• جمعه / ۲۹ مهر ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401072916063
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک عضو هیئت علمی گروه هنر دانشگاه کاشان:

فناوری بومی در معماری روستاها نادیده گرفته شده است

فناوری بومی در معماری روستاها نادیده گرفته شده است

ایسنا/اصفهان یک عضو هیئت علمی گروه هنر و معماری دانشگاه کاشان گفت: ویژگی‌های فناوری بومی با معماری مناسب روستاها همخوانی دارد، ولی در ایران این فناوری مورد غفلت قرارگرفته تا شاهد نوعی بومی‌گریزی باشیم.

جواد دیواندری، امروز(جمعه، ۲۹ مهرماه) در همایش بازنمایی هویت روستایی در روستای پنداس کاشان، اظهار کرد: عدم شناخت مسئولان از قابلیت‌های کاربرد فناوری بومی در معماری روستاهای کشور موجب شده تا شاهد ضعف سیاست‌های مشخص و راهبردی در خصوص چگونگی ساخت مسکن با استفاده از ظرفیت‌های بومی باشیم.

وی افزود: دانسته‌ها، تجارب، روش‌های اجرایی و ابزارهایی که قرن ها در بین جوامع ساکن هر نقطه جغرافیایی با توجه به نیازها و شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و ساختار اجرای انسان های مناطق مختلف را در برگرفته فناوری بومی می گویند.

دیواندری تصریح کرد: انتخاب فناوری مناسب در هنگام ساخت و ساز در روستاها موجب کاهش هزینه و سرمایه، ایجاد یک سرمایه توزیعی به لحاظ سرمایه گذاری، برخورداری از تصمیم‌گیری نامتمرکز و تکنولوژی دارای دوام، ایمن، قابل تعمیر و قابل کنترل در جوامع محلی روستایی می شود.

به گزارش ایسنا، این استاد دانشگاه کاشان گفت: مردمی بودن، آمیختگی با ارزش‌ها و اعتقادات مردم، انطباق با شرایط زندگی مردم محلی، مقبولیت بیشتر در نزد روستاییان و کمک به تنوع زیستی از ویژگی‌های فناوری بومی در معماری روستایی است.

وی افزود: آسیب‌های عدم استفاده از فناوری بومی در معماری روستایی به علت عدم صدور مجوز ساخت برای ایجاد ساختمان با فناوری بومی، ایجاد ترس مردم از زلزله، فقدان الگوی مناسب از فناوری بومی، نبود نیروی ماهر، سخت بودن تهیه مصالح بومی و عدم تمایل و تداوم‌نسل‌های آینده است.

دیواندری با انتقاد از سیاست‌های دولت در ساخت مسکن در روستاها، تاکید کرد: ایجاد آشفتگی و اغتشاش در سیمای عمومی روستاها، ایجاد مشکلات عملکردی، عدم‌توانایی روستاییان در تامین هزینه‌های ساخت، از بین رفتن روحیه مشارکت پذیری روستاها، فقدان الگوی مشخص برای ساخت و ساز و خودبیگانگی محیط‌های روستایی از مهم‌ترین آسیب های معماری کالبدی روستایی در نگاه تک بُعدی طرح‌های دولتی است.

اولین همایش بازنمایی هویت روستایی به مدت دو روز در روزهای ۲۸ و ۲۹ مهرماه در روستای پنداس کاشان برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha