• سه‌شنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۷:۱۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1401102013574
  • خبرنگار : 71342

حاشیه و متن سه نشست جشنواره فیلم عمار

حاشیه و متن سه نشست جشنواره فیلم عمار

جشنواره فیلم «عمار» ۱۷ دی ماه میزان نشست‌های مختلفی بود از «نسل پنجم رسانه» تا نشست‌های با محوریت «الگوسازی رسانه‌های ایرانی» با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی و نشستی با حضور بهروز افخمی که درباره سینمای مولف صحبت کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره فیلم عمار، بهروز افخمی در ویژه برنامه‌ی «حوض خون» در سیزدهمین جشنواره مردمی عمار گفت: قبل از نوشتن هر فیلم‌نامه، نگارش رمان آن ضروری است و باید به عنوان یک قانون در تصویب فیلم‌نامه‌ها اجرایی شود.

ویژه برنامه‌ی «حوض خون» با بررسی ظرفیت‌های اقتباس در دفاع مقدس در سیزدهمین جشنواره مردمی عمار، با حضور بهروز افخمی کارگردان ،نویسنده و تهیه کننده و فاطمه سادات میر عالی نویسنده کتاب «حوض­‌خون» در سالن شماره‌ی ۳ سینما فلسطین برگزار شد.

در نخستین بخش این نشست میرعالی با اشاره به ظرفیت های داستانی نقش زنان در دفاع مقدس و ایثار آنها گفت: بهره‌مندی از تجربیات زنانی که در دوران دفاع مقدس در پشت جبهه‌ها نقش موثری داشتند، در ادبیات پایداری و داستان‌های ما مغفول مانده است.

وی با اشاره به روایت‌های ناگفته از زبان زنان ایثارگر در دوران دفاع مقدس افزود:این زنان کارهای کوچکی را در ظاهر انجام می‌دادند اما در حقیقت این کارهای کوچک، بارهای بزرگی را از دوش رزمندگان و حتی خانواده‌های آنها بر می‌داشت که اگر امروز آنها را روایت کنیم، آنقدر بکر است که ممکن است برای شنونده قابل پذیرش نباشد.

این نویسنده‌ی جوان در ادامه به اهمیت روایت شفاهی تاکید کرد و گفت :اگر بازماندگان آن دوران نبودند شاید همین داستان‌های اندک هم امروز نبود. ما باید این راویان را دریابیم و گفته های آنان را مکتوب کنیم چرا که از دل همین داستان‌ها نسل امروز، قهرمانان کشور خود را می‌شناسند و با نقش درست زنان و خانواده آشنا می‌شوند.

او در ادامه افزود:روایت نقش زنان در دفاع مقدس، در دل خود سوژه‌های بکری دارد که می‌تواند موضوع بسیاری از فیلم‌های امروز باشد که تا امروز نادیده گرفته شده است.

بهروز افخمی در بخش «اقتباس از رمان» به ظرفیت‌ها و شیوه های اجرایی آن پرداخت و با اشاره به اقتباس در سینما به تاثیر گذاری این مهم در سینمای ایران و جهان پرداخت.  

وی تصریح کرد : اکثرأ فیلم های بزرگ دنیا از روی رمان  اقتباس شده‌اند و اغلب این نویسندگان، کارگردانی آثارشان را خود به عهده می گیرند که این امر به غنای کار آنها افزوده؛ درحقیقت فیلم زمانی به نتیجه می رسد که قبل از هر چیز به رمان تبدیل شود . زمانی که شما برای رمان قصه می‌نویسید، دغدغه های یک فیلم‌نامه‌نویس را ندارید و با ذهن‌بازتری وارد دنیای قصه‌ی خود می‌شوید.

این نویسنده و کارگردان در ادامه گفت: یکی از مهم ترین مزیت رمان نویسی قبل از فیلم سازی محک زدن بازخورد مخاطبان است. اینکه آنها چقدر با کار شما ارتباط برقرار کرده‌اند و چقدر اثر شما توانسته به یک کار موفق و پر تیراژ تبدیل شود در حقیقت زمانی که یک رمان در جامعه مطرح شود و طرفدار پیدا کند، خود به خود ظرفیت تبدیل شدن به فیلم را پیدا می کند تا جایی که حتی کسی هم که کتاب را نخوانده است، محتوای آن را تایید می‌کند و خیلی راحت‌تر تهیه کنندگی، سرمایه گذاری بر روی آن را می پذیرد، حتی اگر محتوای اثر را قبول نداشته باشند چون مخاطب دارد و مردم با آن ارتباط برقرار کرده‌اند بنابراین پای کار می‌آیند.

وی درباره اینکه نویسنده یک رمان خوب می‌تواند خالق اثر خود باشد گفت: کسی که توانسته کتابی با یک داستان خوب خلق کند، اگر بخواهد می‌تواند آن را به فیلم تبدیل کند اما نکته اینجاست که با وجود این ظرفیت در نویسندگان اغلب زیر بار فیلم سازی نمی‌روند؛ اغلب یا از حوصله‌ی آنها خارج است و یا اعتماد به نفس ساخت فیلم را ندارند و گرنه بهترین فیلم ، فیلمی است که کارگردان، خود مولف باشد و خودش فیلم را بنویسد.

افخمی با بیان اهمیت رمان نویسی بر گسترش بازار پادکست و انواع محصولات صوتی تاکید کرد و گفت: در امریکا سینما بازار خودش را نسبت به قبل از دست داده و بازار پادکست‌ها بسیار پررنق تر شده است و ممکن است در آینده استفاده از پادکست‌ها که همان تبدیل شدن رمان به صوت است، جای فیلم را بگیرد.

افخمی در بخشی از این نشست، شیوه ها و راه های اقتباس از کتاب «حوض خون» را بررسی و تشریح کرد و در انتها به پرسش حاضران در جلسه پاسخ داد.

حاشیه و متن سه نشست جشنواره فیلم عمار

جهاد تبیین باید به یوتیوب برود

شب گذشته ۱۷ دی ماه نشست «نسل پنجم رسانه» با حضور فعالان یوتیوب در سالن شماره ۳ سینما فلسطین برگزار شد. 

حسام الدین حائری‌زاده مجری این نشست با اشاره به هدف و موضوع آن بیان کرد: نیت ما این است که دوستان جوان انقلابی رسانه‌های نسل پنجم مثل یوتیوب فعالیت بیشتری داشته باشند. البته امیدواریم در سال های آینده این حوزه را به عنوان یک بخش جدید ببینیم.

وی با اشاره به فضاهای رسانه‌ای که دوران‌های مختلف تغییر کرده است گفت: از مهمترین همایش‌های انتخاباتی سال ۸۴ مثلا وبلاگ نویس‌ها بودند و آنها الان میانسال شده‌اند و حتی از مدیران هستند و الان دیگر عصر وبلاگ گذشته است. الان دوران متاورس و رسانه‌های سکندلایف است که شاخص آنها یوتیوب است.

حائری زاده اضافه کرد: به ویژه در فضای جهاد تبیین یوتیوب خیلی مناسب است، دوستان جبهه انقلاب در فضای اینستاگرام، یا پیام رسان‌ها حضور دارند اما یوتیوب از این فضا خالی است.

وی با اشاره به عنوان رسانه های نسل پنجم عنوان کرد: این دسته بندی‌ای است که یکی از اندیشکده‌ها در آلمان انجام داده است. این اندیشکده حدود ۱۴ سال پیش رسانه را از نسل اول مثل رسانه‌های حضوری و سنتی و چهره محور تا نسل پنجم طبقه بندی کرده است. نسل اول یکی از رسانه های جدی برای ماست، منابر هم یکی از انواع آن است. رسانه نسل دوم رسانه های مکتوب مثل کتاب و مجله است که هر یک از اینها یک انقلاب رسانه‌ای را هم در برداشته است. رسانه های نسل سوم همین فضای برودکست و رادیو تلویزیون است که اولین رادیوی جهان بی بی سی است. در این مدل، یک رسانه واحد ارسال کننده است و فراگیر و از این حیث برودکست نامیده می‌شود. در رسانه نسل سوم مخاطب نسبت به رسانه های دیگر منفعل است و شما فقط می تواند موج یا کانال را عوض کنید.

حائری زاده افزود: اینترنت رسانه نسل چهارم است که قدمت ۶۰ ساله دارد و شما خودتان هم می‌تواند اطلاعات وارد کنید، فعال هستید و دیتا می دهید. رسانه های نسل پنجم هوشمندسازی رسانه است، موتورهای جستجوی پیشرفته، شبکه های اجتماعی و رسانه های تعاملی مثل یوتیوب را شامل می شود. ما در عصر رسانه‌های نسل پنجم هستیم اما متاسفانه اهالی رسانه ما چندان با این حوزه آشنا نیستند و همین ایام هم در همین زمینه ضربه خوردیم، فرصت ها را سوزاندیم. در یوتیوب فرد رسانه است و می‌توان انواع سبک‌ها را در آن داشته باشیم.

علی رهجو از فعالان فضای یوتیوب در ادامه عنوان کرد: رسانه هایی چون شبکه های اجتماعی جامعه را به نوعی تغییر می دهند. همانطور که نهادی مثل مسجد یا نهادی مثل بازار وقتی در جامعه راه می‌افتند جامعه خود را تغییر می دهند. شبکه های اجتماعی هم به گونه عمل می کنند که گویی نظام اجتماعی را تغییر می دهند و نوعی تمدن سازی رخ می دهد.

وی با اشاره به کتاب «برج و میدان» از نیل فرگوسن عنوان کرد: از جمله مولفه های شبکه های اجتماعی میزان دنبال کننده است، یک نفر در شبکه چقدر می تواند مرکزیت فردیت داشته باشه و محل رجوع افراد زیادی باشد، همان که شما می بینید فردی که دنبال کننده زیادی دارد با فردی که این میزان را ندارد چقدر متفاوت است. از دیگر مولفه‌ها گروه های مشابه است مثلا می بینید کبوتر با کبوتر باز با باز اینجا قاعده پیدا می‌کنند و افراد همسان‌های خود را پیدا می کنند.

رهجور خاطرنشان ساخت: در چنین فضایی مدرسه کم کم رنگ می بازد و حتی فضای شبکه های اجتماعی مثل اپلیکیشن شاد فعال می شود. موردی پیدا شده است که جور بقیه نظام های تمدنی را هم می کشد. حتی فضای رسانه های نسل سوم و چهارم هم در فضای رسانه نسل پنجم رنگ می بازد.

وی با اشاره به درامدزایی گوگل اعلام کرد: امروز گوگل از محتوای خود سه برابر درآمد ما از نفت، از پالایش اطلاعات کسب درآمد دارد. سالی ده هزار دلار به یک آنالیزور می دهد که اطلاعات را برایش پالایش کند. امروز گاهی یوتیوب جای دانشگاه را می گیرد و بزرگترین کشفیات برای اولین بار در یوتیوب ارایه می شود. فرد اینقدر درآمد کسب می کند که حتی می تواند ابداعات و کشفیات بعدی خود را هم با همین درآمد تامین کند.

حایری زاده نیز در ادامه گفت: در همین فتنه اخیر بعضی فعالیت‌هایشان در یوتیوب را به نشانه اعتراض ترک کردند و حالا زیرپوستی دوباره برگشته‌اند و گویی درآمدهای بالایی می توان کسب کرد.

میثم آذربخش دیگر فعال یوتیوب در ادامه گفت: من از آموزش اکسل و پریمیر وارد فضای یوتیوب شدم، هم من آموزش های رایگان و حرفه ای می دیدم و هم پولی نمی خواست پرداخت کنم اما در فضای یوتیوب فارسی باید پول پرداخت کنید.

وی اضافه کرد: به لحاظ مخاطب شناسی فضای یوتیوب نخبگانی تر است، آزادی بیان بیشتری وجود دارد و فضای بسیار بکری است به ویژه در فضای عمارگونه و حوزه های ارزشی و عقیدتی. من یک سال و نیم است که جدی وارد شده‌ام و اگر آمار دقیقی بخواهم بدهم حدود ۳۷ درصد از مخاطبان من از آمریکا هستند.

آذربخش تصریح کرد: فضایی که سلطنت طلب‌ها و منافقین در یوتیوب دارند فعال است و می توانند محتوایی را بالا ببرند یا پایین بیاورند. جالب است که خود من بیشترین ناسزایی که شنیدم از ایرانی ها بود و حتی مخاطبی که در آمریکا بود، حرف و سند من را تایید می کرد اما مخاطب من در ایران فکر می کرد دروغ می گویم.

وی با اشاره به تاثیر این شبکه‌ها در جامعه سازی دیجیتالی عنوان کرد: الان تلویزیون های جدید پاور جدایی برای یوتیوب دارد یا یوتیوب کیدز را برای کودکان داریم و لازم است که ما هم بیشتر در این حوزه ها ورود کنیم. به ویژه که حرف‌های که از اسلام و ایران واقعی باید بیان شود، می‌تواند در این فضا مطرح شود، چون خیلی ها نسبت به اینها آگاهی ندارند و علاقه هم دارند. طبق تجربه‌ای که دارم مردم تشنه تحلیل روز هستند هرچند این تحلیل‌ها، تاریخ انقضا هم دارد و نهایت سه روز اعتبار دارد. من به مدلی رسیدم که به نوعی هم تحلیل را داشته باشد هم تاریخ انقضا نداشته باشد.

فرشته سادات رحیمی هم در بخش دیگر با اشاره به مقدمه ای درباره کار عماری گفت: عمار کارش این بود که در فضای مسموم علیه حضرت علی (ع) چهره به چهره با مردم صحبت می‌کرد و برای حضرت علی بیعت می‌گرفت. او رهبر میانی جامعه بود که حلقه مفقوده راس هرم با مردم بود. صحبت رهبر انقلاب هم درباره «این عمار» که زمانی بیان شد اشاره به این رهبران میانی بود.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره جهاد تبیین و اتفاقی که رهبران میانی با استفاده از شبکه های اجتماعی می توانند رقم بزنند تاکید کرد: جنگ روایت‌ها اینگونه است که اگر ما نکته‌ای روایت نکنیم، دشمن آنگونه که می‌خواهد روایت می‌کند و دیگر سخت است بعد از روایت دشمن روایت خودمان را بیان کنیم.

رحیمی یاداور شد: جنبش و فتنه‌ای که اخیرا شکل گرفت، گفتند انقلاب زنان است و در مقابلش خود زنان هستند که باید کاری انجام دهند. آنقدری که یک زن ایرانی کلیپ بسازد و بگوید من زن ایرانی هستم حق تحصیل و زندگی و کار دارم و آزاد هستم خیلی تأثیرگذارتر است تا یک آقا چنین کاری را انجام دهد.

وی اضافه کرد: یک نکته مهم این است که ما به جای اینکه صرفا به شبهات پاسخ دهیم باید پرسشگر باشیم. باید از غرب سوال کنیم که چرا بار اقتصاد شما روی دوش زنان است چرا میلیون ها سایت پورن در کشورهای شما وجود دارد و یا چرا آنها را به ارتباط جنسی با حیوانات اجبار می کنند؟ اگر زنان نباشند هیچ کالایی به فروش نمی رود و به واسطه زیبایی زنان است که فروش دارید. ما باید اینها را سوال کنیم و اینکه چرا رهبران شما اینقدر فاسد هستند. قریب به اتفاق رهبران آمریکا روابط جنسی نامشروع دارند. در کشور ما اگر صادق باشیم رهبران فتنه هم چنین فسادی نداشتند ولی در آمریکا فساد بسیاری وجود دارند.

این فعال یوتیوب خاطرنشان ساخت: حوزه زنان نقطه قوت انقلاب بود و ما از همین نقطه قوت مورد اتهام قرار گرفتیم. جمهوری اسلامی باعث شد کسب درآمد از زنان تعطیل شود، سایت های پورن اجازه فعالیت نداشته باشد. تعداد زنان فرهیخته قبل از انقلاب بسیار اندک بود و حتی زنان تحصیلات نداشتند. ما تنها کشوری در دنیا هستیم که ورودی زنان در دانشگاه از مردان بیشتر است و در عین حال تنها کشوری هم هستیم که به عدم وجود آزادی زن در کشورمان متهم می شویم.

وی با اشاره به فعالیت زنان جبهه انقلاب در یوتیوب عنوان کرد: ما مثل سربازان جنگ چریکی هستیم که در زمینی می جنگیم که از آن ما نیست اما قواعد خودمان را می سازیم و داریم.

رهجو نیز در بخش دیگر سخنان خود با اشاره بهه اهمیت شبکه هایی چون یوتیوب تصریح کرد: حتما اگر فروسی و حافظ امروز بودند اشعار خود را در یوتیوب می گفتند.  

وی در پایان عنوان کرد: جهاد تبیین امروز در توییتر و اینستاگرام منحصر شده اما باید به یوتیوب برود.

حاشیه و متن سه نشست جشنواره فیلم عمار

مبنای فکری و صداقت لازمه فیلم سازی در کشور است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه مبنای فکری و صداقت لازمه فیلم سازی در کشور است، گفت: مرحوم سلحشور تنها سینماگر ایرانی بود که جهانی شد و فیلم او در تمامی کشورهای عربی، مسلمان و حتی برخی کشورهای اروپایی پخش شد.

حسن رحیم‌پور ازغدی در سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در کارگاه های آموزشی و سلسله نشست‌های تخصصی با موضوع نقدی بر نظام الگوسازی رسانه‌های ایرانی که در سالن ۳ سینما فلسطین برگزار شد؛ اظهار کرد: نظام الگوسازی مکتبی و انقلابی و انسانی با سیستم سلبریتی پروری سرمایه داری در کنار شباهت های حداقلی و سوری که قاعدتا با یکدیگر دارند و باید هم داشته باشند روش های عقلانی مشترک با تفاوت‌ها وتعارض‌های بزرگ به لحاظ مفهومی و اختلافی بین این دو قرار دارد.

وی افزود: هنر در مکتب سرمایه داری صرفا براساس سود و لذت بنا می‌شود و کاری با حقیقت و حقانیت و همچنین رشد و تکامل انسان داشته و همه این کلمات را تهی از معنا و فاقد محتوای خاص می داند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه سینمای غیر شعاری وجود ندارد، خاطر نشان کرد: زمانی که ذهن از نکات و موضوعات نامناسب و زشت و نا زیبا پر باشد در واقع به معنای سرشار بودن ذهن از اهداف در حوزه لذت جویی و مقاصد سودجویانه و منفعت طلبانه است.

وی عنوان کرد: شعاری بودن سینما به مفهوم ضعف در تکنیک و القاء شیوهای نادرست در این عرصه است. در صورت زیبا بودن محتوا و فرم آن هنرمند درجه یک محسوب شده و خلاقیت و هنرش در خدمت انسان خواهد بود.

رحیم پور ازغدی اذعان داشت: هنگامی که فیلمی در حوزه آسیب های اجتماعی و اعتیاد از نگاه امر به معروف و نهی از منکر و نمایش آثار و تبعات منفی این نوع مواد خانمان‌سوز ساخته شود قطعا تاثیرگذار می شود.

وی ادامه داد: در فیلم های هالیوودی آدم پست و کثیف را زیبا و قهرمان نشان داده و آن جنایتکار به گونه دیگری برای تماشاگر به تصویر کشیده می شود و این در واقع جایگزین سلبریتی به جای انسان است.

۹۰ درصد کمپانی های اصلی هالیود در دست یهودیان صهیونیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: ۹۰ درصد کمپانی های اصلی هالیود در دست سرمایه داران یهودی صهیونیست قرار دارد و آنها همجنس بازی و برهنگی و رفتارهای غیر اخلاقی و انسانی را در فیلم هایشان رواج می دهند.

وی با توجه و تاکید بر اهمیت ساخت فیلم‌های در سینما با نگاه تعقل گرایانه، گفت: مکتب سلبریتی پروری سینما، ضد ارزش را خلق یا جابجا می‌کند.

رحیم پورازغدی بیان داشت: گاهی زیبایی محتوا بر تکنیک غلبه می کند ونمونه بارز آن شهادت سردار دلها شهید قاسم سلیمانی است که همه در سوگش گریستند و درد بزرگ و سنگینی را تحمل کردند.

وی اظهار کرد: متاسفانه در سینمای هالیوود، ابزار سینمایی، تکنیک زیبایی را در اختیار زشتی و پلیدی قرار می دهد در حالیکه هسته هنر زیبایی است و این اقدام به دور از انسانیت و شان افراد به شمار می رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: سینمای اسلامی باید تواضع و صداقت را آموزش دهد چرا که هنرمند باید زیباشناس بوده و کفر و ظلم و استکبار را نباید تطهیر کند و خوبی ها و خیر و نیکی را مورد تمسخر قرار دهد و بدی را ترویج کند.

وی اضافه کرد: سینمای اسلامی باید زیبایی محور بوده و سبک زندگی درست و مطلوب را ترویج داده و اصلاح روش های غلط را بکار گیرد.

رحیم پورازغدی تاکید کرد: رسانه ای که مردم را کم تحمل و بدون صبر، بی ظرفیت و منفعل کند قطعا آن جامعه افسرده خواهد شد. در حالیکه رسانه حق ندارد زشت را قهرمان و زیبا را ضد قهرمان نشان دهد.

وی افزود: رسانه و سینما با تربیت غلط، منکر را معروف و معروف را به منکر تبدیل می کند اما استفاده از راه و روش درست و دقیق و منطقی جوامع را به سوی سعادت و سلامت سوق می دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به دریافت جوایز اسکار اشاره کرد و گفت: جایزه اسکار بر اساس ایئولوژی و رانت و جوسازی دوقطبی ارائه می‌شود و در واقع جایزه صلح هم به جنایتکارترین فرد اهدا شده که این دو مقوله بیانگر و نشان دهند استفاده در رانت و سیاسی بازی در اهدا جوایز اسکار و صلح است.

وی تاکید کرد: سینمای انقلاب اسلامی ایران امروز نیازمند ورود افراد متدین و انقلابی و مومن است چرا که سینمای امروز نسبت به دور طاغوت تفاوت دارد در آن دوره ترویج فرهنگ برهنگی، بی بند و باری، قماربازی، مواد مخدر و خشونت می شد اما در دنیای امروز باید به نکا مثبت و موثر و سازنده توجه شود.

رحیم پورازغدی گفت: فیلم سازی نیازمند مطالعه و دانش و آگاهی فراوان و تسلط به امور است زیرا فیلم سازی موفق و تاثیرگذار خواهد بود که به همه مسائل تسلط و اطلاعات داشته باشد.

انتهای پیام

    

                                                                                                                  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha