• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403032617258
  • خبرنگار : 71219

گفتگو با محمد حسین علمدار

انیمیشن در ایران در حال رشد است؟

انیمیشن در ایران در حال رشد است؟

محمدحسین علمدار با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر فیلم‌های انیمیشن توانسته‌اند نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کنند و در گیشه موفق‌تر از قبل بوده‌اند، تأکید کرد: سینمای انیمیشن در ایران یک صنعت در حال رشد است.

نویسنده و تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» که به تازگی اکران آنلاین شده است در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: با وجود اینکه «مسافری از گانورا» در زمان مناسبی اکران عمومی نشد و شرایط مطلوبی وجود نداشت اما بازخوردهای خوبی از اکران این فیلم در سینماها شاهد بودیم. سینمای انیمیشن امروز در شرایط بهتری نسبت به سال‌های گذشته قرار گرفته و می‌توان آن را یک صنعت در حال رشد در کشورمان دانست که کم‌کم در حال پیدا کردن جایگاه واقعی خود است و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و در ادامه شاهد اتفاقات خوبی در سینمای انیمیشن‌مان باشیم.

علمدار خاطرنشان کرد: انیمیشن قدمت زیادی دارد ولی انیمیشن سه بعدی و سینمایی قدمت چندانی ندارد و در کشور ما زمان زیادی از اکران انیمیشن‌های سینمایی نمی‌گذرد و به همین دلیل این نگرش که مخاطب هزینه‌ای پرداخت کند و به سینما برود و یک انیمیشن ببیند و از آن لذت ببرد چندان وجود ندارد و در یک دهه گذشته کم‌کم این نگرش در حال شکل گرفتن است و تولیدکنندگان آثار نیز سعی کردند نقاط ضعف فیلم‌هایشان را کاهش دهند و با توجه به ذائقه مخاطب المان‌ها و نشانه‌هایی را در انیمیشن‌هایی که تولید می‌کنند ایجاد کنند.

وی افزود: در آثار انیمیشن ما امروز فرهنگ ملی، قومیت‌ها، مسائل فرهنگی و... مورد توجه هستند و فیلم‌های انیمیشن سینمایی که اکران می‌شوند از سفارشی یا صرفاً مذهبی بودن فاصله گرفته‌اند و به نشانه‌های جذب مخاطب بیشتر توجه می‌شود. به همین دلیل سینمای انیمیشن در سال‌های اخیر در بین مخاطبان سینما توانسته جایگاه ویژه‌ای کسب کند و توجهات به این سینما بیشتر شده و بچه‌ها و خانواده‌ها پیگیر تولیدات انیمیشن در کشورمان هستند و معمولاً آثار را دنبال می‌کنند.

این فیلمنامه‌نویس درباره محتوای انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» که اکران آنلاین شده است، اظهار کرد: خاورمیانه منطقه‌ای پر التهاب و پر تنش است و ما در این انیمیشن سینمایی سعی کردیم به واقعیت‌ها بپردازیم و مفاهیم ضد جنگ، قومیت‌ها، نژادپرستی و... مفاهیمی هستند که در این فیلم مطرح شده و کاراکترهای فیلم با آن درگیر هستند. در کنار این مفاهیم به موضوع بسیار مهم دیگری نیز پرداخته‌ایم که امروز یکی از دغدغه‌های مهم کشورمان به حساب می‌آید و آن بحث محیط زیست است.

وی افزود: ما در «مسافری از گانورا» سعی کردیم به مخاطبان اصلی این فیلم که کودکان هستند مسائلی و مباحث مهمی از محیط زیست را گوشزد کنیم. من بر این عقیده‌ام که نسل امروز نیاز دارد که مراقبت و محافظت از محیط زیست را بیاموزد چرا که ما در این زمینه با معضلاتی روبرو هستیم که در آینده می‌تواند تشکیل‌دهنده مشکلات بزرگ‌تر باشد. البته موضوع محیط زیست بسیار گسترده است و امیدواریم که بتوانیم در آثار بعدی این دغدغه بسیار مهم را دنبال کنیم.

علمدار درباره اکران آنلاین این انیمیشن سینمایی تصریح کرد: زمان اکران آنلاین اثر متأثر از زمان اکران در سینماها است. متأسفانه ما در اکران سینماها با مشکلات بسیاری مواجه شدیم و فیلم را به طور ناگهانی از سینماها برداشتند و بسیاری از برنامه‌ریزی‌های ما دچار مشکل شد. تصور ما بر این بود که زمان بیشتری برای اکران این فیلم در اختیار داریم و در حالیکه همچنان «مسافری از گانورا» فروش خوبی داشت، سازمان سینمایی این فیلم را از پرده سینماها برداشت و ما با وجود درخواست‌هایی که از طرف مدارس برای اکران این فیلم داشتیم بسیاری از اکران‌ها را که قرار بود بعد از عید در مدارس داشته باشیم، از دست دادیم و این اتفاق ضربه بزرگی به دیده شدن فیلم وارد کرد.

وی افزود: فیلم در نهایت به صورت آنلاین اکران شد و امیدوارم در اکران آنلاین که دسترسی به اثر آسان‌تر است فیلم بیشتر دیده شود. ما برای «مسافری از گانورا» زحمات بسیاری کشیدیم و دیده شدن این اثر برای ما بسیار مهم است.

این تهیه‌کننده در پایان درباره انتخاب پلتفرم فیلم نت برای اکران آنلاین «مسافری از گانورا» گفت: انتخاب پلتفرم به مسائل بسیاری مربوط است و ما در جلساتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که این پلتفرم برای نمایش آنلاین یک فیلم کودک گزینه بسیار مناسبی است. یکی از دلایل مناسب بودن آن، ارتباط آن با پلتفرم شاد بود بنابراین ما اطمینان داشتیم که با اکران فیلم در این پلتفرم آن را در «شاد» نیز خواهیم داشت و این اتفاق به دیده شدن فیلم کمک بسیاری می‌کند. پیش از اکران آنلاین «مسافری از گانورا» دیگر تولیدکنندگان انیمیشن تجربه اکران در پلتفرم‌های دیگر را هم داشتند که این تجربه برای آن‌ها چندان خوشایند نبود و تعامل خوبی با تولیدکنندگان در اکران آنلاین صورت نگرفته بود. همه این مسائل باعث شد که با سرمایه‌گذاران این اثر تصمیم بگیریم «مسافری از گانورا»‌ در اینجا نمایش داده شود و خوشبختانه شرایط خوبی نیز برای دیده شدن فیلم فراهم شده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha