• چهارشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403030906174
  • خبرنگار : 50037

برگزاری ۷۶ اردوی روایت پیشرفت ویژه نوجوانان در تابستان امسال در همدان

برگزاری ۷۶ اردوی روایت پیشرفت ویژه نوجوانان در تابستان امسال در همدان

ایسنا/همدان مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان از برگزاری ۷۶ اردوی روایت پیشرفت ویژه نوجوانان در تابستان امسال در این استان خبر داد.

معصومه ابراهیمی هژیر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کلاس‌های تابستانی امسال کانون پرورش فکری با توجه به رسالت و تعهدی که در رابطه با  شناسایی و رشد استعدادهای هنری، ادبی و ذوق کودکان و نوجوانان داریم  با شعار "تابستونت رو بساز" با رویکرد مهارتی، تربیتی، علمی و  تجربی به صورت ویژه کار خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته رویکرد ما مهارتی و تربیتی در زمینه‌های هنری بود اما در تابستان  امسال چند کلید طلایی شامل  نوجوانان، خانواده‌ها و حلقه‌های مردمی داریم  که با این کلیدهای طلایی امسال  در مسیر نو و جدیدی قرار می‌گیریم.

ابراهیمی هژیر ادامه داد: هر ساله ویژه کودکان فعالیت‌های خاص و تخصصی در طی ۲۰ و یا ۳۰  سال اخیر  انجام شده بود  اما امسال با محوریت جوانان و رویکردهای جدید چون علم و فناوری و دوره‌های جدید چون روزنامه نگاری، خبرنگاری، علوم فضایی، نجوم  و تندخوانی نیز با یک حرکت اجرایی خاص به نام اردوی روایت پیشرفت ویژه نوجوانان در استان اضافه شده که در همین رابطه در  تابستان امسال  در سراسر استان ۷۶  اردوی روایت پیشرفت برای نوجوانان برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: از رویکردهای جدید امسال ما  که اجرایی خواهد شد، یک جهش قابل قبول با مشارکت مردم و حلقه‌های میانی و مردمی بوده و در این رابطه  کسانی که علاقمند به حوزه نوجوانان و نوجوانان هستند و یا در این حوزه فعالیت دارند و خارج از مجموعه کار می‌کنند آنان را دعوت کردیم که در کانون پرورش فکری و کتابخانه‌های کانون پرورش فکری حضور پیدا کنند و  با توجه به زیست بوم هر کتابخانه کانون این افراد حلقه اتصال بین کانون و محله شوند.

ابراهیمی هژیر مردمی بودن، حرکت به سمت بازار پردازی فرهنگی و تکثیر پذیری در بین تمامی کانون‌های پرورش فکری را  سه ویژگی حلقه‌های مردمی در این رابطه دانست و بیان کرد: در بحث بازار پردازی فرهنگی فرد مورد نظر باید بتواند در رابطه با آنچه که در زمینه کتاب و کتابخوانی و ترویج کتاب و کتابخوانی فعالیت دارد از این طریق برای کانون پرورش فکری درآمدزایی کند.

وی گفت: یکی از حلقه‌های مردمی موفق ما در شهرک مدنی همدان در حال اجرا بوده که بیرون از مجموعه وارد کانون شده و از این طریق هم برای خود و هم کانون درآمدزایی و بازارپردازی فرهنگی در رابطه با ترویج کتاب و کتابخوانی دارد و هم‌افزایی خوبی بین ما  در این رابطه ایجاد شده است.

نوجوانان کانون پرورش فکری مربی یار می‌شوند

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان  در ادامه با اشاره به رویکرد نوجوان محوری کانون در سال‌جاری خاطرنشان کرد: نوجوانان کانون که دارای مهارت هستند می‌توانند در تابستان امسال  در استان همدان مربی‌یار شوند و در مراکز فعالیت کنند؛ این طرح برای نخستین بار در استان همدان اجرا خواهد شد.

ابراهیمی هژیر با اشاره به رویکرد کانون در سال‌جاری، اظهارکرد: نوجوان محوری یکی از مهم‌ترین رویکردهای کانون است که ما در استان برنامه‌ریزی را برای جذب مخاطب نوجوان انجام داده‌ایم.

وی افزود: نوجوانانی که عضو فعال کانون هستند و مهارتی دارند از این پس می‌توانند به عنوان مربی‌یار در کنار مربیان ما در مراکز کانون فعالیت کنند البته باید یک گزینش مقدماتی توسط مربی مسئول مرکز صورت بگیرد و آنها با ضابطه و قوانین کار آشنا شوند.

ابراهیمی هژیر با اشاره به سه محور فعالیت کانون‌های پرورش فکری در زمینه نوجوان محوری، مخاطب محوری و مرکز محوری، گفت: در حال حاضر در راستای بحث نوجوان محوری تعداد هشت مربی یار در کانون‌های فرهنگی هنری این استان دارای فعالیت هستند و در کارگاه‌های تخصصی رشته مورد علاقه خود برای گروه‌های هم سن و سال خود فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: نیمی از این کارگاه‌ها قرار است به صورت جهادی برگزار شود و آنچه را که این مربی‌یاران در آن مهارت دارند در طی تابستان در چهارچوب قوانین مدرس و مربی حرفه‌ای در طبق اخلاص گذاشته و به همسن و سالان خود فرا دهند ضمن اینکه این مربی یاران دوره‌های کلاس داری و سخنوری و طرح درس را باید بگذرانند و رضایت خانواده‌ها را  در این آموزش‌ها جلب کنند.

ابراهیمی هژیر با اشاره به تشکیل شورای نخبگان با حضور کارشناسان و اساتید صاحب نظر در حوزه نوجوان و خود نوجوانان، یادآور شد: دومین شورا در این رابطه برگزار شد و در این جلسه نوجوانان درخواست مربیگری داشتند و به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم میدان را برای آنها باز بگذاریم که بتوانند در کلاس‌های تابستانی امسال در مراکز فعالیت کنند و این برنامه بازخورد بسیار خوبی داشته است و روز گذشته اولین پوستر دوره تابستان کانون پرورش فکری استان را یکی از نوجوانان استان طراحی کرد.

ابراهیمی هژیر با بیان اینکه تمامی این مربی یاران نوجوان عضو کانون پرورش فکری  و پرورش یافته کانون بوده‌اند و در حال حاضر به آنان عضو ارشد کانون می‌گوییم، خاطرنشان کرد: طرح کانون یاران نیز به عنوان یکی از طرح‌های  کشوری بوده که در این طرح استان همدان پیشرو است.

ابراهیمی هژیر بیان کرد: در طرح کانون یاران طی تفاهم‌نامه‌ای بین آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری از هر مدرسه دو تا پتج نفر در بین پایه‌های ششم، هفتم، هشتم و نهم افراد توانمندی که عضو کانون بوده و آشنا به کانون هستند و در یک زمینه هنری و ادبی فعالیت دارند این افراد شناسایی و به عنوان کانون یاران رابط بین مدرسه و کانون خواهند بود و هر برنامه‌ای را که کانون پرورش فکری دارد این افراد در مدرسه به صورت فراخوان اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

سپرده شدن کتابخانه‌های مدارس استان همدان از مهر ماه سال جاری به کانون یاران

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در ادامه از سپرده شدن کتابخانه‌های مدارس استان همدان از مهرماه سال‌جاری به کانون یاران خبر داد و گفت: برای تابستان امسال برای کانون یاران دوره‌های آموزشی اصول کتابداری و آشنایی با کتابداری برگزار خواهیم کرد و از مهر ماه سال‌جاری کتابخانه‌های مدارس به کانون یاران سپرده می‌شوند و آنان به نحوی به عنوان معاون پرورشی در مدارس خواهند بود.

وی با اشاره به پیشرو بودن استان همدان در طرح ملی کانون یاران، تصریح کرد: در این رابطه در استان همدان برای کانون یاران یگ سناریو تحت عنوان "اردوی پیشرفت" تعریف کرده‌ایم و این کانون یاران ماهیانه یکبار از ساعت هشت تا ۱۲ ظهر در اختیار ما هستند و برای آنان تاکنون دو دوره برگزار شده است.

ابراهیمی هژیر بیان کرد: در این دوره‌های آموزشی  و توجیهی و بازدیدها با آموزش‌های لازم این کانون یاران باید بتوانند چهار قالب هنری قصه‌گویی، ساخت کلیپ، ساخت عکس نوشته و نقالی را به دانش‌آموزان مدارس انتقال دهند.

وی هدف از این طرح را امیدآفرینی و نشاط و نیز بیان موفقیت‌های کشور در زمینه‌های مختلف صنعتی و علمی به سایر دانش‌آموزان و نوجوانان دانست و گفت: طرح خاص دیگری که از فرودین سال ۱۴۰۲ در استان همدان شروع شد "طرح فرمان" بود که فاز دوم این طرح با نام قرارگاه تربیت مربی در سال‌جاری آغاز می‌شود.

ابراهیمی هژیر  با اشاره به برگزاری هر ماه این طرح، تصریح کرد: در این طرح تمام مربیان کانون سراسر استان دور هم جمع شده و آموزش فرهنگی، هنری و ادبی می‌بینند و در این قرارگاه سیاست‌های کلان بیان شده و هم‌افزایی و بارش فکری می‌شود تا فضای تربیتی خوبی با هم‌افزایی یکدیگر با برنامه‌هایی مدون  برای کودکان داشته باشیم.

برگزاری دوره تربیت مربی برای غیرکانونی‌ها در استان همدان

وی ادامه داد: قرار است این دوره تربیت مربی به غیر کانونی‌ها از جمله معلمان پیش دبستانی و ابتدایی و نیز خادمان هیئات مذهبی و عموم مردم علاقمند به حوزه کودک و نوجوان در قالب فاز سوم طرح قرارگاه تربیت مربی برگزار شود.

ابراهیمی‌هژیر با بیان اینکه از امروز فراخوان برگزاری دوره تربیت مربی برای غیرکانونی‌ها در سطح استان فراخوان خواهد شد، اظهار کرد: کسانی به حوزه کودک و نوجوان علاقمند هستند می‌توانند در این دوره تربیت مربی شرکت کنند و در پایان دوره گواهینامه معتبر از سوی کانون پرورش فکری برای آنان صادر خواهد شد و می‌توانند یک مدرس خوب در هیات مذهبی یا پیش دبستانی و مدرسه خود باشند.

وی با بیان اینکه این دوره‌های  تربیت مربی در هشت رشته از جمله نمایش خلاق، عکاسی، قصه‌گویی، بازیگری، نوشتن خلاق، کاردستی اوریگامی خواهد بود، گفت: این دوره‌های آموزشی به مدت سه ماه در طول تابستان برگزار خواهد شد.

ابراهیمی هژیر افزود: مدرک تربیت مربی برای غیرکانونی‌ها مدرکی برای استخدام نیست بلکه یک رزومه و مدرک معتبر برای آنان به شمار می‌رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha