• شنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403031208142
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس دانشگاه فرهنگیان اصفهان مطرح کرد:

بهبود مستمر کیفیت دانشگاه، دستاورد دانشگاه فرهنگیان اصفهان

بهبود مستمر کیفیت دانشگاه، دستاورد دانشگاه فرهنگیان اصفهان

ایسنا/اصفهان رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان گفت: بهبود مستمر کیفیت دانشگاه در بخش‌های متعدد، برگزاری مناظرات دانشجویی، و تولید و تهیه برنامه‌ها و کتاب‌های درسی، از جمله دستاوردهای دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در طی سال‌های اخیر بوده است.

دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان از جمله مراکز آموزش عالی است که در این استان همواره مورد توجه جدی داوطلبان و علاقه‌مندان به عرصه حیاتی آموزش و پرورش و دوستداران تدریس بوده است. با توجه به استقبال همیشگی از این دانشگاه و تاثیرگذاری آن بر وضعیت آینده آموزش و پرورش به گفت‌وگو با علی‌اکبر کجباف، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان نشستیم تا دستاوردها و وضعیت ارتقای کیفی این دانشگاه را در سال‌های اخیر تبیین کند.  

کجباف در ابتدای بحث خود درباره دستاوردهای دانشگاه فرهنگیان به ایسنا چنین توضیح داد: امروزه، میزان تأثیرگذاری دانشگاه فرهنگیان بر توسعه و تعالی نظام تعلیم و تربیت کشور بر کسی پوشیده نیست. تأمین، تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص در حوزه تعلیم و تربیت، یکی از اساسی‌ترین اهداف این دانشگاه است. این هدف از دو مسیر رسمی و عمومی برای سرتاسر کشور تحقق می‌یابد.

او یادآور شد: بنابراین، برنامه‌ریزی و تکیه بر نقشه‌های راه مبتنی بر وضعیت حال و آینده دانشگاه ضرورت بسیاری دارد. این مسئله باید به‌عنوان امری فرابخشی موردتوجه قرار بگیرد. ازاین‌رو، شناخت صحیح از ماموریت، راهبرد، اهداف و چشم‌انداز دانشگاه فرهنگیان مسیر برنامه‌ریزی و سپس دستاوردهای آن را نیز مشخص می‌کند. این مسیر قطعاً همسو با دیدگاه‌ها و تأملات مقام معظم رهبری درباره اهمیت دانشگاه فرهنگیان، نظام آموزشی و جایگاه دانشجومعلمان، خصوصاً اسلامی‌سازی دانشگاه و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محقق می‌شود.

این مقام مسئول دانشگاه فرهنگیان در باب دستاوردهای این دانشگاه در دو سطح کشوری و استانی چنین شرح داد: طی سال‌های اخیر، بهبود مستمر کیفیت دانشگاه در بخش‌های متعدد دستاوردی مهم است که آن را در دو سطح کشوری و استانی می‌توان مشاهده کرد. این ارتقای کیفی در ابعاد آموزش، پژوهش و دانشجویی و فرهنگی مدنظر بوده و گام‌های موثری برداشته شده است.   

رئیس دانشگاه فرهنگیان به جلسات علمی این دانشگاه نظر و بیان کرد: امروزه، توسعه جلسات و نشست‌های علمی در دانشگاه فرهنگیان انکار شدنی نیست و بازتاب اثرگذاری آن را در گفتمان تربیت معلم می‌بینیم. برپایی کرسی‌های نوآوری و نظریه‌پردازی نیز در این دانشگاه ترقی یافته است. برپایی همایش‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز باید در شمار پیشرفت‌های این مرکز مهم قرار داد. برای مثال، دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در سال گذشته نقشی شایان توجه در برپایی پنج همایش بین‌المللی داشت.  

