به گزارش ایسنا، محمد خوانساری- معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران- در «نخستین همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه مالی» به لزوم تغییر کارکردهای دولت به سمت پلتفرم نوآوری برای توانمندسازی اقتصاد دیجیتال ایران تاکید کرد.
خوانساری ادامه داد: از جمله تجربیات دولت هوشمند در ایجاد سامانههای متصل، داده محور و تا حد زیادی هوشمند میتوان به، سامانههای پنجره واحد مدیریت زمین و درگاه صدور مجوزهای اصناف می توان اشاره کرد که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد و راهاندازی شده است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات دولت هوشمند را به مثابه ارایه خدمت توسط سامانهها دانست و به تبیین تجربه پنجره واحد مدیریت زمین پرداخت. به گفته وی، در سامانه زمین که در ۲۵ استان کشور استقرار یافته است که ۱۱ دستگاه از مجموع ۴۷ دستگاه مرتبط با این حوزه که نقش کلیدی در صدور مجوزهای حوزه زمین به ویژه تغییر کاربری اراضی ایفا میکنند، به یکدیگر متصل شدهاند و گردش کار میان آنها به صورت الکترونیکی صورت میگیرد.
وی افزود: به عبارت دیگر در این پنجره، مردم برای دریافت یک خدمت ملی، نیازی به مراجعه به دستگاهها یا سامانههای مختلف ندارند و از یک درگاه واحد خدمت خود را دریافت میکنند و این دستگاهها هستند که با تبادل اطلاعات و دادهها با یکدیگر و تقسیم کار، یک سامانه واحد خدمترسانی را ایجاد کردهاند.
خوانساری با بیان این مطلب که این مهم با ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات NIX و گذرگاهی تبادل سرویس دولت میسر شده است، گفت: در این الگو برای توسعه یک سامانه ملی، دادههای پایه مورد نیاز توسط هر کدام از دستگاههای متولی در مرکز ملی تبادل اطلاعات، ارائه شده و یکی از دستگاهها نسبت به تجمیع این اطلاعات و ایجاد سامانه یکپارچه انتهایی اقدام میکند.
وی ادامه داد: نکته قابل توجه در این الگو که الگوی کاملی محسوب نمیشود، آن است که خدمترسانی از ابتدا تا انتها همچنان توسط دولت انجام میشود و دولت همچنان متصدی ارائه خدمات عمومی است و این الگو زمانی تکمیلتر میشود که نقش تصدیگری دولت حداقل شود، یا به عبارتی سامانهها و خدمات نهایی هم توسط خود مردم به مردم ارائه شود.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این رویداد با بیان این مهم که در دولت پلتفرمی، ارایه خدمت به صورت رقابتی و مبتنی بر ارزشرسانی بالاتر صورت میگیرد، تصریح کرد: در دولت پلتفرمی، علاوه بر این که قواعد تصمیمگیری و فرآیند خدمترسانی، سامانهای شده و حداقل وابستگی به دخالت افراد را خواهد داشت، همین خدمات با نوآوریهای متعدد توسط مردم به مردم ارایه میشود و دولت نقش توانمندساز و تنظیمگر را ایفا میکند.
معاون وزیر ارتباطات در این رویداد، مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) را با شبکه شتاب (شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی) مقایسه کرد و مرکز ملی تبادل اطلاعات را هسته اولیه ورود به دولت پلتفرمی و متعاقبا ایجاد پلتفرم نوآوری خدمات دولت به شمار آورد.
طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، وی در خاتمه به ارایه خلاصهای آماری از شاخصهای کارکردی مرکز ملی تبادل اطلاعات پرداخت و گفت: در حال حاضر در گذرگاه خدمات دولت الکترونیک (GSB)، ۱۹۴۹ خدمت ارایه میشود و ۷۷ دستگاه سرویسدهنده و ۳۲۶ دستگاه سرویسگیرنده وجود دارد که در سال گذشته سه میلیارد تراکنش را به ثبت رساندهاند. این در حالی است که گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک (PGSB)، ۳۶۸ خدمت به دستگاههای دولتی و کسب و کارها ارایه میشود و ۴۶ دستگاه سرویسدهنده و ۶۸۶ دستگاه سرویسگیرنده به این گذرگاه متصلاند. بر این اساس ۴.۵ میلیارد تراکنش در سال ۱۴۰۱ توسط PGSB به ثبت رسیده است که عمده آن را استعلامات خدمت کرونا توسط بخش خصوصی تشکیل میدهد.
انتهای پیام
نظرات