مهندس محمد هادی عسگری، صبح امروز ۲۰ تیرماه در وبیناری تحت عنوان «افتتاحیه طرح توانمندسازی سفیران فرهنگی دانشگاههای منطقه ۹ کشور»، اظهار کرد: ما بخشی از برنامههایی که باعث توسعه و پیشرفت کشور و توانمندسازی جوانان دانشجو بود را دنبال کردیم و از این منظر اتفاق درخور و مورد توجهی در دانشگاههای کشور صورت گرفت و بخشی از این نیروهای خلاق و ارزشمند که دل در گرو توسعه و اعتلاء کشور دارند، عزم خود را جزم کردند تا بتوانند بیشتر به فضای امید، زندگی توام با مسئولیت و احساس مسئولیت اجتماعی کمک کنند.
وی افزود: دوره توانمندسازی سفیران فرهنگی، محصول سیاستگذاری مبتنی بر مشارکت و اقتضائات بود که نیاز است در دانشگاهها دنبال شود. این بخشهای عمدهای که طرح جامع توانمندسازی دانشجویان به صورت مشترک با حوزه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری دنبال شد، شکوفههای آن را در دانشگاهها مشاهده میکنیم و شاهد این بودیم که برنامههای مختلفی در دانشگاهها برگزار شده است.
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: تصور میکنم اگر بخواهیم تحلیل کوتاهی نسبت به فضایی که پیشرو داریم، داشته باشیم باید گفت که دانشگاه بیش از آنکه نوعی تداوم طولی و امتداد زمانی پس از دبیرستان باشد؛ یک زیست جهان و فضا است و نوعی متفاوت از زیست اجتماعی که دانشجویان به حوزه فرهنگ و تعالی جستن به سمت عقلانیت و نگاه انتقادی سوق پیدا میکنند و زیست دانشجویی که مشخصه عمده آن، دانشگاه است در تعامل با اقوام و قومیتها و تجارب جمعی است که شکل میگیرد.
وی عنوان کرد: گویاست که دانشجویان متکی بر خلاقیت و انتخابهای شخصی هستند و ما به عنوان کارگزاران فرهنگی موظف هستیم، کمک کنیم که در دانشگاه، سرمایه فرهنگی دانشجویان افزایش پیدا کند به صورتی که هم به آموزش متون تخصصی و حرفهای اقبال داشته باشند و هم از توانمندیهایی که میتواند کمک کند تا مسائل کلان خود را در فردای پس از دانش آموختگی دنبال کنند، بهرهمند شوند. بنابراین دانشجویان باید اعتماد به نفس و خوداتکایی داشته باشند و بتوانند کار داوطلبانه انجام دهند.
عسگری خاطرنشان کرد: اگر کشوری قوی و توسعه یافته میخواهیم حتما باید دانشجو و دانشگاه توسعه یافته داشته باشیم و تصور میکنم که ما نیازمند این هستیم که در دانشگاه گفتوگو را نهادینه کنیم و باید همه کنشهای جمعی که در دانشگاه صورت میگیرد به این سمت سوق پیدا کند که فرهنگ گفتوگو در دانشگاه نهادینه شود. بدین معنا که دانشجو و شهروند ایرانی به این جمعبندی برسد که میتواند در عین نقد دیگری با احترام و تکریم گفتوگو کند و اگر زمینه نهادینه شدن گفتوگو در دانشگاه و جامعه را فراهم کنیم، در ابتداء امر به تثبیت هویت خود کمک میکنیم و دوم از قِبل این گفتوگو بسیاری از مسائل کلان کشور را میتوانیم حل کنیم.
انتهای پیام
نظرات