دکتر علی بیتاللهی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اجرای مطالعات میدانی از زمین لغزش حصار کرج در روز پنجشنبه، ۱۹ مرداد ماه جاری، گفت: این زمین لغزش در ابعاد کوچک در سمت راست جاده چالوس (از کرج به سمت چالوس) در منطقه حصار کرج و در محدوده بافت غیر رسمی و سکونتگاهی رخ داده است.
وی ادامه داد: در اثر این زمینلغزش که در پیشانی تپهای مشرف بر جاده چالوس رخ داد، تعداد ۴ دستگاه ساختمان دچار آسیب جدی و تعداد دیگر نیز دچار ترک خوردگی ناشی از جا به جایی زمین شدند. همچنین بر اساس گسیختگی و جا به جایی دامنه و ریزش آوار حداقل یک دستگاه خودرو نیز آسیب دید.
بیتاللهی تاکید کرد: محدوده جابجایی شده و یا گسیخته شده و محدوده خسارت ساختمانی ناشی از پایداری زمین در منطقه حصار دارای ابعاد تقریبی ۳۰ در ۳۵ متر بوده است که ضخامت خاک جا به جا شده در برخی از نقاط آن به حدود ۲ متر میرسد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اهمیت این رخداد، توضیح داد: وقوع این حادثه در محدوده شهری کلانشهر کرج و در بافت غیر رسمی و محدوده ساخت و سازهای فاقد مجوز حصار بار دیگر اهمیت کنترل جدی ساخت و سازهای غیر قانونی، فاقد محور و بدون رعایت ضوابط و مقررات عادی ساخت و ساز را نشان میدهد.
وی تاکید کرد: از آنجایی که در ساختمانهای مسکونی این منطقه جمعیت زیادی ساکن شدهاند، معضل جدی برای مدیران شهری کرج به وجود آمده است و با توجه به پیچیدگی شیوه برخورد با چنین ساخت و سازهایی، مهمترین نکتهای که باید مورد تاکید قرار گیرد، کنترل جدی و سختگیرانه بر ساخت و سازهای فاقد مجوز در محدوده شهری کرج است.
بیتاللهی، شیب بالای دامنه را یکی از عوامل اصلی وقوع زمین لغزش در این ناحیه دانست و یادآور شد: علاوه بر شیب نسبتا تند دامنه، بر اساس مشاهدات میدانی ما مشخص شد که بخشهایی از دامنه مشرف به جاده با خاک دستی و نخاله پر شده است. همچنین جهت شیب لایههای سنگی به سمت جاده و با شیب نسبتا تند است که چنین فرمی امکان حرکت دامنهای را فراهم میکند.
به گفته وی، علاوه بر موارد فوق، نبود شبکه فاضلاب و استفاده از چاههای جذبی برای فاضلاب در این محدوده، اشباع شدگی نهشتههای سطحی و نخالهها سطح دامنه را موجب شده است که عامل مهمی در وقوع این پدیده بوده است.
بیتاللهی خاطر نشان کرد: همچنین عامل تحریک کننده دیگر برای ناپایداری دامنه، وجود ارتعاشات محیطی نظیر تردد ماشین آلات به ویژه وسایل نقلیه سنگین مانند کامیونها است که حرکت دانهای را تشدید میکند.
وی بر لزوم توجه بیشتر به مواردی چون طراحی زهکش مناسب و نیز طراحی روش مناسب برای انتقال فاضلاب در کل ناحیه در معرض خطر لغزش در منطقه حصار به طور دائم و انتقال فاضلاب به نقطه مناسب دیگر، جلوگیری از تردد ماشین آلات سنگین در محدوده ساختمانهای مسکونی، عدم خالی کردن پاشنه توده لغزشی و تثبیت زمین از حاشیه جاده چالوس به صورت مرحله به سمت ساختمانهای مسکونی را به منظور پایدارسازی بیشتر منطقه پیشنهاد کرد.
انتهای پیام
نظرات