• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403032315792
  • منبع : وزارت بهداشت و درمان

دخانیات و مخاطرات آن برای مادران باردار؛ از کاهش میزان باروری تا مرگ یا سقط جنین

دخانیات و مخاطرات آن برای مادران باردار؛ از کاهش میزان باروری تا مرگ یا سقط جنین

مصرف دخانیات در زنان علاوه بر کاهش میزان باروری، خطر مرگ یا سقط جنین، از سه ماهه اول دوران بارداری را نیز افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، دکتر سلمه دادگر - دانشیار گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آمارها نشان داده اثرات مصرف دخانیات توسط مادر باردار بر نوزاد می‌تواند منجر به اختلالات و ناهنجاری‌های جنین مثل بیماری‌های قلبی، شکاف کام و لب و اختلالات سیستم گوارشی مثل بسته بودن مقعد و گاهی باز بودن دیواره شکم شود.

به گفته وی، در مادران مصرف کننده‌ دخانیات، این احتمال وجود دارد که جفت سر راهی به وجود آید؛ یعنی به جای قرار گرفتن جفت بالا و در دیواره‌های رحم، روی دهانه رحم قرار می‌گیرد، که این امر با خطر افزایش خونریزی همراه خواهد بود.

دادگر، عارضه بسیار خطرناک مصرف دخانیات مادر در دوران جنینی را جدا شدن جفت قبل از زایمان عنوان کرد و افزود: در این شرایط خطر افت ضربان قلب، خونریزی‌های شدید و نیز از بین رفتن جنین در داخل شکم وجود دارد که می‌تواند برای سلامت مادر هم خطرناک باشد. همچنین طبق تحقیقات به عمل آمده، افزایش فشارخون و نیز مسمومیت‌های دوران بارداری در زنان مصرف کننده، دیده شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در ادامه با بیان اینکه مرگ‌های ناگهانی نوزادی و خطر ابتلای نوزاد در آینده، در مادران مصرف کننده دخانیات بیشتر خواهد بود، اضافه کرد: مادران مصرف کننده دخانیات ممکن است دچار زایمان زودرس و انقباضات رحمی قبل از هفته سی و هفتم بارداری و نیز پاره شدن کیسه آب شوند. در این شرایط عفونت‌های بالا رونده به داخل رحم و نیز عوارض جدی بر سلامت نوزاد وارد می‌شود که نوزاد ممکن است نیاز به  NICU داشته باشد. حتی وزن این نوزادان کمتر از میزان طبیعی خواهد بود. همچنین زایمان زودرس در مادران مبتلا به دیابت، با افزایش مایع دور جنین، کیسه آب پاره شده و زایمان زودرس و نیز تولد نوزاد درشت اتفاق خواهد افتاد.

فلوشیپ پریناتولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: اختلالات رشدی، رفتاری و خلقی از جمله اختلالات یادگیری، شناختی، ADHD می‌تواند از عوارض مصرف دخانیات در مادران مصرف کننده باشد که در آینده خانواده‌ها را دچار مشکل می‌کند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، دادگر گفت: برخی عوارض مصرف دخانیات با ختم بارداری، بهبود می‌یابند از آن جمله زایمان زودرس و مسمومیت‌های بارداری در صورتی که درمان به موقع و داروهای مناسب تجویز شود عارضه ای به وجود نمی آورد. همچنین برخی اختلالات ناهنجاری مثل شکاف کام و لب، بسته بودن مقعد که با جراحی نیز قابل درمان است ولی برخی نقایص قلبی- عروقی و اختلال در شریان های ریوی، قابل درمان نیست.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی توصیه کرد: مادران سیگاری قبل از اینکه اقدام به بارداری کنند، مصرف دخانیات را ترک کنند، چرا که پاک شدن بدن از دخانیات نیاز به زمان دارد و زندگی خود را به سمت تغذیه سالم‌تر و زندگی بهتر هدایت کنند تا فرزندی سالم داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha