• چهارشنبه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1401051913849
  • خبرنگار : 71454

فیلم زندگی «سالوادور دالی» در جشنواره تورنتو

فیلم زندگی «سالوادور دالی» در جشنواره تورنتو

فیلم «دالی‌لند» که برگرفته از زندگی نقاش بزرگ اسپانیایی «سالوادور دالی» است به عنوان فیلم اختتامیه جشنواره فیلم تورنتو انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، این فیلم با بازی «بن کینگزلی» در نقش هنرمند سورئال «سالوادور دالی» نخستین نمایش جهانی خود را روز ۱۷ سپتامبر و در اختتامیه چهل و هفتمین جشنواره فیلم تورنتو تجربه خواهد کرد.

«مری هارون» کارگردان کانادایی که پیش از ساخت فیلم‌هایی چون «روانی آمریکایی» و «من به اندی وارهول شلیک کردم» را در کارنامه دارد، کارگردانی فیلم «دالی‌لند» را بر اساس فیلمنامه‌ای نوشته «جان سی والش» بر عهده داشته و علاوه بر «بن کینگزلی»، «ازرا میلر» نقش دورن جوانی «سالوادور دالی» را ایفا کرده و «باربارا سوکووا»، «کریستوفر برینی»، «روپرت گریوز» و «سوکی واترهاوس» دیگر بازیگران این فیلم هستند.

«دالی‌لند» داستان سال‌های آخر زندگی دالی و ازدواج او با همسر سلطه‌جویش «گالا» را روایت می‌کند، در حالی که پیوند ظاهراً تزلزل ناپذیر آنها شروع به گسست می‌کند. داستان «دالی‌لند» که در نیویورک و اسپانیا در سال ۱۹۷۳ اتفاق می‌افتد، از نگاه «جیمز» دستیار جوانی روایت می‌شود که می‌خواهد نام خود را در دنیای هنر مطرح کند و به این هنرمند عجیب و غریب کمک می‌کند تا برای یک نمایشگاه بزرگ آماده شود.

«سالوادور دالی» با نام کامل «سالوادور فلیپه ژاسنتو دالی دوفک» نقاش و هنرمند معروف اسپانیایی بود که در سال ۱۹۰۴ در شهر کوچکی در شمال اسپانیا زاده شد.

معروف‌ترین اثر «سالوادور دالی»، «تداوم حافظه» نام دارد که در سال ۱۹۳۱ خلق شد. این نقاش معروف به دلیل شخصیت متظاهر و سبک نقاشی ویژه‌اش یکی از بهترین هنرمندان دوره‌ مدرن باقی مانده است. با وجود این که منتقدان بارها از او به دلیل داشتن شخصیت متظاهرانه انتقاد کرده‌اند، اما همواره آثار باارزشش سبب نجات شهرتش شده‌اند. مناظر تابلوهای این هنرمند اغلب مملو از اشیاء عجیب است.

«سالوادور دالی» همچنین در عرصه‌ عکاسی، مجسمه‌سازی و فیلم‌سازی هم فعالیت داشت. «دالی» که از نقاشان سبک سورئالیسم اسپانیا محسوب می‌شود، در ۲۳ ژانویه سال ۱۹۸۹ در اثر سکته‌ قلبی درگذشت و همان‌طور که تقاضا کرده بود، در نزدیکی موزه‌ «دالی» به خاک سپرده شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha