• سه‌شنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402071107301
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

وحدتی که در سنت مردم دیده می‌شود

وحدتی که در سنت مردم دیده می‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی یک نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه در خراسان‌ جنوبی گفت: علمای دینی منطقه خراسان جنوبی از اهل سنت و تشیع از قدیم رفتاری وحدت گونه داشتند که این امر در بین مردم نیز رواج یافته است.

حسین زنگویی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خراسان‌جنوبی از آن مناطقی بوده که تاریخ در آن نزاعی را بین شیعه و سنی ثبت نکرده است چراکه بزرگان ما وظیفه‌مند بوده و هر کدام سعی کردند نقش خود را در استحکام پایه‌های اسلام ایفا کنند.

وی افزود: اگر بخواهیم ببینیم بزرگان ما در این منطقه از اهل سنت و تشیع چگونه زندگی می‌کردند باید به دو بخش آثار و آیین‌ها توجه کنیم.

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: لامع درمیانی عالم اهل سنت است که ۱۴ مدیحه و غزل در باب امورات دینی دارد؛ حتی در مورد ائمه اطهار(ع) اشعاری دارد؛ وقتی عالم سنی این گونه عمل می‌کند مردم از او یاد می‌گیرند.

زنگویی بیان کرد: شیخ محمد باقر گازاری از علمای بزرگ شیعی است که در بیرجند معروف است به برپایی جشن‌هایی با حضور اهل سنت و تشیع؛ وی هیچ گاه در جشن‌هایی که برای ائمه اطهار(ع) برگزار می‌کرد به اهل سنت و اهل تشیع به تنهایی توجه نمی‌کرد؛ بلکه معتقد بود باید این جشن‌ها در کنار یکدیگر برپا شود چون همه ما دین یکسانی داریم.

وی افزود: این عالم دینی آن چنان درست رفتار می‌کرد که فرقه های سنی و شیعه او را رهبر خود می‌دانستند؛ بنابراین مردم نیز به تقلید از او اینگونه رفتار می‌کردند.

زنگویی با بیان اینکه اگر علمای امروز این گونه باشند وحدت محقق می‌شود، خاطرنشان کرد: امروزه باید در مقابل نفوذ وهابیت در کشور بایستیم و این تنها با رفتارهای عالمانی که در گدشته زندگی می‌کردند عملی می‌شود.

وی افزود: در شهرستان بیرجند رسم است که شب ولادت پیامبر اسلام(ص) به روایت اهل سنت و اهل تشیع هر دو گروه با یکدیگر جشن می‌گیرند و این تفاوت هیچ گاه وجود نداشته و همه مردم با یکدیگر شادی می‌کردند؛ این جشن‌ها و برنامه‌ها بعد از انقلاب نظام مند شد و وحدت به عنوان عنصر اصلی در دستور کار نظام اسلامی قرار گرفت.

این نویسنده با بیان اینکه عملا ساز و کار وحدت در بین مردم منطقه از گذشته وجود داشته است و این تنها در حرف نیست، اظهار کرد: به دنبال رفتار فقهایی که در این منطقه وجود داشتند وحدت در نهاد مردم نهادینه شده است.

زنگویی ادامه داد: با این رفتار است که جامعه‌ای آرام به دور از درگیری‌ها و چالش‌ها که خواسته دشمنان اسلام است خواهیم داشت و در واقع باید احساس کنیم وحدت یک ضرورت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha