• دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402092718991
  • خبرنگار : 50225

چگونه ماهی سالم را تشخیص دهیم؟

چگونه ماهی سالم را تشخیص دهیم؟

ایسنا/خوزستان رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره‌کل دامپزشکی خوزستان با اشاره به چگونگی تهیه ماهی سالم و بهداشتی، گفت: گوشت ماهی باید دارای سطح صاف و محکم باشد و ترشحات مخاطی سطح پوست مرطوب و پوست ماهی روشن، بدون تغییر رنگ و درخشنده باشد.

دکتر عبدالله محمدحسنی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مشخصات بهداشتی ماهی تازه و سالم اظهار کرد: آزمایش‌ها و نظارت کافی توسط دامپزشکی روی ماهی که از مراکز عرضه مجاز تهیه می‌شود انجام شده است اما برای اینکه بدانیم ماهی تازه چه مشخصاتی دارد باید به برخی نکات توجه کنیم.

وی افزود: محصولات پروتئینی تنها باید از مراکز مجاز که آرم سازمان دامپزشکی روی دسته‌بندی ماهی وجود دارد تهیه و از تهیه ماهی از مراکزی که نظارت بر آن‌ها نیست، پرهیز شود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره‌کل دامپزشکی خوزستان گفت: در بررسی ظاهری ماهی باید توجه شود که چشم‌های ماهی محدب و برآمده، مردمک‌ها سیاه و قرنیه و شفاف باشد. ماهی نباید هیچ گونه بوی ترشیدگی داشته باشد، گوشت ماهی باید دارای سطح صاف و محکم باشد و ترشحات مخاطی سطح پوست مرطوب و پوست ماهی روشن، بدون تغییر رنگ و درخشنده باشد.

محمدحسنی بیان کرد: همچنین محصولات پروتئینی دریایی باید از دیگر محصولات پروتئینی مانند مرغ، گوشت قرمز و تخم‌مرغ جدا نگهداری شوند. یخ‌پوشانی محصولات دریایی نیز بسیار مهم است.

وی افزود: محصولات پروتئینی دریایی حتما باید به صورت کامل یخ‌پوشانی شده باشند. مشخص نبودن تاریخ تولید و انقضا روی بسته‌بندی، پاکیزه و بهداشتی نبودن یخچال و وسایل مورد استفاده، استفاده از تخته غیرمجاز مانند تخته چوبی، خارج شدن ماهی منجمد از یخ‌زدگی و عرضه آن به عنوان ماهی تازه، عرضه ماهیان حرام‌گوشت و عرضه ماهی فرآوری و قطعه‌بندی شده قبل از دیدن ماهی کامل توسط مشتری، از تخلفات بهداشتی در عرضه ماهی محسوب می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره‌کل دامپزشکی خوزستان گفت: با رعایت این موارد می‌توان ماهی سالم تهیه کرد. تاکید می‌شود که مواد پروتئینی مورد نیاز حتما از مراکز عرضه مجاز تهیه شوند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha