• یکشنبه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۶:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032617762
  • خبرنگار : 50558

یک تحلیلگر مسائل عراق مطرح کرد

ایران-عراق؛ رابطه‌ای به نفع تامین امنیت کل منطقه

ایران-عراق؛ رابطه‌ای به نفع تامین امنیت کل منطقه

ایسنا/خراسان رضوی «علی باقری» سرپرست وزارت خارجه ایران پس از سفر به لبنان و سوریه و حضور در نشست کشورهای عضو دی-۸ و بریکس راهی عراق شد و با مقامات عالی‌رتبه این کشور به گفت‌وگو و رایزنی نشست.

در جریان این سفر «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق از قدم گذاشتن در مسیر تقویت روابط با ایران و تحکیم همگرایی‌ها سخن به میان آورد. همچنین «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در توییتی اعلام کرد «اجازه نمی‌دهیم هیچ گروهی از منطقه کردستان برای همسایگانمان تهدید امنیتی داشته باشد، روابطمان با ایران بر اساس احترام و علایق مشترک از جمله اقتصادی هدایت خواهد شد». 

در این سفر باقری همچنین دیداری با «برهم صالح» رئیس‌جمهور سابق عراق دیدار کرد. برهم صالح ایران را یک همسایه مهم و تأثیرگذار با روابط دیرینه با عراق و اقلیم کردستان توصیف کرد. 

نگاه جمهوری اسلامی ایران و عراق به یکدیگر بر اساس رابطه‌ای نزدیک با پیوندهای برادرانه اسلامی است. به ویژه در دوران سه ساله ریاست‌جمهوری شهید رئیسی حتی در لحظه‌های پرتنش و متشنج چه در داخل عراق، چه منطقه و چه مسائلی که فی‌مابین ۲ کشور اتفاق افتاد از جمله عدم پرداخت بدهی برق توسط عراق یا حمله ایران به مقر جاسوسی اسرائیل در اربیل، شاهد حفظ روابط خوبمان با این کشور بوده‌ایم.

ایران-عراق؛ رابطه‌ای به نفع تامین امنیت کل منطقه
دیدار باقری و برهم صالح

در دولت سیزدهم توانستیم علاوه بر تقویت روابط با دولت مرکزی عراق، روابط با اقلیم کردستان را نیز بهبود بخشیم. در زمان مورد هدف قرار دادن مقر جاسوسان صهیونیستی در اربیل توسط ایران، انتظار می‌رفت روابطمان با کردستان عراق به سمت تنش حرکت کند، اما روابطمان با این منطقه تا جایی پیش رفت که بارزانی به ایران سفر کرد و با رهبر انقلاب دیدار داشت. در نتیجه همگرایی جای تنش‌های فزاینده احتمالی را گرفت.

«محمد باقر حکیم» تحلیلگر مسائل عراق در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه باید سیاست‌هایمان در نگاه اول معطوف به بهبود روابط با کشورهای همسایه و در نگاه دوم به منطقه و فرامنطقه باشد، اظهار کرد: دولت چهاردهم می‌بایست همسو با سیاست‌های شهید رئیسی، نقشی اساسی برای کشورهای همسایه در سیاست‌های خود تعریف کند. بی‌شک افزایش تعاملات در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی و به ویژه با توجه به اشتراکات فرهنگی در حوزه ایدئولوژی، تاثیر بسزایی بر روابطمان با کشورهای همسایه خواهد داشت. 

وی با اشاره به عواقب نادیده گرفتن نقش کشورهای همسایه توسط دستگاه دیپلماسی کشور، اضافه کرد: اگر قبل از نگاه اساسی به کشورهای همسایه، نقطه هدفمان کشورهایی باشد که چندین هزار کیلومتر از ایران فاصله دارند، بی‌شک احتمال بازگشت گروه‌های تنش‌زا و گروهک‌های تروریستی در منطقه افزایش خواهد یافت. 

این تحلیلگر مسائل عراق ادامه داد: در حال حاضر با رویکرد دولت سیزدهم هم جلوی تحرکات گروه‌های تروریستی در داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران گرفته شده و هم در گام بعدی این گروه‌ها نه‌تنها از مرزهای کشور دور شدند، بلکه عملا بسیار تضعیف شده و تا حد زوال و نابودی پیش رفته‌اند. لذا اتفاقات خوبی در دولت سیزدهم رقم خورده و بهتر است همین رویکرد در دولت چهاردهم ادامه پیدا کند.

حکیم با اشاره به نگاه و استراتژی خاص جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم و تلاش آن برای برقراری امنیت مرزها به ویژه مرزهای مشترک با عراق، گفت: جمهوری اسلامی ایران اشتراکات بسیار بالایی در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با تمام کشورهای همسایه و گروه‌ها و قومیت‌های آن‌ها دارد. در همین راستا در تمام این سال‌ها تلاش شده در رابطه با وجود گروه‌های تروریستی و تحرکات این گروه‌ها در اطراف مرز ایران به کشورهای مختلف هشدار و اقداماتی در این خصوص انجام شود.

ایران-عراق؛ رابطه‌ای به نفع تامین امنیت کل منطقه
سفر امسال بارزانی به ایران

وی بر مشارکت ایران با اقلیم کردستان عراق به منظور تامین امنیت مرزها تاکید و عنوان کرد: بی‌شک جمهوری اسلامی ایران وجود و تحرکات گروه‌های تروریستی ضد خود را در خارج از مرزهای کشور نمی‌پذیرد. در این راستا نگاه مثبتی به اقلیم کردستان عراق داشته‌ و در تمامی برهه‌ها از زمان حزب بعث گرفته تا دوران حضور داعش، نقش ویژه‌ای در حمایت از کردها داشته است. کردها معمولا در تاریخ معاصر این منطقه جایگاه برجسته‌ای دارند و در سفر اخیر بارزانی به جمهوری اسلامی و دیدار با رهبری شاهد بودیم هر دو طرف در خصوص از بین بردن گروه‌های تنش‌زا در مرز ایران به توافق رسیدند و یک توافق‌نامه امنیتی بین‌شان بسته شد.

این تحلیلگر مسائل عراق ادامه داد: دولت سیزدهم در نگاه به کشورهای همسایه به ویژه عراق که اشتراکات اسلامی و ایدئولوژیکی با ایران دارد و دارای بالاترین سطح ارتباط هستیم، دستاوردهای بسیاری کسب کرده است. در این سال‌ها با وجود اینکه آمریکا برخی مشکلات تحریمی را بر سر راه ارتباطات عراق با جمهوری اسلامی گذاشته، اما مسئولان عراق تلاش کردند در حد توان این ارتباطات را گسترش بدهند. اوج این ارتباطات در مسائل اجتماعی و فرهنگی تبلور پیدا کرده است که در هر ساله اربعین نمود می‌یابد. 

حکیم اضافه کرد: رفت‌وآمد گردشگران ایرانی و عراقی به هر دو کشور یکی از رویکردهای مهم دولت‌های ایران و عراق است که تاثیرات مهمی بر روابط فرهنگی و اجتماعی هر دو کشور دارد. همچنین شاهد توسعه همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی و عراق بوده‌ایم. فعال کردن خط راه‌آهن شلمچه به بصره یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم بود. لذا این دولت به طور کامل و مشهودی تاثیر کشورهای همسایه بر جمهوری اسلامی ایران را درک کرد و به دنبال این بود که همگرایی کاملی را در تمام حوزه‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با این کشورها ایجاد کند. امیدواریم که این خط و مشی در دولت بعد نیز ادامه یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha