• دوشنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401122215508
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

سرنخی از آسیب‌ها که به خانواده می‌رسد

سرنخی از آسیب‌ها که به خانواده می‌رسد

ایسنا/خراسان جنوبی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: علوم جدید روانشناسی، جامعه‌شناسی و منابع دینی با انجام پژوهش‌های میدانی در خصوص آسیب‌های اجتماعی به این واقعیت رسیده‌اند که ریشه ناملایمات فردی و اجتماعی و کج‌روی‌های جامعه ریشه در تربیت خانواده و انسجام خانواده دارد.

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جایگاه قدسی که خانواده به عنوان یک نهاد مقدس در نظر اسلام دارد امروزه رنگ باخته؛ لذا افراد یا تن به ازدواج به موقع نداده یا در انتخاب شریک زندگی همسان گزینی و کفویت را لحاظ نمی‌کنند و به این دلیل که توجه لازم به جایگاه خانواده ندارند به راحتی با طلاق خصوصاً از نوع توافقی آن کانون خانواده را متلاشی می‌کنند. 

وی افزود: یکی از کارکردهای خانواده در اسلام زاد و ولد و توالد و تناسل است، اما امروزه به لحاظ ترویج فرهنگ منحط غرب فرزند که هدیه الهی و نعمت خدادادی است را با جایگزین‌های سخیف مانند حیوانات عوض کرده و به جای فرزند حیوان نگهداری می‌کنند؛ صرف نظر از این که کاهش جمعیت ضربه سهمگینی بر پیکره نظام اسلامی است و حتی تهدیدات امنیتی به دنبال دارد؛ لذا با وضع قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت، قانون گذار در صدد حمایت از مقوله فرزندآوری است اما این مهم به لحاظ ترویج غلط شعار « فرزند کمتر زندگی بهتر» چنان در وجود خانواده‌ها رسوخ کرده که حتی خانواده‌هایی که تا حدودی متدین هستند از آینده فرزند ترسیده و فرزندآوری ندارند. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌ جنوبی ادامه داد: علوم جدید روانشناسی و جامعه‌شناسی با انجام پژوهش‌های میدانی در خصوص آسیب‌های اجتماعی به این واقعیت رسیده‌اند که ریشه ناملایمات فردی و اجتماعی و کج‌روی‌های جامعه ریشه در تربیت خانواده و انسجام خانواده دارد و این عقیده و سخن صرفا نتیجه پژوهش جامعه‌شناسان و روان‌شناسان نیست بلکه خمیر مایه دینی دارد؛ حتی فراتر از فضای خانواده و بعد از تولد فرزند اسلام از عالم رحم و دوران بارداری مادر و سرنوشت فرزندی که آینده او گره خورده با کیفیت زندگی مادر و اعتقادات و باورهای او در دوران بارداری و شیردهی. 

وحدانی نیا تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند که "السعید سعید فی بطن امه والشقی شقی فی بطن امه؛ شقی کسی است که در شکم مادرش شقی شده است و سعید آن کسی است که در شکم مادر شقی باشد". در روایت دیگر ایشان می‌فرمایند: "کلُّ مُولُود یُولَدُ عَلَی الْفِطْرَةِ حَتی یَکُونَ اَبَواهُ یُهَوِدّانِهِ وَ یُنَصِّرانِه؛ هر نوزادی بر فطرت توحید و اسلام متولد می‌شود؛ و این فطرت همچنان ادامه دارد تا پدر و مادر او را به آیین یهود و نصرانیت بار آورند".

وی افزود: فارغ از این وقتی خانواده‌ای متزلزل یا از هم پاشیده است؛ نسبت به امور تربیتی فرزند دقت و مراقبت نیست خصوصا غفلتی که امروزه والدین نسبت به آسیب‌های فضای مجازی بر روح و روان فرزندان دارند؛ به ویژه با شکاف نسلی بین نسل قدیم یا والدین و نسل جدید متأسفانه شاهد اتفاقات ناگواری از ارتکاب جرائم توسط  فرزندان هستیم. 

وحدانی نیا اظهار کرد: آنچه امروزه در خانواده‌های نامتعادل و متزلزل به چشم می‌خورد عدم وجود صداقت است و اگر صداقت بین زوجین باشد شاهد از هم پاشیدن کانون گرم خانواده‌ها نیستیم  چرا که با وجود این ویژگی در زندگی اختلافات محیط خانه و خانواده با گفتمان و رفتار صادقانه حل و فصل خواهد شد و با رفتار صادقانه هر گونه سوء ظن به همسر رفع می‌شود. 

وی افزود: وقتی اختلاف برطرف شد دیگر تنش و مشاجره‌ای رخ نخواهد داد و شاهد طلاق در خانواده‌ای که صداقت وجود دارد نخواهیم بود؛ بنابراین مشکل در همین عدم صداقت و تناقض رفتار با گفتار در فضای زندگی مشترک است. 

معضلی به نام دخالت اطرافیان در زندگی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌ جنوبی بیان کرد: یکی از عوامل تنش زا که فضای زندگی را ملتهب وحتی منجر به از هم پاشیدن زندگی زوجین می‌شود دخالت اطرافیان در زندگی است؛ هیچ والدی طلاق فرزندش را دوست ندارد اما این که والدین گاهاً نمی‌دانند در موضوعات جزئی از اختلاف زوجین نباید اصلا ورود کنند و حل آن را به زوجین باید بسپارند اما می‌بینیم به محض وقوع اولین جرقه‌های اختلاف ورود کرده و تعیین تکلیف می‌کنند غافل از این که پیامد این دخالت تشدید اختلاف زوجین و تنش در زندگی است. 

وحدانی نیا ادامه داد: توصیه‌ای هم که به زوجین خصوصاً زوجین جوان داریم این است که اولاً مهارت‌های ارتباطی و حل تعارض را باید فراگرفته و در زندگی پیاده کنند؛ در ثانی اگر با گفتمان فی‌مابین مشکل و مسائل زندگی حل نشد گام بعدی قضایی کردن اختلافات نباشد یعنی راه دادگاه را برای طرح دعوی و شکایت را دنبال نکنند چراکه این امر فضای زندگی را بیشتر ملتهب می‌کند بلکه قبل از مراجعه به دادگاه بر مشاوره تأکید داریم.

وی یادآور شد: متأسفانه فرهنگ رجوع به مشاور و باورمندی ضرورت رجوع به مشاور برای حل و فصل اختلافات زندگی که بیشتر نشأت گرفته از فقر مهارت‌های ارتباطی است  به مثابه رجوع به پزشک برای معالجه امراض جسمی وجود ندارد، اما تصور اشتباهی که وجود دارد خلط میان روانشناس و روانپزشک است و به همین دلیل تا به فرد پیشنهاد رجوع به مشاور می‌شود واکنش نشان می‌دهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی بیان کرد: به نظر باید فرهنگ رجوع به مشاوره و ضرورت رجوع به مشاور ترویج شود و لازم است بر تعداد مراکز مشاوره واجد صلاحیت افزوده شود تا به خصوص برای اقشار ضعیف و کم ‌برخوردار مراجعه به مشاوره سهل شود؛ مراکز مشاوره رایگان در دسترس بوده و برای تامین هزینه‌های مشاوره، این مهم مانند امراض و مشکلات جسمی تحت پوشش بیمه‌ها قرار بگیرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha