• شنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402110704380
  • خبرنگار : 50107

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی خراسان رضوی مطرح کرد

مطالعات آمایش هنوز به بلوغ کامل نرسیده است

مطالعات آمایش هنوز به بلوغ کامل نرسیده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی خراسان رضوی با بیان اینکه نظام تصمیم‌گیری کشور به این سمت می‌رود که مطالعات آمایش را به طور کامل مورد استفاده قرار دهد، گفت: با این‌ وجود هنوز مطالعات آمایش ما به بلوغ کامل نرسیده است.

سید جمال‌الدین حسینی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص سند آمایش سرزمینی خراسان رضوی اظهار کرد: طرح‌های آمایش کشور با این نگاه اجرا شده که ما تصمیمات جزئی می‌گیریم و این تصمیمات جزء وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند تصویری کلان تشکیل می‌دهند که آن تصویر کلان می‌تواند موزون و تراز یا ناموزون و ناتراز باشد، برای اینکه این تصویر کلان ناموزون و ناتراز نباشد باید همیشه از منظر آمایشی به موضوعات نگاه کرده و بردارهای حرکتی خود را پیدا کنیم.

وی افزود: طرح آمایش با همین نگرش انجام شد که گاهی در تصمیم‌گیری‌ها موضوعی را از نظر خُرد، کاملا اقتصادی، بهره‌ور و مورد نیاز می‌دانیم اما ممکن است این موضوع در نگاه کلان یک ناترازی برای ما ایجاد کند، کمااینکه ما در استان در حوزه آب با این ناترازی دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ زیرا آب‌های تجدیدپذیر ما نتوانسته ذخایر آب‌های زیرزمینی را تامین کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی خراسان رضوی اضافه کرد: طرح‌های آمایش به ما کمک می‌کند که از این فضای ناترازی مراقبت کنیم اما کشور از این نظر نیاز به اقدامات بیشتری دارد که بتواند حوزه آمایش را به طور کامل در تصمیمات کلان خود داشته باشد. در حال حاضر هر پروژه عمرانی که می‌خواهد شروع شود باید مجوز کمیسیون ماده ۲۳ را دریافت کند، یکی از موضوعات این کمیسیون تشخیص میزان تطابق این پروژه با مطالعات آمایش است.

وی با بیان اینکه نظام تصمیم‌گیری کشور به این سمت می‌رود که مطالعات آمایش را به طور کامل مورد استفاده قرار دهد، عنوان کرد: با این‌ وجود هنوز مطالعات آمایش ما به بلوغ کامل نرسیده است. آمایش به صورت کلی تنظیم شده اما هنوز در جزئیات کامل نشده و بسیاری از سوالات را بی‌پاسخ می‌گذارد. ما باید سند آمایش را با سند توسعه همراه کنیم تا مسیر حرکت مشخص شود و این الزام را ایجاد کند که کار صورت گیرد.

هنر دولتمردان این است که بتوانند منافع عمومی را به منافع مردم گره بزنند

حسینی با اشاره به اینکه هیچ‌گاه نمی‌توان حرکتی را در عالم انجام داد که مقاومتی در آن نباشد، تصریح کرد: مقاومت همیشه وجود دارد، به‌ویژه آنجا که منافع عمومی با منافع خرد دچار چالش می‌شود. ما در مواردی مجبور هستیم نه بگوییم یا اقداماتی را انجام دهیم که ممکن است منافع طیف، افراد یا گروهی را به خطر بیندازد. تصمیم‌گیری باید عاقلانه باشد، اما هنر دولتمردان این است که بتوانند منافع عمومی را به منافع مردم گره بزنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی خراسان رضوی بیان کرد: بسیاری از طرح‌های دولتی که در دنیا شکست می‌خورد به این دلیل است که دولت‌ها تنها منافع عمومی یا دولتی خود را می‌بینند، اما در طرح‌هایی که موفق می‌شوند، نفع خصوصی مردم نیز دیده شده است. در سال ۸۹ که یارانه‌ها را در کشور اجرا کردیم، در کنار آن سوخت و برخی حامل‌های انرژی نیز گران شد اما اتفاق خاصی رخ نداد و مردم همراهی کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha