احسان عظیمیراد در گفتوگو با ایسنا با اشاره به تصویب مثبت شدن تاثیر پایه یازدهم در کنکور اظهار کرد: با شروع فعالیت ما در مجلس شورای اسلامی با موضوعی در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مبنی بر مصوبهای که شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۰، در قالب تاثیر قطعی معدل در کنکور روبهرو شدیم که رسیدگی به این مصوبه مطالبه تعداد زیادی از داوطلبان آزمون سراسری بود.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دانش آموزان استرس زیادی داشتند، از این جهت که این مصوبه بُعد عدالت لازم را برای آنها ندارد و دانشآموزان را تحت فشار روانی زیادی قرار داده است.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به جای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصمیمگیری و مصوبهای را در حکم قانون اجرا کرده که این امر برای ما سخت بود. طبق بررسیهای صورت گرفته متوجه شدیم که مجلس در سال ۱۳۹۲ قانون سنجش و پذیرش دانشجو دارد و سپس در سال ۹۵ اصلاحیهای را مجلس وقت به این قانون وارد میکند که همان بحث سوابق تحصیلی به صورت مرحلهای و پلکانی لحاظ میشود و انتظار این بود که قانون مجلس اجرایی میشد.
عظیمیراد با اشاره به ادعای شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر کمکاری مجلس در نظارت بر اجرای قانون، خاطرنشان کرد: به هرحال اجرای قانون به عهده دولت است و مجلس صرفا وظیفه نظارت بر اجرا را دارد. اعتقاد اعضای شورای عالی انقلاب این است که در سال ۱۳۹۵ و به بعد آن قوانین اجرا نشد و به همین دلیل این شورا به خود اجازه دخالت در امر قانونگذاری را دادند که متاسفانه موضوع مصوبه تاثیر قطعی، یعنی سوابق تحصیلی قطعی را در دستور کار قرار میدهند.
وی با بیان اینکه در ابتدا تاثیر معدل پایه دوازدهم صرفا قطعی بود، گفت: در ادامه و طی بحثهای انجام شده تاثیر پایه یازدهم و دهم اضافه شده که در اینجا عمق فاجعه، یعنی مصوبه تاثیر قطعی ایجاد میشود. یکی از بحثهای ما در تحلیل و بررسیها در ابتدای شروع کار مجلس همین موضوع بود که از نظر علمی و منطقی موضوع را بررسی کردیم.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالبه خود از مرکز پژوهشهای مجلس مبنی بر بررسی موضوع مصوبه تاثیر قطعی معدل، بیان کرد: مرکز پژوهشهای مجلس، موضوع را خیلی دقیق ارزیابی کرده بودند. ما چند برنامه داریم که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسهای که آقای خسروپناه با اعضای کمیسیون آموزش داشتند، اظهار کردند مصوبه قطعی را بر اساس این برنامهها ایجاد کردند.
عظیمیراد افزود: یکی از برنامههای ما تحقق عدالت آموزشی بود؛ طی بررسیهای رسمی و دقیق مرکز پژوهشها اثبات شد که عدالت آموزشی محقق نشده و ما در تحقق عدالت آموزشی در کشور بسیار مشکل داریم، با توجه به اینکه فاصله زیادی بین مدارس دولتی با غیر دولتی، غیرانتفاعی، نمونه دولتی و سمپادها وجود دارد، لذا عملاً تحقق عدالت آموزشی نه تنها محقق نشده بلکه در واقع فاصله زیادی داریم تا بخواهیم ادعا بکنیم که این تحقق میتواند صورت گیرد.
وی با اشاره به موضوع مافیای کنکور بیان کرد: موضوع بعدی بحث برخورد با مافیا بود؛ اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ادعا داشتند که در کنکور سراسری مافیا وجود دارد و برای اینکه مافیا را حذف کنیم، مصوبه تاثیر قطعی را ایجاد کردیم در حالی که اثبات شد نه تنها با ایجاد این مصوبه مافیای کنکور کم نشده، بلکه ما امروز چیزی به نام مافیای آزمون نهایی داریم که خیلی از موسسات، کلاسهای خود را برگزار کرده و کتابهای خود را به دانشآموزان میدهند تا در آزمونهای نهایی پذیرفته شوند و این امر نشان میدهد که در بحث برخورد با مافیا متاسفانه نه تنها موفق عمل نکردیم، بلکه این قضیه معکوس شد.
نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: ما اعضای شورای انقلاب عالی فرهنگی را به مناظره دعوت کردیم؛ دکتر سوزنچی به نمایندگی از دبیرخانه شورا حضور یافتند. در رسانه ملی ما مناظره را انجام دادیم و صحبتها به صورت علمی مطرح شد. عمدهترین صحبت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی این بود که مجلس در نظارت بر قانون خود کوتاهی کرده و بنابراین ما باید اقدامی انجام میدادیم که این دلیل توجیهکننده و قانع کننده نیست.
عظیمیراد ادامه داد: نطقها و تذکرات ما در صحن علنی مجلس و همه اینها مسیر طولانی بود که طی شد. در جلسه اعضا کمیسیون آموزش با رئیسجمهور یکی از موضوعات بسیار مهم مصوبه تاثیر قطعی معدل بود که با استدلال و البته دادن مستندات مکتوب به آقای دکتر پزشکیان، ما سعی کردیم اثبات کنیم که این مصوبه غلط است.
وی بیان کرد: در نتیجه تلاشهای انجام شده، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسهای مصوب کردند که پایه دهم حذف شود، ما انتظار داشتیم که نه تنها پایه دهم بلکه پایه یازدهم هم حذف شود، چراکه کمیسیون آموزش، سازمان سنجش و وزارت آموزش پرورش، یعنی سه نهاد اصلی حوزه آموزش نظر کارشناسی خود مبنی بر اینکه پایه دهم و یازدهم باید حذف شود یا نهایتا اثر مثبت باشد و پایه دوازدهم فقط اثر قطعی باشد را اعلام کردند، اما متاسفانه در جلسهای که سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار کرد، صرفاً با پایه دهم موافقت کردند. البته حذف پایه دهم، موفقیتی برای ما بود با توجه به اینکه تلاش ما این بود که اثبات کنیم به لحاظ علمی نه سیاسی و کارهای گروهی و باندی، کار اینها خطاست و برای نظام آموزشی کشور آسیب ایجاد میکند.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع بعدی بحث پایه یازدهم بود، برای پایه یازدهم تاثیر قطعی اعلام کردند اما جزئیات آن را به عهده شورای عالی آموزش و پرورش و شورای سنجش پذیرش دانشجو قرار دادند که با توجه به رایزنیهای انجام شده با وزیر و اعضای شورا، خوشبختانه در جلسهای که در بهمن ماه برگزار شد، مصوبات خیلی خوبی را گذراندند و هرچند مصوبات جامع نبود اما یک گام رو به جلو بود و آن اینکه عطف ما سبق نشدن برای پایه یازدهم اتفاق بیفتد؛ به این معنا که افراد فارغالتحصیل ۱۴۰۳ به قبل، نیازی به آزمون نهایی نداشته باشند و موضوع بعدی هم بحث کاهش دروس پایه یازدهم از دوازده به ۶ درس بود که آرامش نسبی در بین دانش آموزان ایجاد میکرد.
عظیمیراد تصریح کرد: این مصوبه از طریق وزیر آموزش پرورش، وزیر علوم، رئیس کمیسیون و سخنگوی محترم دولت رسما اعلام شد اما به یکباره در ۲۷ اسفند ماه شاهد این بودیم که شورای سنجش پذیرش دانشجو با اشتباه راهبردی سازمان سنجش، متاسفانه این مصوبه شورای عالی آموزش پرورش که همان عطف ما سبق نشدن هست را لغو میکند و باز موجی از عصبانیت و ناراحتی و بحثهای مختلف را ایجاد کرد.
وی با اشاره به کار رسانهای خود در جهت نقد وزیر علوم، بیان کرد: در پی لغو مصوبه آموزش پرورش، مجبور شدیم با کار رسانهای قوی، وزیر علوم را به عنوان رئیس شورای سنجش پذیرش دانشجو نقد جدی کنیم و نهایتا ۱۰فروردین، جلسهای برگزار شد و در آن جلسه، مصوبه ۲۷ اسفند لغو شد و سه پیشنهاد جدید ما دادیم که این سه پیشنهاد مصوب شد تا به شورای عالی انقلاب فرهنگی برود که در همینجا هم خطای محرز صورت گرفت. رئیس جمهور و دکتر خسروپناه در نامههای جداگانه و ابلاغی که به وزیر علوم داشتند، تصمیمگیری را به عهده شورای سنجش گذاشته بودند اما متاسفانه شورای سنجش با سطحینگری، محافظهکاری و عدم ریسکپذیری تصمیمگیری را به عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشت.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد که پایه یازدهم برای کنکور ۱۴۰۴ مثبت باشد اما متاسفانه در کنار اینکه پایه یازدهم را برای کنکور امسال فعلاً مثبت کردند، گفتند همه دروس باید آزمون نهایی داده شود در حالی که تا الان آموزش و پرورش و شورای سنجش پذیرش اعلام کرده بودند که ۶ درس نهایی است.
عظیمیراد با بیان اینکه دانشآموزان در مطالعات خود برنامهریزی لازم را انجام داده بودند، گفت: اینکه به یک باره این افراد کمتر از ۴۰ روز به آزمونهای نهایی و کنکور در اردیبهشتماه، چنین تصمیمی را میگیرند، واقعا بار استرس زیادی به دانش آموزان القا کرد. چالش ما این است که چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع که مربوط به کمیسیون آموزش است ورود کرد و اینچنین تصمیمی گرفت.
وی با بیان اینکه مثبت شدن تاثیر پایه یازدهم در کنکور آرامشی برای دانش آموزان دوازدهم و یازدهم به وجود آمد، تصریح کرد: موضوع دیگر بحث سال آینده است، برای کنکور ۱۴۰۵ نکات مختلفی مطرح است از جمله اینکه پایه یازدهم تاثیر قطعی داشته باشه که شورا متاسفانه این را مصوب کرده که ما به هر حال اعلام کردیم که آن را نمیپذیریم و کاملاً علمی و منطقی مقابله خواهیم کرد. باید شورای انقلاب فرهنگی مجدد بپذیرد که تصمیمش اشتباه است و پایه یازدهم را برای دانشآموزان مثبت کند.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلش شورای اسلامی با بیان اینکه فرآیند طی شده سبب بازگردانی اعتماد به حاکمیت شد، اظهار کرد: به هر حال طبیعی است که دانش آموزان و خانوادهها هنوز اعتراضاتی دارند و ما در حد وسع و وظیفه، تلاش میکنیم.
انتهای پیام
نظرات