• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403032617488
  • خبرنگار : 50225

/هفته ملی سلامت مردان/

مردان، بیشترین قربانیان حوادث جاده‌ای/ مهمترین روش‌های پیشگیری از حوادث ترافیکی

مردان، بیشترین قربانیان حوادث جاده‌ای/ مهمترین روش‌های پیشگیری از حوادث ترافیکی

ایسنا/خوزستان حوادث ترافیکی اولین علت مرگ‌های ناشی از حوادث است و بیشترین قربانیان حوادث جاده‌ای مردان هستند این در حالی است که مدیریت سرعت،‌ بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در طراحی خودروها،‌ اصلاح نقاط حادثه‌خیز راه‌ها،‌ ارتقای سلامت روان رانندگان، و اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی مهمترین روش‌های پیشگیری از حوادث ترافیکی هستند.

افسانه مردانی کارشناس سلامت سالمندان و میانسالان مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری هفته ملی سلامت مردان از ۲۴ تا ۳۰ خردادماه در خصوص تاثیر حوادث جاده‌ای بر از کارافتادگی و مرگ و میر مردان اظهار کرد: با افزایش روزافزون خودروها و تردد در شهرها و جاده‌ها بر تعداد و شدت تصادفات ترافیکی به میزان زیادی افزوده شده است و ضایعات جانی و مالی ناشی از این تصادفات، بار سنگینی بر جامعه بشری تحمیل می‌کند.

وی افزود: حوادث ترافیکی اولین علت مرگ‌های ناشی از حوادث است. بین مکانیسم‌های مختلف تروما، تصادفات رانندگی بالاترین میزان مرگ و میر را دارد. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه ۱.۳ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آسیب‌های ناشی از حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر مجروح و معلول می‌شوند و بیشترین قربانیان حوادث مردان هستند.

کارشناس سلامت سالمندان و میانسالان مرکز بهداشت خوزستان گفت: امروزه در ایران تلفات ناشی از حوادث ترافیکی در وضعیت بحرانی قرار دارد. طبق گفته‌های پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، هر سه دقیقه یک تصادف جاده‌ای رخ می‌دهد و هر ۱۹ دقیقه یک نفر در این تصادفات کشته می‌شود بنابراین مرگ و میر و مصدومیت‌های ناشی از حوادث جاده‌ای جزو اولویت‌های مهم دولت و نظام مراقبت‌های بهداشتی کشور است.

تخلفات رانندگی، مهمترین علل بروز حوادث ترافیکی

مردانی عنوان کرد: تخلفات رانندگی همواره یکی از علل بروز حوادث ترافیکی هستند. عوامل محیطی کنترلی مانند نظارت پلیس و اعمال قوانین راهنمایی و رانندگی، خودروهای غیراستاندارد و راه‌های ناایمن در بروز این تخلفات دخیل هستند. علل انسانی به عنوان مهمترین عامل، موجب بیشترین میزان تخلفات و تصادفات است.

وی افزود: رفتارهای پرخطر رانندگی، شامل هر گونه رفتاری است که از راننده سر می‌زند و احتمال وقوع حادثه ترافیکی را افزایش می‌دهد از جمله این رفتارها سبقت و سرعت غیرمجاز، عدم رعایت حق تقدم، عبور از چراغ قرمز، عدم توجه به علائم راهنمایی و انحراف به چپ، نحوه عکس‌العمل در حالت‌های هیجانی مختلف و ضعف کنترل هیجانات منفی حین رانندگی. این عامل، با اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی، تا حدود زیادی قابل پیشگیری است.

کارشناس سلامت سالمندان و میانسالان مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به توصیه‌های آموزشی در خصوص کاهش تصادفات گفت:  افراد باید خود را با دانش کافی در زمینه اقدامات ایمنی در خصوص رانندگی و حوادث ترافیکی مجهز کنند و با جدیت به آن‌ها پایبند باشند. در دوره‌های آموزش‌های مربوط به رانندگی تدافعی شرکت کنند تا مهارت‌های رانندگی خود را افزایش دهند و یاد بگیرند چگونه خطرهای احتمالی حوادث ترافیکی را پیش‌بینی کنند.

مردانی بیان کرد: همچنین توصیه می‌شود رژیم غذایی متعادل و تمرین و فعالیت بدنی منظم را حفظ کنند تا به سلامت جسمی و ذهنی خود کمک کنند، زیرا این امر آمادگی برای رانندگی ایمن و تدافعی را افزایش می‌دهد. از مصرف الکل یا مواد مخدر که می‌تواند قضاوت و هماهنگی را مختل کند نیز خودداری شود.

