• جمعه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1402022918513
  • خبرنگار : 71498

مدیرعامل پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در پاسخ به ایسنا:

فعلا ناترازی بنزین نداریم

فعلا ناترازی بنزین نداریم

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی از سوآپ فراورده در شرایط خاص خبر داد و گفت: در شرایط کنونی عرضه و تقاضای بنزین را مدیریت کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، جلیل سالاری امروز در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص وضعیت ناترازی بنزین و احتمال واردات، گفت: با شرایطی که مدیریت کردیم فعلا توانستیم، عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم، در برخی فصول که مصرف افزایش پیدا می کند از مسیر سوآپ ناهمنام فرآورده استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به تفاوت قیمت با کشورهای همسایه و اختلاف ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی قیمت، قاچاق جذاب است، اظهار کرد: باید با سیاست‌های غیر قیمتی و با استفاده از فناوری‌های جدید جلوی قاچاق را گرفت.

سالاری با بیان اینکه در خودروهای سنگین یک میلیون ناوگان دیزلی در کشور موجود است که سن ۶۸ درصد آنها بیش از ۲۰ سال است، ادامه داد: این در حالی است که استانداردهای جهانی هشت تا ۱۰ سال است و فرسودگی مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه مصرف گازوییل در بخش حمل و نقل ۶۰ میلیون لیتر است، گفت: اگر مدیریت مصرف انجام شود، بین هفت تا ۱۲ میلیون لیتر صرفه جویی اتفاق می‌افتد.

به گفته وی باید استانداردهای مصرف سوخت در بخش حمل و نقل ارتقا یابد و با این اقدام تا ۱۶ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف را رقم می‌زند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ۴ برابر بودن شدت مصرف انرژی در کشور گفت: با توجه به شتاب روزافزون مصرف انرژی در بخش حمل‌ونقل و صنایع، لازم است سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل و خودرو هر چه سریع‌تر اجرایی شود و در صورت پیاده‌سازی این سیاست‌ها روزانه ۱۶ میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

سالاری با بیان اینکه بهینه‌سازی را سوخت پنجم نام‌گذاری کرده‌ایم، اظهار کرد: با توجه به شدت مصرف انرژی در کشور به‌ویژه بخش حمل‌ونقل، لازم است سیاست‌های غیرقیمتی به منظور کنترل مصرف در این بخش از جمله اجرای قانون تبصره ۱۳ در اولویت قرار گیرد و هر چه زودتر خودروهای فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل کشور خارج شود.

وی با تأکید بر اینکه نگاه در مجموعه تولید و توزیع فرآورده در کشور حرکت از سوخت‌محوری به سمت سودمحوری است، اظهار کرد: با حرکت به سمت سودمحوری با استفاده از توانمندی دانش‌بنیان‌ها به سمت ایجاد ارزش افزوده در تولید فرآورده در کشور حرکت خواهیم کرد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در ایران در مقایسه با میانگین جهانی چهار برابر است، گفت: یکی از نقاط پرمصرف که نیازمند اجرای سیاست‌های مدیریت بهینه مصرف است، صنایع اصلی و فرعی از جمله، فولاد، سیمان، گچ و آجر و دیگر صنایع انرژی‌بر است. از سال ۱۳۸۶ که سامانه هوشمند سوخت در کشور اجرایی شد، سالانه ۱.۱ میلیون خودرو به ناوگان حمل‌ونقل سوخت کشور اضافه می‌شود و امروز حدود ۲۳ میلیون خودرو در این ناوگان تردد می‌کند که مصارف این خودروها با استاندارد جهانی متفاوت است.

وی با بیان اینکه ۲۳ درصد خودروهای ما سن بالای ۲۰ سال دارند و این موضوع در حالی است که پارسال ۴.۹ میلیون کارت سوخت صادر شده است، در حالی که از تبصره ۱۳ غافل شده‌ایم و روند خروج خودروهای فرسوده از ناوگان در کشور متوقف شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف می‌رسد که روند افزایشی آن، شتاب بالایی دارد و لازم است به سیاست‌های بهینه‌سازی در این بخش به‌صورت ویژه توجه شود.  

سالاری با تاکید بر اینکه هم‌اکنون قیمت سوخت هواپیما، لیتری ۶۰۰ تومان است که در مقایسه با هزینه انتقال و توزیع آن و نرخ پروازها بسیار ناچیز است. همچنین تفاوت قیمت سوخت با کشورهای همسایه بسیار بالاست که همین موضوع سبب افزایش روزافزون قاچاق سوخت در کشور شده و تلاش می‌کنیم با به‌کارگیری طرح‌های جدید و سیاست‌های غیرقیمتی، عرضه خارج از شبکه سوخت را مهار کنیم، گفت:  نزدیک به یک میلیون خودرو در بخش حمل‌ونقل سنگین کشور نیز فعال هستند که ۶۸ درصد آنها بیش از ۲۰ سال عمر دارند و در صورت خروج این ناوگان فرسوده و مدیریت برای صرفه‌جویی در این بخش، در مصرف روزانه ۷ تا ۱۰ میلیون لیتر نفت‌گاز در این بخش صرفه‌جویی خواهد شد.

رشد ۱۰ درصدی مصرف سوخت نیروگاهی در ۱۴۰۰

معاون وزیر نفت با بیان اینکه اگر استانداردها در تمامی بخش‌های خودرویی در کشور رعایت شود، در مصرف روزانه ۱۶ میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی خواهد شد که با احتساب هزینه‌های مربوط به انبارداری، کارمزد، حمل‌ونقل، هزینه بسیار هنگفتی است که بر کشور تحمیل شده است،  اظهار کرد: متأسفانه امروز تمام ظرفیت شبکه خطوط انتقال ما درگیر انتقال سوخت خودروهاست، افزون بر آن در بخش سوخت نیروگاهی نیز  سال گذشته (۱۴۰۰) ۱۰ درصد رشد داشتیم که اگر مدیریت بهینه مصرف در این حوزه اتفاق نیفتد، این عدد باز هم افزایش می‌یابد.   پارسال به‌طور میانگین روزانه ۲۶۵ میلیون لیتر سوخت در بخش نیروگاهی کشور مصرف شده که عدد بسیار بزرگی به‌شمار می‌آید.

افزایش خطوط انتقال از ۱۶ هزار کیلومتر به ۲۱ هزار کیلومتر

وی از تنوع‌سازی ناوگان حمل‌ونقل فرآورده، افزایش خطوط انتقال از ۱۶ هزار کیلومتر به ۲۱ هزار کیلومتر، نصب دوربین پلاک خوان در نیروگاه‌ها، اتصال نیروگاه‌ها به شبکه خطوط لوله انتقال و تخصیص سوخت بر اساس پیمایش به عنوان برنامه‌های این شرکت برای توسعه زیرساخت‌ها در صنایع پالایش و به‌کارگیری سیاست‌های غیرقیمتی در کنترل مصرف سوخت در کشور اشاره کرد و گفت: امیدواریم در کنار به‌کارگیری این سیاست‌ها، نهادهای تأثیرگذار نیز با اجرای تکالیفی همچون لزوم خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل و افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها، نقش خود را در مدیریت بهینه مصرف سوخت در کشور ایفا کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه یکی از مسائل تشدیدکننده قاچاق صدور بارنامه‌های صوری است که عملاً سهمیه پایه می‌گیرند که با سامانه ایجادشده کنترل خواهد شد، اظهار کرد: در حوزه راندمان لوازم خانگی نیز در صورت اجرای برنامه‌ریزی که امسال در قانون بودجه پیش‌بینی شده است در مصرف یک میلیارد مترمکعب سوخت در این بخش صرفه‌جویی خواهد شد. بنابراین آنچه در حوزه مدیریت مصرف، مبتنی بر استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و بومی‌سازی تجهیزات است، باید جدی گرفته شده و بتوانیم ارزش افزوده در این بخش ایجاد کنیم.

جلوگیری از تولید روزانه ۶۴ میلیون لیتر نفت کوره در کشور با اجرای طرح‌های کیفی‌سازی

معاون وزیر نفت با اشاره به قانون بودجه کشور مبنی بر اختصاص ۴۰ درصد از عواید سودهای پالایشی به اجرای طرح‌های بهینه‌سازی گفت: در صورت اجرایی شدن این طرح‌ها، از تولید روزانه ۶۴ میلیون لیتر نفت کوره در واحدهای پالایشی جلوگیری خواهد شد که عدد بسیار قابل‌توجهی است. این طرح در پالایشگاه شازند اجرایی شد و میزان نفت کوره تولیدی با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان از ۲۸ درصد به ۸ درصد کاهش یافت. ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای شرکتی مجموعه پالایش و پخش، یکی از جوان‌ترین ناوگان‌هاست که به سیستم کهاب مجهز است و میزان مصرف سوخت در این ناوگان در حد استانداردهای رایج دنیا است.

وی با بیان اینکه طبق ماده ۱۲ در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی، منابع حاصل از بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌تواند صرف اجرای پروژه‌ها شود که الگوهای متعددی در این بخش داریم و در حال برنامه‌ریزی و اجرا در تمامی بخش‌ها در این زمینه هستیم، گفت: یکی از فرآیندهای جلوگیری از خام‌فروشی این است که در بازار هدف نفت خام را تبدیل به فرآورده کنیم و عرضه محصول داشته باشیم، امیدواریم در سال جدید با برنامه‌هایی که در این حوزه داریم چند مسیر شبکه خطوط لوله و دیگر برنامه‌های برون‌مرزی را عملیاتی کنیم و مسیر تفاهم‌نامه به انعقاد قرارداد منجر شود. چالشی که در این بخش وجود دارد این است که در تعهدات خود به شرکت‌های خارجی، در بخش تأمین کالا و تجهیزات با تأخیر مواجه می‌شویم که کوتاه کردن زمان، می‌تواند فرأیند اجرای پروژه‌ها را بهبود ببخشد.

وی درباره شرایط کشورمان برای حضور در بازار انرژی فرآورده تأکید کرد: در حوزه فرآورده‌های اصلی کشور، به‌دلیل اینکه نیاز کشور، مصرف‌کننده داخلی است، بنابراین با قیمت ترکیبی که اتفاق می‌افتد، فضای رقابتی و بازار امکان‌پذیر نیست و نیاز است مدیریت مصرف انرژی و تنوع سازی را ایجاد کنیم تا زمینه عرضه در بازار اتفاق بیفتد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه در حوزه بهینه‌سازی و کیفی‌سازی فرآورده، یک بخش کاهش نفت کوره است که طرح‌های جامعی برای کاهش نفت کوره تولیدی در پالایشگاه‌ها در حال اجراست، گفت: با مدیران پالایشگاه‌ها جلساتی داشتیم و طرح‌ها را پیگیری می‌کنیم و طبق تکلیف قانونی، از محل کاهش ۵ درصد تخفیف در خوراک پالایشگاه‌ها، اعمال حاکمیت خواهیم کرد تا شرکت‌ها به اجرای این طرح‌ها ملزم شوند. همچنین مشاوران و ناظرانی را انتخاب کرده‌ایم که بر روند اجرای این طرح‌ها نظارت خواهند کرد و به تناسب پیشرفت پروژه‌ها در شرکت‌ها، درباره قانون تخفیف خوراک آنها تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

اتمام طراحی بنیادی و مطالعات مسیریابی خطوط لوله جدید تابش و پارس 

سالاری درباره آخرین وضعیت تفاهم‌نامه‌های امضاشده در حوزه ایجاد خطوط لوله جدید تابش و پارس گفت: در حوزه خط لوله تابش، قطب مصرف کشور در شمال کشور است و به لحاظ پدافند غیرعامل و حجم مصرف کشور در شمال، این طرح برنامه‌ریزی شد تا توسعه بازار شرق نیز اتفاق بیفتد. اسناد این پروژه‌ها بارگذاری شده است و خط لوله پارس نیز در قالب فرآیند ای‌پی‌سی اجرا خواهد شد. فرایند طراحی بنیادی و مطالعات مسیریابی انجام شده و در حال حرکت به سمت فرآیند اجرایی شدن است و همه پیمانکاران می‌توانند این اسناد را از سامانه طراحی‌شده دریافت کنند.

تأمین زمین و مجوزهای زیست محیطی پالایشگاه شهید سلیمانی نهایی شد

وی درباره آخرین وضعیت طرح احداث پالایشگاه شهید سلیمانی نیز گفت: با اجرایی شدن این پروژه، حدود ۲۵ درصد محصولات پتروشیمی در محصولات تولیدی نهایی خواهیم داشت. کنسرسیومی که شکل گرفته بود، بخشی بانک‌ها بود، پالایش و پخش تنها ۱۰ درصد سهم داشت، اما تمامی کارهای اجرایی را شرکت پالایش و پخش انجام داد. یکی از مباحث اصلی در اجرای این پروژه، بحث مجوز شورای پول و اعتبار بود که باید اخذ شود. مباحث تأمین زمین و قراردادهای زیست محیطی پیگیری شده است، برنامه داشتیم که در روز سوم خرداد این پروژه کلید بخورد که ممکن است این زمان کمی جابه‌جا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha