• شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400030805858
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

چه خبر از گذر آقا نجفی؟

چه خبر از گذر آقا نجفی؟

ایسنا/اصفهان شورای عالی شهرسازی و معماری، مهر ماه سال گذشته به شهرداری اصفهان مهلتی یک ماهه برای تهیه‌ طرح ساماندهی گذر آقانجفی و اقدام فوری برای بهبود وضعیت کالبدی موجود آن داده بود اما هنوز نتیجه‌ پذیرش هیچ یک از طرح‌های پیشنهادی اعلام نشده و دود این تعلل‌ها، در چشم ساکنان بافت تاریخی میدان نقش جهان فرو می‌رود.

 مهرماه سال ۱۳۹۹، شورای عالی شهرسازی و معماری، طی نامه‌ای خطاب به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان، با هرگونه تخریب و تملک بنا به‌منظور احداث یا امتداد گذر آقانجفی مخالفت کرد و با توجه به لزوم رسیدگی به وضعیت موجود، با دادن مهلتی یک ماهه به شهرداری اصفهان، خواستار تهیه‌ی طرح ساماندهی با تأکید بر ایجاد و احیای فضاهای شهری پشتیبان محله و میدان نقش‌جهان و توجه به احیای بناها و فضاهای ارزشمند فرهنگی در جهت تداوم هویت تاریخی گذر شد.

در این نامه، اشاره‌شده بود که طرح تهیه‌شده، پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج، باید جهت ابلاغ به دبیرخانه شورای عالی ارائه شود و نظر به مشکلات و نارضایتی‌های به وجود آمده برای ساکنین در اثر اقدامات بی‌برنامه و نیز، لزوم توجه به جلب مشارکت مردمی در احیای بافت، ضروری است که مدیریت شهری اهتمامی ویژه به بهبود وضعیت کالبدی موجود داشته باشد و اقدامات اجرایی از نوع بهسازی، کف‌سازی و بدنه‌سازی را با قید فوریت انجام دهد.

پیرو این نامه، سازمان نوسازی بهسازی شهرداری اصفهان سی‌ام دی‌ماه سال گذشته، نشستی را با حضور هفت گروهی که طرح‌هایی را برای ساماندهی این محدوده آماده کرده بودند و با همراهی داورانی که باید به این طرح‌ها امتیاز می‌دادند، برگزار کرد اما چهارم بهمن‌ماه، علی عمرانی پور و محمد سعید ایزدی؛ دو تن از افرادی که نام آن‌ها در نشست «کمیته داوری طرح‌های پیشنهادی گذر آقا نورالله نجفی» به میزبانی شهرداری اصفهان به‌عنوان داور ذکر شده بود، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کردند که داوری این نشست را نپذیرفته بوده و احساس می‌کنند که استفاده از نام آن‌ها برای مشروعیت بخشیدن به این نشست بوده است.

ایزدی، دبیر پیشین شورای عالی شهرسازی و معماری همچنین، به ایسنا خبر داد که در تاریخ ۲۳ دی‌ماه ۱۳۹۹ کمیته فنی ماده سه وزارت راه و شهرسازی پس از بررسی طرح‌های پیشنهادی، به «رویکرد مرمت شهری» رأی مثبت داده بوده و دلیل برگزاری نشست ۳۰ دی‌ماه در اصفهان را نیز، اختلاف‌نظری دانست که آن‌ها با اعضای کمیته فنی ماده سه دارند و رویکرد مرمت شهری را نپذیرفته‌اند، چرا که فکر می‌کنند طرح خودشان بهتر است.

بعدازاین تاریخ، سرنوشت طرح‌های ارائه‌شده در هر دو نشست تهران و اصفهان، برای ساماندهی وضعیت گذر آقانجفی، در هاله‌ای از ابهام فرورفت و ظهر امروز (شنبه_ هشتم خردادماه) پایگاه خبری وزارت و شهرسازی، مطلبی را در رابطه با گذرآقا نجفی به نقل از فرزانه صادق مالواجرد، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری منتشر کرد که در آن از نشر نامه‌ای خطاب به استاندار اصفهان در تاریخ اسفندماه ۱۳۹۹ سخن به میان آمده بود. در این نامه می‌خوانیم:

«در راستای اجرای مصوبه جلسه مورخ ۱۳۹۹/۶/۱۰ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، موضوع اقدامات و تخریب‌های صورت گرفته در بافت تاریخی شرق میدان نقش جهان به منظور ایجاد گذر موسوم به آقا نورالله نجفی و با عنایت به بررسی طرح‌های ارائه شده در کمیته فنی معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش، در چهار بخش مورد نظر است؛ ضروری است طرح ساماندهی مذکور متضمن چشم‌انداز روشنی از وضعیت آینده بافت بوده و با توجه به ظرفیت ساختار فضایی، عناصر اجتماعی، پویایی اقتصادی، موازین حقوقی و در پیوند یکپارچه با بافت پیرامون و میدان نقش جهان تهیه شود. در این راستا تطبیق طرح و اقدامات اجرایی با وضعیت کالبدی و نیازهای عملکردی محله؛ ترمیم آسیب‌های کالبدی صورت گرفته اهمیت دارد و لازم است اجرای طرح مذکور در چهارچوب صیانت از هویت بافت تاریخی برنامه‌ریزی شود.

با توجه به آثار سوء تخریب بناها و رها ماندن فضاهای به وجود آمده بر کیفیت زندگی ساکنین و نارضایتی ایشان، اجرایی بودن طرح و تحقق‌پذیری آن در اسرع زمان، به عنوان یکی از مهمترین شرایط لازم برای طرح پیشنهادی مورد تأکید است. در این راستا لازم است در طرح ساماندهی صدرالذکر، اولویت‌بندی اقدامات اجرایی شامل ایجاد بناها، فضاهای باز شهری و به طور ویژه ترمیم وضعیت کالبدی جداره‌ها و کف‌سازی‌ها و مبلمان شهری، در اسرع وقت انجام پذیرد.

 ایجاد بناها و فضاهای شهری و تعیین فعالیت‌ها در راستای تأمین سرانه‌ی خدمات پشتیبان محله و میدان نقش جهان در بخش‌های تخریب شده (وفق مطالعات نیازسنجی) مورد تأکید است. در این رابطه ضمن تأکید بر ممنوعیت هرگونه تخریب جدید وفق مصوبه شورای‌عالی، لازم است در صورت طراحی و ساخت بناها و فضاهای شهری در پلاک های تخریب شده، هماهنگی با الگوی معماری تاریخی اصفهان و ساختار فضایی بافت و در راستای حفاظت از یکپارچگی بافت و نیز ممانعت از گسترش تخریب‌ها صورت گیرد.

 رعایت مفاد و الزامات مصوبه مورخ ۱۳۹۹/۶/۱۰ شورای‌عالی شهرسازی و معماری مورد تأکید مجدد است که شامل حفظ تمامی پلاک‌های موجود در بدنه خیابان حافظ، مجاور ساباط و سایر پلاک‌های نیازمند حفاظت و احیاء (طبق نقشه پیوست مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری) و محدود شدن حوزه‌ی مداخله‌ی طرح به محدوده تعیین شده در نقشه پیوست مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری است.

با توجه به موارد فوق و نظر به اهمیت اقدام فوری، به جهت رفع مسئله اجتماعی_کالبدی در بافت آسیب دیده، خواهشمند است دستور فرمایید، اقدامات مربوطه با فوریت انجام پذیرد.»

با گذشت سه ماه از ارسال این نامه اما طرح ساماندهی گذرآقانجفی همچنان بلاتکلیف است و علیرضا قاری قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، درباره‌ی آخرین وضعیت این پرونده‌ی پر ماجرا به ایسنا می‌گوید: ما پیشنهادهایی که از سوی شهرداری اصفهان برای ساماندهی ارائه‌شده بود دریافت کردیم و به شورای عالی شهرسازی و معماری فرستادیم اما هنوز از سوی آن‌ها نتیجه‌ای ابلاغ نشده است.

او در پاسخ به اظهار نگرانی دوستداران میراث فرهنگی و ساکنان بافت تاریخی نقش جهان، در خصوص تعلل برای تعیین تکلیف ساماندهی این محدوده توضیح می‌دهد: تلاش می‌کنم هفته‌ی آینده از طریق دبیرخانه پیگیر آخرین وضعیت این پرونده شوم اما تا آن زمان، همان مصوبه‌ی پیشین ابلاغی لازم‌الاجراست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha