• جمعه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403031107346
  • خبرنگار : 30147

تلاش برای ایمن‌سازی یکی از ناایمن‌ترین جاده‌های خراسان رضوی

تلاش برای ایمن‌سازی یکی از ناایمن‌ترین جاده‌های خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی محورهای منطقه ترشیز به دلیل غیراستاندارد بودن، عرض کم و دو طرفه بودن که از گذشته به ارث مانده موجب شده در بسیاری مواقع شاهد حوادث ناگوار منجر به فوتی در این محورها باشیم که آخرین آن مربوط به فوت مادر و دختری بود که در آتش سوختند.

دست اجل همواره در پی چیدن گل عمر عزیزان ماست، عزیزانی که جای خالی‌شان بسیار احساس می‌شود اما در منطقه ترشیز رفتن برخی انسان‌ها تفاوت دارد، اینجا عده‌ای جان خود را در جاده‌های غیراستاندارد به یادگار مانده از قبل، براثر تصادف و سوختن در آتش خودرو و ... از دست می‌دهند.

چند روز قبل، مادری به همراه دخترش در تصادف خونین محور بردسکن به خلیل‌آباد جان خود را از دست دادند، مردم به نشانه اعتراض از وضعیت جاده‌های غیراستاندارد و ناایمن منطقه برای چندمین بار با تشکیل دیوار انسانی اعتراض خود را به وضعیت این جاده نشان دادند. مدتی نگذشت که مسئولان استانی به منطقه آمدند و با گفت و گو با اهالی، قول‌هایی دادند. اهالی هر کاری برای برون‌رفت از این وضعیت به فکرشان برسد انجام می‌دهند و این بار کارزار راه انداخته‌اند و در آن خواستار رسیدگی به وضعیت مرگبار جاده بردسکن به سبزوار و بردسکن به خلیل‌آباد شدند. در عین حال کار به تریبون نماز جمعه هم کشید و بارها امام جمعه بردسکن نسبت به وضعیت جاده لب به انتقاد گشوده است.

تلاش دولت سیزدهم برای تخصیص اعتبار تمام محور

بدون شک بر اساس آنچه تردد شمارها می‌گویند، جاده بردسکن به خلیل‌آباد یکی از مسیرهای مهم و پر رفت‌ و آمد استان به‌حساب می‌آید که به دلیل عرض کم و غیراستاندارد بودن، سالیانه صدها نفر را به کام مرگ می‌فرستد.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت پروژه دو بانده شدن مسیر بردسکن به خلیل‌آباد، به ایسنا گفت: ماده ۲۳ مسیر خلیل‌آباد به بردسکن اخذ و اعتبار لازم هم گذاشته‌شده است.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین با بیان اینکه هر چند استاندار خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ قول اتمام ۱۰ کیلومتر باند دوم مسیر خلیل‌آباد تا کندر را دادند اما متأسفانه به دلیل برخی مشکلات تاکنون عملیاتی نشد، افزود: با پیگیری‌هایی که در سال ۱۴۰۲ صورت گرفت ستون‌های برق مسیر خلیل‌آباد به کندر جابجا شد و فقط تملک زمین‌های حاشیه جاده باقی‌مانده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون پیمانکار در این قطعه فعالیت دارد، عنوان کرد: اعتبار مسیر خلیل‌آباد به کاشمر در بودجه سنواتی سالیانه ۱۰ میلیارد تومان بود که با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق سازمان برنامه‌ و بودجه به ۵۸ میلیارد تومان افزایش یافت و ابلاغ هم شد.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: در سفر ریاست جمهوری به خراسان رضوی قرار بود بودجه تمامی جاده گرفته شود و دولت قول داده تا پایان ۱۴۰۳ بتواند مسیر شادمهر تا بردسکن را به اتمام برساند.

وی پیشرفت فیزیکی مسیر را رضایت‌بخش ندانست و بیان کرد: پیمانکار قطعه دوم مسیر شادمهر به کاشمر چون در اجرا با مشکلاتی مواجه شد خلع ید گردید اما پیمانکار مسیر خلیل‌آباد به بردسکن فعال بوده اما پیشرفت پروژه به دلیل کمبود اعتبارات کند است.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر امینی، امام جمعه بردسکن نیز با بیان اینکه مسئولان باید توجه خود را به مناطق محروم و دور افتاده بیشتر کنند، افزود: متأسفانه از گذشته تاکنون مسئولان کشوری و استانی از جاده‌های شهرستان بازدید داشته و قول‌هایی داده‌اند ولی به وعده‌های خود عمل‌ نکرده‌اند.

تلاش برای ایمن‌سازی یکی از ناایمن‌ترین جاده‌های خراسان رضوی

وی گفت: وعده مسئولان در حوزه جاده‌های بردسکن باید زودتر از این تحقق پیدا می‌کرد، زیرا از ۱۰۸۰ کیلومتر مسیر حتی یک کیلومتر راه دو بانده در شهرستان بردسکن نداریم.

امام جمعه بردسکن با اظهار تأسف از اینکه در چند هفته اخیر سه نفر بر اثر تصادف در مسیر بردسکن به خلیل‌آباد جان خود را ازدست ‌داده‌اند، بیان کرد: مسئولان به وعده‌های خود در بحث دو بانده کردن مسیرهای شهرستان عمل کنند.

وی بیان کرد: افراد زیادی قربانی وضعیت نامطلوب جاده‌های این شهرستان شده‌اند و می‌طلبد متولیان امر در یک اقدام ضربتی و با تأمین اعتبار نسبت به تعریض و یا دو بانده کردن مسیرهای مواصلاتی این شهرستان اقدام کنند.

شاهد حوادث ناگوار بسیاری در این مسیر پرترافیک هستیم

 اگرچه می‌توان علت بروز درصدی از این تصادفات را عامل انسانی و بی‌احتیاطی راننده‌ها دانست اما بر کسی پوشیده نیست که جاده کم‌عرض و حادثه‌خیز، ظرفیت حضور این تعداد بی‌شمار خودروی سبک و سنگین را ندارد.

فرمانده پلیس‌راه بردسکن هم با انتقاد از وضعیت دوبانده نشدن مسیر این شهرستان به خلیل‌آباد گفت: با توجه به حجم بالای ترافیک در مسیر بردسکن به خلیل‌آباد باید هرچه سریع‌تر اجرای طرح باند دوم این جاده عملیاتی شود.

 سرهنگ حسن شاکری با اشاره به اینکه هر از چند گاهی شاهد حوادث ناگواری در این مسیر پرترافیک هستیم، اظهار کرد: تا وقتی جاده‌های بردسکن دو طرفه نشود شاهد این‌گونه حوادث ناگوار خواهیم بود، جاده‌های منطقه ترشیز ناایمن و غیراستاندارد است.

وی گفت: با وجود اینکه این جاده به سبب تردد تریلی‌های بنادر جنوبی به آسیای میانه مسیری ترانزیتی و شاهراه مهم اقتصادی محسوب می‌شود اما علاوه بر کم‌عرض بودن آسفالت نامناسبی دارد.

فرمانده پلیس‌راه بردسکن با توجه به نا ایمن بودن مسیرهای منطقه از رانندگان خواست هنگام رانندگی سرعت مطمئنه و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت  و از صحبت کردن با گوشی همراه و سبقت بی‌جا امتناع کنند.

وی با بیان اینکه بردسکن یک چهارراه مواصلاتی محسوب می‌شود اما از داشتن یک کیلومتر راه دو بانده محروم است، از حادثه‌خیز بودن بیش از ۸۰ درصد راه‌های این منطقه خبر داد و خاطرنشان کرد: روزانه بیش از ۴۰۰۰ خودرو سبک و سنگین از جاده بردسکن به سبزوار به عنوان یکی از حادثه‌خیزترین جاده‌های خراسان رضوی تردد دارند.

فرمانده پلیس‌راه بردسکن ارتقاء مسیر بردسکن به سبزوار از راه فرعی درجه‌ یک به جاده اصلی را ضروری دانست و تصریح کرد: این محور ازنظر زیرساختی با مشکلات فراوانی مواجه است.

شاکری بر تسریع رفع نقاط حادثه‌خیز، مشکلات زیرساختی و درنهایت دو بانده کردن مسیر بردسکن به سبزوار و بردسکن به خلیل‌آباد تأکید کرد و گفت: جاده بردسکن به سبزوار یک محور ترانزیتی و پرترافیک و یکی از راه‌های مهم و متصل‌کننده جنوب به شمال کشور است.

تلاش برای ایمن‌سازی یکی از ناایمن‌ترین جاده‌های خراسان رضوی

۱۷ سال از آغاز اجرای طرح دوبانده کردن جاده شادمهر- کاشمر- خلیل‌آباد- بردسکن می‌گذرد اما هنوز تکمیل ‌نشده و هر هفته با بروز حوادث جاده‌ای، تن رنجور این طرح نیمه‌جان راه‌سازی خراشیده می‌شود.

طی روزهای اخیر اخبار بسیاری در رسانه‌های مختلف از مرگ هموطنان عزیز بر اثر سانحه تصادف در محور بردسکن به خلیل‌آباد و سوختن آنها در آتش منتشر شده و می‌طلبد مسئولان توجه بیشتری به ایمن‌سازی و استانداردسازی مسیر بردسکن به سبزوار و سایر مسیرها و جاده‌های مواصلاتی منطقه ترشیز داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha