• یکشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۱ / ۰۰:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401041207719
  • خبرنگار : 50473

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی بورس تبدیل به مقاومت روانی شده است

 شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی بورس تبدیل به مقاومت روانی شده است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی بورس تبدیل به یک مقاومت روانی سنگین شده که بازار طی یکسال گذشته موفق به عبور از آن نشده است.

بهنام صمدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت کنونی بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سرمایه هم‌اکنون تحت تاثیر ابهامات مذاکرات برجام است که هنوز تکلیف آن مشخص نشده، اما شروع مجدد مذاکرات در قطر اتفاق خوبی بود و باعث سبزپوش شدن گروه‌های تحت تاثیر برجام از جمله گروه بانک، حمل‌ونقل و... شد.

وی افزود: همچنین شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی بورس تبدیل به یک مقاومت روانی سنگین شده که بازار طی یک‌سال گذشته موفق به عبور از آن نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره ورود نقدینگی به بازار خاطر نشان کرد: چند ماه است که ارزش معاملات خرد بین ۵۰۰۰ الی ۶۰۰۰ واحد نوسان دارد و گاهی کمتر نیز می‌شود. همچنین یکی از دلایل عبور نکردن شاخص بورس از یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد کمبود نقدینگی در بازار سرمایه است، زیرا بازار انرژی لازم برای عبور از این شاخص را ندارد.

صمدی ضمن اشاره به تاثیر دو عامل در کمبود نقدینگی بازار سرمایه تصریح کرد: عامل اول برنگشتن اعتماد مردم و اتفاقات مربوط به سال ۹۹ است، زیرا عده زیادی هنوز در ضرر بوده و زیان آن‌ها جبران نشده است. ضمن اینکه فارغ از نمادهای بازار، دو صندوقی که دولت آن‌ها را عرضه کرده بود به ویژه صندوق پالایش همچنان در زیان هستند.

عرضه اولیه‌های متناوب از شتاب بازار سرمایه می‌کاهد

وی ادامه داد: عامل دومی که باعث می‌شود نقدینگی و سود بازار کافی نباشد، موضوع عرضه اولیه‌های متناوب است که باعث خارج شدن بخشی از نقدینگی بازار شده و از شتاب بازار سرمایه می‌کاهد.

این تحلیلگر بازار بورس گفت: دو عامل نرخ دلار و نرخ بهره بین بانکی نیز بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهند. با مقاومت دولت در افزایش نرخ نیمایی و تعیین دستوری نرخ، شاهد تفاوت نرخ بازار آزاد و نیمایی هستیم و این مابه‌التفاوت به جای رفتن در جیب سهامدار و تولیدکننده به جیب واسطه‌ها می‌رود.

صمدی با اشاره به افزایش نرخ بهره بین بانکی تاکید کرد: برخلاف مصوبه ۱۰ بندی سران قوا مبنی بر تعیین سقف ۲۰ درصدی بهره بین بانکی شاهد افزایش شیب این نرخ از سوی بانک مرکزی هستیم که این موضوع باعث سلب اعتماد مردم خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر سهام یکی از ارزان‌ترین دارایی‌ها محسوب می‌شود و اگر دولت به احیای اعتماد مردم و ورود نقدینگی به بازار سرمایه کمک کند شاهد روند صعودی این بازار خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: رفع تحریم‌ها و احیای برجام به نفع بازار سرمایه بوده و صنایع صادرات‌محور هم از این موضوع نفع خواهند برد، زیرا هزینه‌ دور زدن تحریم‌ها برای آن‌ها کاهش می‌یابد. ضمن اینکه با توجه به سود محقق شده در سال ۱۴۰۰ و واریز سودها از طریق سامانه سجام در سال جاری، فصل مجامع جذابی را در پیش خواهیم داشت. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha