به گزارش ایسنا، شمسالدین فرزادیپور امروز در نشستخبری با بیان اینکه از تیر ماه تا کنون بالغبر ۲۸۴۵ مصوبه توسط هیئت مدیره تصویب شده است، اظهار کرد: اولویت اول ما از همان روز اول توسعه ناوگان از هر طریق ممکن بوده است که کماکان این هدف را دنبال میکنیم و خروجی به کاهش تاخیر و ابطال پروازها و رضایت نسبتی مسافران و مخاطبان منجر شده است.
وی با بیان اینکه همه کارهای عملیاتی ما بر پایه نیروی انسانی استوار است، گفت: از ابتدای حضور در این شرکت، تجمع بازنشستگان و اعتراض هر یک از گروههای انسانی را شاهد بودیم اما با مجموعه اقداماتی که در حوزه نیروی انسانی انجام شد، این چالشها دیگر وجود ندارد. همچنین در همان ماههای ابتدایی میانگین حقوق کارکنان را بین سه تا هفت میلیون افزایش دادیم که بار مالی زیادی برای شرکت بود اما کمک خوبی به نیروها شد. البته همچنان در حال پیگیری حقوق و معیشت نیروی فنی هستیم.
اورژانس هوایی هما تا یک ماه دیگر راهاندازی میشود
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به راهاندازی اورژانس هوایی تا یک ماه دیگر، گفت: با ایجاد این مرکز با مشارکت همه شرکتها و تعریف شبکه پروازی، به نیاز کسانی که به خدمات هوایی نیاز دارند پاسخ میدهیم. در حال حاضر انتقال بیمار از زاهدان به تهران ۶۰۰ میلیون هزینه دارد که با راهاندازی اورژانس هوایی، این مبلغ تا یکهفتم هم کاهش پیدا میکند.
فرزادیپور ادامه داد: به این ترتیب دیگر نیاز نیست بیمار هزینه امکانات ویژه از جمله پزشک متخصص یا دستگاههای فنی را بپردازد و تنها هزینه صندلی مورد نیاز را پرداخت میکند. البته انتقال بیمار به این روش محدود است و مشکلی برای مسافران ایجاد نمیکند. همین حالا هم این خدمات ارائه میشود اما فراگیر نیست. برای مثال سال گذشته حدود ۲۰ مورد انجام شد. ما یک کشور بحرانزدهایم و در مواردی به حملونقل هوایی نیاز است، این کار میتواند مقدمهای برای آموزش پرسنل برای این کار باشد.
وی با بیان اینکه در شش ماه ابتدایی سال ۳۵ تا ۴۰ درصد از عوامل تاخیر پروازهای ما مربوطبه تجهیزات فرودگاهی بود، گفت: ۹ دستگاه تهویه هوا به مبلغ ۹۰ میلیارد تومان خریداری کردیم، همچنین اورهال و تعمیر اساسی ۳۵۰ دستگاه زمینگیر انجام شده و اکنون حداقل دستگاه زمینگیر را داریم و دنبال نوسازی هستیم.
تاخیرات ناشی از تجهیزات زمینی به ۶ درصد رسیده است
مدیرعامل ایرانایر با بیان اینکه پاسخگویی در ترمینالها را اصلاح کردیم و کمترین چالش را با مسافر داریم، افزود: اکنون تاخیرات ناشی از تجهیزات زمینی ما به پنج تا شش درصدی رسیده است. همچنین درحوزه عملیاتی، ۴۲۰۰ سورتی به مصادف داخلی و ۱۵۰۰ سورتی پرواز خارجی، ۱۲۵ سورتی پرواز باری، ۱۵۸۰ سورتی حج تمتع و علاوه بر پروازهای برنامهای، ۸۰ سورتی به مقصد اربعین داشتیم.
فرزادیپور درباره بازگشت به چرخه ناوگان زمینگیر بیان کرد: در حال حاضر بازگشت به چرخه دو فروند ایتیآر انجام شده و در روزهای آینده هم یک فروند ATR اضافه میشود. قرار بود تا پایان سال پنج فروند ATR زمین گیر را به چرخه برگردانیم، اما یک مشکل در انتقال قطعات داشتیم که تا کنون سه فروند به چرخه بازگشته و با دو ماه تاخیر نسبت به برنامه، تا سال آینده پنج فروند ATRبه چرخه برمیگردد.
برخی از قطعات و موتورهای هواپیماهای خارجی توسط ایرانایر تعمیر میشود
وی با بیان اینکه برای بازگشت هر هواپیمای زمینگیرشده ایتیآر به چرخه پروازی نیازمند ۱.۵ میلیون دلار است، گفت: طی ۹ ماه گذشته ۲۵ موتور هواپیما تعویض شده است، همچنین تعمیر دو فروند هواپیمای ۳۱۹ و ۳۲۰ ما منتظر دریافت قطعات از منابع تامینکننده است. همچنین دو فروند هواپیمای ۳۰۰-۶۰۰ را از شرکتهای داخلی دیگر تعمیر کردیم. برخی از قطعات و موتورهای هواپیماهای خارجی را هم تعمیر میکنیم.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آماری از پروازهای ایرانایر بیان کرد: سال ۱۴۰۱، ۷۱۴ هزار و ۶۹۹ مسافر در پرواز داخلی داشتیم و برج ۹ امسال ۷۵۳ هزار و ۷۴۶ مسافر پرواز داخلی انجام شد، یعنی ۵ درصد در جابهجایی پروازهای داخلی افزایش داشتیم. همچنین در سال ۱۴۰۱، ۱۰۹ هزار و ۲۴۱ نفر مسافر در پروازهای خارجی جابهجا کردیم که با ۲۴۳ هزار و ۳۸۶ نفر، حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشت. این در شرایطی است که در ۱۴۰۲ هیچ افزایش ناوگانی نداشتیم و با اقدامات حوزه بازرگانی و تخفیفات، تعداد مسافر و ضریب اشغال ما بالا رفته است.
فرزادیپور همچنین درباره آمار حج بیان کرد: ۸۷ هزار و ۵۳۰ نفر در سال جاری در حج تمتع جابهجا شدند که نسبت به سال گذشته حدود دو برابر رشد داشته است. این در حالی است که عملیات حج از پیچیدهترین و سختترین عملیاتهای پروازی است. همچنین در اربعین سال گذشته ۲۸ هزار و ۳۶۶ نفر جابهجا شد در حالی که ظرفیت ما ۴۰ هزار نفر بود اما شبکههای پروازی ما درست نبود. در سال جاری در مدت زمان اربعین، ۶۰ هزار صندلی ارائه کرده و ۴۹ هزار و ۳۴۹ نفر جابه جا کردیم.
در سال جاری ۲۹.۷ میلیون دلار برای خرید قطعات هزینه کردیم
وی در خصوص هزینههای خرید قطعه هواپیما بیان کرد: سال ۹۹ حدود ۳.۱ میلیون دلار، سال ۱۴۰۰ حدود ۳.۴ میلیون دلار، سال ۱۴۰۱ حدود هشت میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۹.۷ میلیون دلار برای خرید قطعات هزینه شده است؛ این در حالی است که هیچ اعتباری از هیچ جا از جمله دولت دریافت نمیکنیم و ۱۰۰ درصدی از منابع داخلی شرکت تامین میشود.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره درآمدهای ایرانایر نیز گفت: از سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰۰ حدود ۹۰ افزایش درآمد داشتیم، از ۱۴۰۲ به ۱۴۰۱ پیشبینی میکنیم حدود ۲۵ درصد افزایش درآمد داشته باشیم. همچنین در حالی حاضر تمام مطالبات جاری شرکت فرودگاهها را پرداخت کردیم و حدود ۵۵۰ میلیارد تومان بدهی به بانک داخلی (وام دوره کرونا) را با سود ۱۳ درصد تسویه کردیم.
فرزادیپور درباره حقوق خلبانهای هما گفت: میانگین حقوق خلبان دوی ایرانایر ۲۲ میلیون است که نسبت به شرکتهای خصوصی ۱۰۰ درصد کمتر است. حقوق خلبان یک هم ۴۵ تا ۵۰ میلیون است که ۱۲۰ درصد از شرکتهای دیگر کمتر است.
۶۰۰ میلیون دلار بابت هواپیماهای برجامی بدهکاریم
وی در خصوص وضعیت بدهیهای ایرانایر بابت خرید هواپیماهای برجامی، اظهار کرد: همچنان ۶۰۰ میلیون دلار بابت هواپیماهای برجامی بدهکاریم که ۴۷۵ میلیون دلار برای بانک مرکزی، ۷۰ میلیون دلار برای بانک صنعت و معدن و مابقی سود این بدهیهاست. حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای خرید هواپیماهای ATR به بانک صنعت و معدن بدهکار هستیم. یکیاز مشکلات این بدهی آن است که دلاری تسهیلات را دریافت کردیم و آن زمان دلار ۳۰۰۰ تومان بود و امروز باید با نرخ دلار ۴۲ هزار تومانی پرداخت کنیم که امکان آن وجود ندارد.
مدیرعامل ایرانایر درباره احیای برخی از هزینههای این ایرلاین توضیح داد: سالها موضوع پنج میلیون دلار هما به لوفتهانزا برای خرید تعدادی تجهیزات مطرح بود که بلاتکلیف مانده بود. این پرونده به سال ٢٠١٧ برمیگردد که توانستیم در نهایت این تجهیزات را ۴۵ روز پیش وارد هما کنیم. همچنین تعدادی موتور هواپیما سالها در اندونزی مانده بود که با پرداختیهای صورتگرفته موتورهای F۱۰۰ را به داخل ایران منتقل کردیم،
فرزادیپور درباره بلیت پروازها برای عید نوروز بیان کرد: طبق روال سالهای گذشته پرواز به مسیرهای طولانی از جمله بندرعباس، مشهد، قشم، کیش و چابهار پرواز داریم. بلیت پروازها از ۲۰ اسفند روی شبکه قرار میگیرد. همچنین برای ۵ فروردین و زمان باز شدن برخی از ادارات، پروازهای فوقالعاده میگذاریم.
وی در پاسخ به اینکه آیا هما در آستانه تاسیس ۶۲ سال از این شرکت، آیا کیفیت همان زمان تاسیس را دارد، گفت: هما در جایگاه گذشته خود نیست؛ زیرا روزی وارد عرضه شده که هیچکدام از رقبای ما وجود نداشتند و در خیلی از موارد ایرلاین از جمله ایمنی یا کیفیت پرواز، برتر بوده است. ۹۰ درصد مشکلات ما ناشی از تحریم است. عوامل متعدد از جمله تحریمها، یا تغییرات روزمره مدیریتی، اعمال سلیقه غیرکارشناسی منجر شده که هما آنطور که باید باشد نماند و اگر هما وضع موجودش را حفظ میکرد خیلی بهتر از این بود.
انتهای پیام
نظرات