او پس از تأمل در جلسات و همایش‌های علمی به مسئلۀ سخنرانی‌ها نیز نظر کرد و گفت: برگزاری سخنرانی‌ نیز همواره قسمتی از برنامه‌های اثرگذار ما بوده است که با هدف بالندگی در موضوعات متعدد علم و فرهنگ برپا کرده‌ایم. در این مسیر، بزرگداشت مفاخر تربیت معلم را نیز از یاد نبردیم. جشنواره‌های متعددی نیز برپا کرده‌ایم که جشنوارۀ کشوری مهم قرآن و عترت از جملۀ آن‌ها به شمار می‌آید. بیست و چهارمین المپیاد فرهنگی ـ ورزشی نیز زیر نظر این دانشگاه برگزار شد.    

جذب استادان کاردان از سراسر استان

کجباف بیان کرد: بهره‌مندی از فضای مجازی با کیفیت و تعامل با رسانه‌ها نیز برای اینکه دانشجویان را در مسیر پوشش‌های خبری و اطلاع‌رسانی قرار دهیم، در دستور کار ما بوده است و اکنون نیز جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌های ما دارد. در همین موضوع، مخصوصاً نشست‌های متعددی برگزار کرده‌ایم. اردوهای جهادی، کارگاه‌ها و دوره‌ها و دوشنبه‌های قرآنی نیز جزو برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان اصفهان بوده که نمی‌توان تأثیراتش را بر شادابی روحیه دانشجویان و ارتقای کیفی علم و دانش آنان انکار کرد. مناظرات دانشجویی، برنامه دانشجوی نمونه و برگزاری هفته سراهای دانشجویی را نیز باید در شمار دستاوردهای این دانشگاه قرار داد.   

تولید برنامه‌های درسی نیز مسئله دیگری بود که مورد عنایت این مسئول دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت و درباره‌ آن توضیح داد: تولید و تهیه برنامه‌ها و کتاب‌های درسی که متناسب با نیازهای این بخش از آموزش عالی باشد همواره جزو اهداف دانشگاه بوده و به دستاوردهای مهمی نیز رسیده است.  

او به دعوت از استادان مجرب دیگر دانشگاه‌ها و بهره‌مندی از دانش آنان نیز اشاره و اظهار کرد: دعوت از استادان دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه کاشان یکی از موفقیت‌های ما تا امروز بوده است. بسیار برایمان اهمیت دارد که از دانش و منش و تجربیات اساتید این دانشگاه‌ها در بحث‌های مختلف آموزشی و درسی و نیز فعالیت‌های کارگاهی، سخنرانی، نشست و همایش بهره‌مند شویم.  

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در ادامه دستاوردهای این دانشگاه را چنین توصیف کرد: تأمین نیازهای معلم و دبیر آموزش و پرورش را نیز همیشه در نظر گرفته‌ایم. زمانی که من در سال ۱۴۰۱ مسئولیت ریاست این دانشگاه را عهده‌دار شدم، ظرفیت اولیه آن ۴۵۰۰ دانشجو بود، ولی امروز به ۷۸۰۰ نفر رسیده و جزء برنامه‌های مهم ما محسوب می‌شود. جذب هیئت‌علمی نیز در دستور کار ما بوده است و اکنون حدود ۷۵ عضو هئیت‌ علمی داریم. نزدیک به ۴۰ مامور آموزشی نیز در خدمت دانشجویان هستند. شمار استادان مدعو و حق‌التدریس نیز به ۵۰۰ نفر می‌رسد.  

کجباف تأکید کرد: به‌طورکلی، باید گفت که دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی مأموریت‌گراست و در هر گامی که پیش می‌رود، از تأمین فضا تا جذب هیئت‌علمی به مأموریت‌ها و اهداف بنیادینش نظر دارد. در این راه از همیاری آموزش‌ و پرورش استان، استانداری، خیران و دیگر نهادها و بخش‌های استان اصفهان بهره گرفته‌ایم. سازمان مرکزی و رئیس کل دانشگاه فرهنگیان کشور نیز همواره از حامیان ما بوده است.          

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha