سیدمهدی سیدیننیا، امروز شنبه ۳ آبان در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به جایگاه فرهنگ عمومی در ساختار رسمی کشور اظهار کرد: فرهنگ عمومی مجموعهای از باورها و نگرشهایی است که رفتار مردم را شکل میدهد و منشأ آداب، رسوم و سنتهای پذیرفتهشده در جامعه است.
وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی یکی از ارکان بالادستی و رسمی در نظام فرهنگی کشور بهشمار میآید، افزود: متأسفانه پس از چهار دهه از تشکیل این شورا، بخش زیادی از مردم هنوز با مفهوم و جایگاه فرهنگ عمومی آشنا نیستند، درحالیکه این شورا نقش مهمی در جهتدهی به گفتمانها و سبک زندگی جامعه دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نامگذاری هفته فرهنگ عمومی از هشتم تا چهاردهم آبان بیان کرد: امسال به مناسبت چهلمین سالگرد تشکیل شورای فرهنگ عمومی، برای نخستینبار روزهای این هفته با محورهای مشخصی نامگذاری شده است؛ از جمله فرهنگ عمومی و محیطزیست در هشتم آبان، فرهنگ کار و اصلاح الگوی مصرف در دهم آبان، فرهنگ شهروندی و قانونمداری در یازدهم آبان، هویت دینی و اخلاق در دوازدهم آبان، فرهنگ مقاومت در سیزدهم آبان و گفتوگو و مشارکت اجتماعی در چهاردهم آبان.
سیدیننیا از اجرای ویژهبرنامههای این هفته در تمامی شهرستانها اشاره کرد و ادامه داد: در این ایام شوراهای فرهنگ عمومی شهرستانها و استان بهصورت ویژه تشکیل میشوند و یکی از محورهای مهم آنها ارائه سند پنج اولویت فرهنگی استان است.
وی درباره این اولویتها توضیح داد: بر اساس برش مهندسی فرهنگی استان، پنج محور اصلی شامل هویت ملی، مذهبی و قومی، سبک زندگی، اعتماد و سرمایه اجتماعی، حکمرانی فرهنگی، و هنر و رسانه تعیین شده است. همچنین فرهنگ شهروندی بهعنوان ششمین اولویت در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به تقسیم کار فرهنگی میان دستگاهها افزود: حدود ۲۸ دستگاه در حوزه فرهنگ فعالیت دارند و بر اساس این تقسیمبندی، سازمان تبلیغات اسلامی مسئول محور هویت، آموزشوپرورش مسئول سبک زندگی، اداره کل امور اجتماعی استانداری مسئول حکمرانی فرهنگی، اداره کل ارشاد متولی هنر و رسانه و میراثفرهنگی دبیر کمیته اقتصاد هنر است.
سیدیننیا در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت گفتمانسازی در جامعه تأکید کرد و گفت: گفتمانسازی سه مرحله دارد: تبیین، تعمیق و تثبیت. زمانی که یک مسئله به گفتمان ملی تبدیل شود، همه اقشار آن را مطالبه میکنند و آنگاه حل مسائل ممکن میشود. نمونهاش موضوع آب اصفهان است که هنوز به گفتمان ملی تبدیل نشده است.
وی افزود: فرهنگ عمومی باید در حوزههایی مانند نظم اجتماعی، محیطزیست و حقوق شهروندی به باور عمومی تبدیل شود. وقتی رانندهای برای عابر پیاده توقف میکند یا شهروندی زبالهاش را تفکیک میکند، در واقع به ارتقای فرهنگ عمومی کمک کرده است. اگر این رفتارها عمومی شود، میلیاردها تومان صرفهجویی اقتصادی و ارتقای کیفیت زندگی را به دنبال خواهد داشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با انتقاد از بیتوجهی به نظم عمومی گفت: درحالیکه در آموزههای دینی ما آمده است پیاده مقدم بر سوار است، در جامعه ما رانندهها هنگام دیدن عابر سرعتشان را زیاد میکنند. این نشانه ضعف در فرهنگ عمومی و بیتوجهی به آموزشهای فرهنگی است.
سیدیننیا در پایان تأکید کرد: فرهنگ عمومی در پایان این نشست، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بر ضرورت همکاری همه نهادهای فرهنگی و رسانهها در ترویج فرهنگ عمومی تأکید کرد و گفت: ارتقای فرهنگ عمومی تنها با مشارکت، مطالبهگری و گفتمانسازی مستمر در جامعه محقق میشود
به گزارش ایسنا در پایان این نشست، سیدیننیا بر این نکته تأکید کرد که فرهنگ عمومی سرمایهای است که اگر در رفتارهای روزمره مردم جاری شود، میتواند بسیاری از ناممکنها را ممکن کند. پیامی که اصحاب رسانه آن را بهعنوان مأموریتی مشترک برای ترویج گفتوگو، قانونمداری و مسئولیتپذیری در جامعه با خود همراه کردند.
انتهای پیام


نظرات