بخشدار سرولایت در گفت و گو با ایسنا، با انتقاد از اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته به دلیل غیراستاندارد بودن محور روستایی عبداله گیو به سلطانآباد شاهد واژگونی دو دستگاه تریلی ترانزیت بودیم، افزود: پروژه ملی بام – چکنه که باعث اتصال راه مواصلاتی خراسان شمالی به خراسان رضوی (از اسفراین به چکنه مرکز بخش سرولایت) میشود حرکتی لاکپشتی داشته و در حال حاضر متوقف است.
باقر صدیقی عنوان کرد: پروژه بزرگراه محور قوچان- بام- اسفراین- سنخواست- جاجرم- میامی در قالب یک پروژه ملی، باعث ارتقای شاخص راههای خراسان شمالی و استانهای خراسان رضوی و سمنان میشود.
وی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه این پروژه ملی میتواند یکی از شریانهای ارتباطی و اقتصادی مهم کشور باشد اما با وجود فعالیتهای صورت گرفته هنوز زمان بهرهبرداری از آن مشخص نیست.
صدیقی با بیان اینکه این راه از شهر چکنه(مرکز بخش سرولایت شهرستان نیشابور) آغاز میشود و تا روستای بام در شهرستان اسفراین امتداد مییابد، بیان کرد: تکمیل کریدور شرق کشور، به لحاظ کوتاه شدن طول سفر، ارزش بسیار بالایی دارد، ضمن اینکه تکمیل این محور ترانزیتی از نظر ترانزیت بینالمللی نیز مزایای فراوانی برای کشورهای مشترکالمنافع دارد.
بخشدار سرولایت بیان کرد: ترددهای بسیار تراکتور و موتورسیکلت در این محور غیراستاندارد موجب بروز مشکلات بسیاری برای خودروها و افزایش آمار تصادفات شده است.
وی همچنین کوهستانی و لغزنده بودن، دوطرفه بودن، عرض کم جاده، داشتن پیچهای تند و ناایمن، تردد تراکتور و ماشینآلات کشاورزی، موتورسیکلت، حرکت گلهای دامهای سبک در حاشیه جاده و در طول این مسیر را از دیگر مشکلات برشمرد.
صدیقی اظهار کرد: هرچند اغلب خودروهای ترانزیتی به دلیل کاهش مسیر ۴۴۰ کیلومتری محور مواصلاتی مرزهای بازرگان به باجگیران خراسان این مسیر را انتخاب میکنند اما در بسیاری مواقع شاهد بروز سوانح جادهای منجر به فوت و مصدومیت رانندگان و اهالی منطقه هستیم.
وی ارتقاء درجه راه، دوبانده شدن مسیر و همچنین ایمنسازی و... را از ضروریات و مطالبات چندین ساله اهالی و مردم این منطقه دانست و گفت: متأسفانه تاکنون از عواید گمرکی بهجز ناامنی روانی برای مردم منطقه هیچگونه درآمد دیگری نداشته است.
صدیقی بیان کرد: هر چند فاصله ۱۹۴۴ کیلومتری مرز سرخس (ورودی به ترکمنستان) تا بازرگان (ورودی ترکیه به ایران) مسافت بسیار طولانی بود که میتوانست با عبور هر کامیون درآمد خوبی برای کشورمان داشته باشد، اما همچنان کاهش مسیر ۴۴۰ کیلومتری دسترسی به پایانههای مرزی سرخس، لطفآباد و باجگیران از این محور به ۲۲۰ کیلومتر دلیل اصلی انتخاب این محور بوده است ولی با این وجود این جاده مواصلاتی روستایی آمادگی پذیرش این حجم از تردد را نداشته و نارضایتی اهالی را در بر دارد که خواستار رها شدن از این نابسامانی هستند.
وی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد دو حادثه واژگونی ترانزیت و مسدودی چندین ساعته جاده سرولایت بودیم، گفت: غیراستاندارد بودن جاده موجب شد در کمتر از ۲۴ ساعت از واژگونی تریلی ترانزیت در محور بینالمللی و روستایی عبداله گیو به سلطانآباد، دومین سانحه منجر به واژگونی تریلی ترانزیت حامل الیاف پنبه اتفاق بیفتد.
بخشدار سرولایت با اشاره به مسدود شدن ۸ ساعته مسیر جادهای روز گذشته براثر واژگونی تریلی ترانزیت، افزود: این سانحه نیز باعث مسدود شدن جاده و عبور وسایل نقلیه از شانه راه و ایجاد ترافیک در این مسیر شد.
صدیقی خاطرنشان کرد: خوشبختانه راننده این تریلی که حامل البسه و پوشاک بود با درمان سرپایی مداوا و این سانحه مصدوم یا فوتی نداشت.
بخشدار سرولایت ضمن تشکر از عوامل راهداری و پلیسراه و نیروهای انتظامی که به موقع در محل حاضر و ترافیک مسیر را کنترل نموند، ادامه داد: با کمک جرثقیل اعزامی تخلیه بار انجام و بازگشایی محور صورت گرفت.
وی گفت: واژگونی دو دستگاه تریلی ترانزیت باعث مسدود شدن چند ساعته این محور بینالمللی پرتردد با امکانات روستایی شده بود.
بخش سرولایت نیشابور به مرکزیت شهر چکنه در شمال شهرستان نیشابور واقع است.
انتهای پیام
نظرات