• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032617724
  • خبرنگار : 50972

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد خبر داد

جلوگیری از فروش دام غیر مجاز

جلوگیری از فروش دام غیر مجاز

ایسنا/خراسان رضوی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد گفت: فرآیندکار جلوگیری از فروش دام غیر مجاز با توجه به در پیش‌ بودن عید قربان در دست اجرا قرار گرفته ‌است.

محمد سیاح امروز ۲۶ خرداد در نشست و تور خبری که به مناسب عید قربان در مؤسسه صنعتی گوشت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: فرآیند کار جلوگیری از فروش دام غیر مجاز با توجه به در پیش‌ بودن عید قربان در دست اجرا قرار گرفته ‌است و بازرسی‌ها در مناطق خرید و فروش غیرمجاز مانند بلوار نماز، بلوار توس و ... با همکاری نیروهای دیگر مانند شهرداری، بهداشت و نیروی انتظامی انجام شده ‌است.

وی با اشاره به اینکه در تریبون‌های نماز جمعه، نکات لازم به‌ویژه برای برادران اهل سنت بیان شده، خاطر نشان کرد: هدف از این سری اقدامات برای مراسم عید قربان، ایجاد سلامت در گوشت قربانی، همچنین برگزاری شعائر اسلامی به بهترین نحوه است.

سیاح افزود: در شهرستان مشهد ۸۰ بازرس، ۳۰ دکتر دامپزشک، ۳۴ اکیپ ثابت و سیار و ۶ ناظر شرعی در روز عید قربان آماده‌باش خواهند بود.

وی گفت: در سه حوزه نظارت‌ها انجام می‌شود که شامل بازار دام‌ها مانند عسکریه، مهر و ...، کشتارگاه‌های صنعتی و در سطح شهر نیز اکیپ‌ها در گشت‌های مختلف حضور دارند و نیز در گروه‌های خیریه دارای مجوز مثل موسسه فیاض بخش نظارت‌ها اجرا می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد یادآور شد: آمار امسال در خصوص بیماری تب کریمه کنگو بیانگر یک مورد مثبت از ۷ نمونه ارسالی بوده که تحت درمان است. در سال گذشته ۴۰ مورد که از بین آن‌ها پنج نمونه مثبت بود.

ذبح دام در فضای عمومی توصیه نمی‌شود

حجت‌الاسلام محمدحسن شورورزی، نماینده ولی‌فقیه در دامپزشکی استان  نکاتی پیرامون روز عید قربان یادآور شد: ۳۶ نفر ناظر شرعی در سطح استان در عید قربان بر اعمال این روز نظارت دارند که از وظایف آن‌ها می‌توان به قرائت دعای قربانی و دعای عقیقه اشاره کرد و در مشهد ۸ ناظر شرعی در مکان‌های کشتار زیر نظر دامپزشکی حضور دارند.

وی بیان کرد: برای برادران اهل سنت نیز چندین جلسه و بازرسی از کشتارگاه برگزار شده تا در مورد مخاطرات و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اطلاعات کسب کنند و تمامی مسلمانان در این روز کشتاری سالم داشته باشند.

شورورزی تاکید کرد: عمل ذبح در روز عید قربان در کشتارگاه‌ها انجام شود که افراد به لحاظ شرایط بهداشتی، گوشت سالمی داشته‌باشند، همچنین از لحاظ داشتن بار روانی منفی کشتار و ذبح دام در فضای عمومی، این اقدام خداپسندانه نیست و توصیه نمی‌شود.

حجت‌الاسلام نوری، ناظر ذبح شرعی موسسه صنعتی گوشت مشهد در ادامه این نشست اظهار کرد: با توجه به تامین ظرفیت ۶۰ درصد دام سبک و ۷۰ درصد دام بزرگ استان که توسط موسسه صنعتی گوشت انجام می‌شود، برای روز عید قربان به تعداد ۱۰۰۰ راس دام گوسفند، در وزن‌های مختلف تهیه شده و افراد با مراجعه به سایت مجموعه می‌توانند اطلاعات را مشاهده و انتخاب کنند. ثبت سفارش تا ساعت ۵ روز ۱۴۰۳.۰۳.۲۷ در سایت انجام می‌شود، همچنین سایر خطوط ارتباطی تا ساعت ۱۱ روز عید قربان فعال و در دسترس است. 

نوری در خصوص وزن‌های موجود و بسته‌بندی گوشت‌های قربانی، ادامه داد: گوسفندان با وزن زیر ۴۵، بین ۴۵ تا ۶۰ و بالای ۶۰ کیلوگرم برای خرید عموم در دسترس است و با توجه به قیمت بالای گوشت در کشور، افراد می‌توانند ثبت سفارش لاشه یا نیم شقه را انجام دهند. افراد می‌توانند درخواست بسته‌بندی در وزن‌های دلخواه داشته باشند که برای خیریه‌ها با سفارش دام، نوع و سایز بسته‌بندی را انتخاب کرده و پس از دو روز می‌توانند از کشتارگاه دریافت کنند. برای بسته‌بندی هزینه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

وی درخصوص فروش دام در بازارهای غیر مجاز بیان کرد: یکسری ترفندها برای وزن‌ دادن کاذب به دام قبل از فروش انجام می‌شود، مانند خوراندن نمک به گوسفند تا با نوشیدن آب سنگین شود و لذا مردم سعی کنند دام خود را از مراکز معتبر تهیه کنند.

دغدغه‌ای برای تامین دام وجود ندارد

سید مجید موسوی، مدیرعامل موسسه صنعتی گوشت مشهد در ادامه این نشست اظهار کرد: مجموعه صنعتی گوشت مشهد، اولین مجموعه کشتارگاهی است که در ماه گذشته توانسته کد صادرات بگیرد و امسال نوزدهمین سال برگزاری مراسم ذبح در روز عید قربان توسط مجتمع صنعتی گوشت مشهد است.

وی بیان کرد: یکسری تمهیدات هر ساله برای اجرای این برنامه اتخاذ می‌شود و دام‌ها برای این مراسم تهیه می‌شوند و تغذیه آن‌ها تحت کنترل موسسه صنعتی گوشت انجام می‌شود و طبق آمار در روز عید قربان، دام با پایین‌ترین قیمت به افراد عرضه می‌شود.

موسوی تصریح کرد: امسال نیز دغدغه‌ای برای تامین دام وجود ندارد. افراد می‌توانند با کانال‌های ارتباطی مختلف همچون شماره تماس ۳۱۳۰۱ سفارشات خود را ثبت کنند. همچنین از طریق کانال‌های ارتباطی افراد می‌توانند شرایط دام مورد نظر خود را انتخاب کنند تا در عید قربان کشتار انجام شود. هزینه‌ای برای انجام کشتار دریافت نمی‌شود و تنها پوست دام برای مجموعه صنعتی برداشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای تمایل دارند که دام را خود تهیه کنند، توضیح داد: اگر بیماری و آلاینده‌ای در دام وجود داشته باشد در خط تولید ضبط می‌شود و اگر دام را به‌طور مستقیم از کشتارگاه خریداری کنند تمام اجزای مورد استفاده آن به افراد تحویل داده می‌شود. این خدمات در طول سال نیز انجام می‌شود و افراد می‌توانند از همین کانال‌های ارتباطی به هر مقداری سفارشات خود را ثبت کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha