات نیازمند بودجهای چند میلیارد تومانی است.
لاهیجانزاده در پایان ضمن ابراز امیدواری از انجام این تحقیقات گفت: پایش و تحقیق در دریای خزر نیز لازم است.
انتهای پیام
نظرات