لزوم بررسی و تعمیر تخصصی و حرفه‌ای خودرو

کارشناس سلامت سالمندان و میانسالان مرکز بهداشت خوزستان گفت: همچنین باید به طور مداوم خودرو بررسی و اطمینان حاصل شود که از نظر ترمزها، چراغ‌ها، لاستیک‌ها و سایر سیستم‌های حیاتی در وضعیت خوبی قرار دارد.

وی افزود: خودرو باید به صورت منظم توسط یک فرد یا موسسه تخصصی و حرفه‌ای بررسی و تعمیر شود و اطمینان حاصل شود که خودرو امنیت و ایمنی کافی برای رانندگی را دارد.

مردانی با اشاره به اهمیت رانندگی مسئولانه گفت: رانندگان باید همیشه به قوانین و مقررات ترافیکی پایبند باشند. همچنین از کلیه عواملی که می‌توانند منجر به حواس‌پرتی هنگام رانندگی شوند مانند استفاده از تلفن همراه، خوردن یا انجام هر گونه  فعالیت دیگری که  توجه از جاده را دور می‌کند، خودداری شود .

کارشناس سلامت سالمندان و میانسالان مرکز بهداشت خوزستان گفت: پیش از رانندگی باید اطمینان حاصل شود که راننده استراحت کافی داشته است زیرا خستگی می‌تواند به طور قابل توجهی زمان واکنش و قضاوت را مختل کند.

وی بیان کرد: عوامل خطر حوادث ترافیکی خطر حوادث ترافیکی و تلفات ناشی از آن در نتیجه ترکیبی از عوامل مرتبط با جاده، وسایل نقلیه و کاربران، راه‌ها و تعامل این عوامل با یکدیگر رخ می‌دهد.  

رابطه افزایش احتمال مرگ در حوادث ترافیکی و سرعت بالا

مردانی با اشاره به مهمترین عوامل خطر حوادث ترافیکی گفت: سرعت بالا، استفاده نکردن از کلاه ایمنی توسط موتورسیکلت‌سواران و دوچرخه‌سوران، نبستن کمربند و نداشتن توجه به ایمنی برخی از این عوامل هستند.

وی بیان کرد: به ازای یک درصد افزایش در متوسط سرعت، میزان خطر حوادث منجر به فوت ۴ درصد و آسیب‌دیدگی‌های شدید ۳ درصد افزایش می‌یابد. حتی کاهش اندک در سرعت وسایل نقلیه، اثرگذاری قابل ملاحظه‌ای بر کاهش خطر حوادث کشنده و مصدومیت‌های شدید دارد. به ازای ۵ درصد کاهش در متوسط سرعت، تعداد تلفات حوادث ترافیکی می‌تواند تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

کارشناس سلامت سالمندان و میانسالان مرکز بهداشت خوزستان گفت: احتمال مرگ برای عابران پیاده در برخورد وسایل نقلیه دارای سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت، ۴.۵ برابر زمانی است که سرعت خودرو ۵۰  کیلومتر بر ساعت باشد. احتمال مرگ برای سرنشینان وسایل نقلیه در شرایط تصادف با وسایل نقلیه با سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت برابر ۸۵ درصد است اما این احتمال برای وسایل نقلیه با تجهیزات ایمنی حفاظت از سرنشنیان کاهش می‌یابد.

اهمیت استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسوران و دوچرخه‌سواران

وی با اشاره به تاثیر استفاده نکردن از کلاه ایمنی توسط موتورسیکلت‌سوران و دوچرخه‌سواران در شدت حوادث ترافیکی بیان کرد: استفاده صحیح از کلاه ایمنی می‌تواند ۴۲ درصد کشندگی ناشی از حوادث ترافیکی و ۶۹ درصد آسیب‌های وارده به سر را کاهش دهد. قانون استفاده از کلاه ایمنی نه تنها برای موتورسواران، بلکه برای سرنشینان موتورسیکلت باید اجرا شود.

مردانی ادامه داد: استفاده نکردن از صندلی مخصوص کودک در خودرو،‌ رانندگی بعد از مصرف الکل و مواد روان‌گردان و داروهای خواب‌آور،‌ رانندگی با خستگی و خواب‌آلودگی،‌ استفاده از تلفن همراه حین رانندگی و دیده نشدن وسایل نقلیه و عابران پیاده (عدم آشکارسازی) از دیگر عوامل خطر حوادث ترافیکی هستند.

مهمترین روش‌های پیشگیری از حوادث ترافیکی

کارشناس سلامت سالمندان و میانسالان مرکز بهداشت خوزستان گفت: مدیریت سرعت،‌ بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در طراحی خودروها،‌ اصلاح نقاط حادثه‌خیز راه‌ها،‌ ارتقای سلامت روان رانندگان، و اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی مهمترین روش‌های پیشگیری از حوادث ترافیکی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha