• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403032416473
  • خبرنگار : 50691

دزفولی مطرح کرد

ضرورت تبیین علوم پایه با اقناع نه تحکم

ضرورت تبیین علوم پایه با اقناع نه تحکم

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه تجلیل از پژوهشگران اتفاق خوبی است؛ اما کافی نیست، گفت: خیلی‌ها نمی‌دانند علوم پایه در ساخت بنیاد و فناوری کشور به چه میزان تاثیر دارد یا اطلاع کافی ندارند. نسبت به این موضوع باید مواجهه اقناعی داشته باشیم و با تحکیم تبیین اتفاق نمی افتد.

به گزارش ایسنا، محمد رضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم در مراسم روز گرامیداشت ابوریحان بیرونی و دهمین دوره تجلیل از پژوهشگران جوان برجسته علوم پایه کشور ۱۴۰۳ گفت: جایزه ابوریحان در مجموعه جوایز استاندارد ملی محسوب می‌شود. در علوم پایه اقدامات زیادی انجام شده است، تجلیل از جوانان پژوهشگر به دلیل اهمیت علوم پایه است و این علوم‌می تواند ساخت جهان آینده را رقم‌ زند.

وی افزود: باید مشکلاتی که در تبیین علوم پایه وجود دارد را حل کنیم. باید ادراک درست از علوم پایه به دیگرانی که ممکن است نسبت به این مسئله اشراف درست نداشته باشند، تبیین شود. باید یک برنامه ریزی برای تبیین علوم پایه داشته باشیم تا اتفاقات خوب برای کشور بیفتد.

مخبر دزفولی با بیان اینکه تجلیل از پژوهشگران اتفاق خوبی است؛ اما کافی نیست، گفت: خیلی ها نمی دانند علوم پایه در ساخت بنیاد و فناوری کشور به چه میزان تاثیر دارد یا اطلاع کافی ندارند. نسبت به این موضوع باید مواجهه اقناعی داشته باشیم و با تحکیم اتفاق نمی افتد.

وی افزود: باید یک اقدام تبیینی عالمانه در بخش های مختلف علوم پایه رخ دهد. برخی از کشورها سرمایه گذاری بر روی علوم پایه را به نسبت دیگر علوم کاربردی صعودی کرده اند چون به اهمیت آن پی برده اند.

مخبردزفولی با بیان اینکه برای تبیین و روشنگری عالمانه در علوم پایه کم گذاشته ایم، گفت: در فرهنگستان گروه مطالعاتی مرجعیت علمی شکل گرفته است. هر کسی علاقه مند به این حوزه هست در این جلسات این کارگروه می‌تواند عضو شود. در مرجعیت به سه بخش  چیستی مرجعیت، چرایی مرجعیت و چگونگی تحقق مرجعیت توجه می شود. توجه به مرجعیت موجب ساماندهی علم در کشور می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha