• شنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۶:۵۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 00062102898
  • خبرنگار : 71021

وضعیت اضطراریِ تپۀ پیش از تاریخ در تهران

وضعیت اضطراریِ تپۀ پیش از تاریخ در تهران

همزمان با بازدید رییس پژوهشکده باستان‌شناسی از تپه «داودآباد قرچک»، وضعیت این تپه پیش از تاریخ وخیم گزارش شد. همچنین به اداره کل میراث فرهنگی این هشدار داده شد که برای تعیین عرصه و حفاظت از آن اقدام کند.

به گزارش ایسنا، روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از بازدید میدانی لیلا خسروی ـ رییس جدید پژوهشکده باستان‌شناسی ـ با همراهی محمدرضا نعمتی و علی فرحانی از اعضای هیأت علمی این پژوهشکده برای حل مشکل مالکان زمین‌های واقع در عرصه تپه «داودآباد»، در غرب شهر قرچک، اطلاع داد.

این تپه که محوطه‌ای بزرگ در کنار جاده آسفالته است از چندین تپه کنار هم تشکیل شده که به جز تپه غربی، سایر تپه‌ها به طور کامل تسطیح و بخش زیادی از تپه غربی خاکبرداری و تخریب شده است و در حال حاضر زباله‌های روستا در کنار این تپه، دپو و سوزانده می‌شود.

در سطح تپه اصلی که ارتفاع آن بین ۹ تا ۱۰ متر است و زمین‌های اطراف آن سفال‌های زیادی مربوط به دوره مس و سنگ و عصرآهن وجود دارد.

پس از این بررسی مشخص شد، زمین‌های مورد مناقشه در عرصه این تپۀ مهم پیش از تاریخی که در تاریخ ۱۴/۵/۱۳۸۲ با شماره ۹۴۸۸ در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده، قرار دارد و ضروری است که اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این تپه را در اولویت قرار داده و به امر حفاظت آن نیز توجه کند.

وضعیت اضطراریِ تپۀ پیش از تاریخ در تهران

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۲ ۲۰:۴۹

من به اونجا سفر کردم چرا میگید تپه اونجا دیوار بود بعد از بعد از هزار سال به اون شکل در اومده به راحتی می‌تونه مکانی تاریخی مثل تخت جمشید بشه

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۷ ۱۵:۵۵

تخت جمشید که نه...چون به قبل از مهاجرت پارس ها به ایران ارتباط دارد. بخاطر همین برخی انگیزه ندارند حفظ کنند و می ترسند مثل آثار سومر و خط میخی ...باستان گراها کشف کنند که متن های مشابه زبان ترکی یا ...اونجا پیدا بشه

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۳ ۲۲:۱۶

آقا تپه چی ی قلعه قدیمی بوده و از قدیم هم که پدران ما اونجا بوده میگه قلعه بوده

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۴ ۰۷:۵۶

اینها تپه نیست سکونتگاه است. شاید آران سال پیش

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۷ ۲۳:۲۶

خواب خرگوشی از چی تپه محافظت شود دیگه چیزی ازش نمونده جای این کارها یک قانون درست بگذارید خیلی از آثار زیر خاک مدفون هستند و ۹۰ درصدشان غیر قابل برداشت دولت برای چنین کارهای مجوز بده چرا یک جنس باید سالها زیر زمین باشد و حتی شاید هزاران سال بعد هم مدفون باشد که چرا این شغل فقط مخصوص میراث فرهنگی هست چرا مثل همه کشورهای دیگر آزاد سازی نمیشه اینم کردین مثل حجاب

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۹ ۰۲:۳۵

از شهرری که رد بشید با اون صدها تپه و قلعه باستانی مخصوصا قلعه گبری به سمت ورامین چال طرخان تا قلعه ایرج بزرگتری قلعه ایران اطراف همین جاده شهر ری تا پیشوا صدها اثار باستانی هست حتی کنار جاده که اگه دست هر کشوری بود ازجان خودشان بیشتر نگهداری میکردم و پزشو میدادن متاسفانه به حال خودشان رها شدن

avatar
۱۴۰۱-۰۹-۱۹ ۱۳:۱۳

بله منم به اونجا رفتم ولی به اون شکل نبوده شاید لانه بعضی از حیوانات