• چهارشنبه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1401051209711
  • خبرنگار : 71451

/حسینیه ایسنا/

این شهید نوحه خوان سالار شهیدان بود

این شهید نوحه خوان سالار شهیدان بود

سال ۱۳۶۰ با اوج‌گیری فعالیت گروهک‌های معاند در کردستان برای یاری مردم مظلوم به مهاباد اعزام شد. پس از اتمام مأموریت کردستان به جبهه‌های جنوب و غرب اعزام و در گردان‌های لشکر عاشورا نقش ایفاء کرده است.

به گزارش ایسنا،«محمدصادق نجار ازلی» از مداحان شهید لشکر ۳۱ عاشورا  است. به مناسبت ایام محرم نگاهی بر زندگی این شهید داریم:«محمدصادق نجارازلی» در ۱۱ شهریور سال ۱۳۴۳ در تبریز به دنیا آمد. دوران تحصیلات ابتدایی را در دبستان قاآنی با معدل ۱۷ به پایان رساند و پس از اتمام مقطع راهنمایی وارد هنرستان طالقانی شد.

این شهید نوحه خوان سالار شهیدان بود

وی در انجمن اسلامی هنرستان فعالیت انقلابی داشت و همزمان در مساجد محله «مارالان» شبانه روزی برای حفظ انقلاب خدمت می‌کرد.  سال ۱۳۶۰ با اوج‌گیری فعالیت گروهک‌های معاند در کردستان برای یاری مردم مظلوم به مهاباد اعزام شد. پس از اتمام مأموریت کردستان به جبهه‌های جنوب و غرب اعزام و در گردان‌های لشکر عاشورا نقش ایفاء کرده است.

وی عاشق واقعی حضرت سیدالشهدا (ع) بود و در عزای آن امام مظلوم اشک می‌ریخت. حاج «رضا قلیزاده علیار» از همرزمان شهید در گردان علی‌اکبر (ع) می‌گوید: درسال ۱۳۶۱ قبل از عملیات والفجر مقدماتی با شهید محمدصادق در گردان حضرت علی‌اکبر (ع) لشکر عاشورا باهم بودیم، فرمانده گروهان ما برادر «اسماعیل دوستان» از رزمندگان شهرستان مراغه و فرمانده دسته‌ ما برادر «صمد ساسانی باسمنج» بود.

در چادر با «محمدصادق»، «خلیل دهقانی» و «انگوتی» با هم بودیم. «محمدصادق» صدای خوبی داشت و سرود و نوحه می‌خواند. آن روزها از برق در گردان خبری نبود در تاریکی شب یک نفر با فانوس کنار نوحه‌خوان می‌ایستاد. محمدصادق با نوحه‌هایش همه رزمندگان گردان را مستفیض می‌کرد.

محمدصادق ۷ اسفند ۱۳۶۲ در عملیات «خیبر» و برادرش علیرضا ۲۶ بهمن ۱۳۶۴ در عملیات والفجر۸» در فاو به شهادت رسیدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha