• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032617502
  • خبرنگار : 50253

مرخ؛ روایتی کرمانجی برای حفظ محیط‌زیست

مرخ؛ روایتی کرمانجی برای حفظ محیط‌زیست

ایسنا/خراسان رضوی فیلم «مَرخ» در مورد زندگی محیط‌بانی به نام «رامان» است که همه زندگی خود را وقف حفاظت و حراست از درخت مرخ کرده است.

حسین فیروزه نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه مرخ، در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: مرخ اسمی است که مردم کُرمانج ساکن شمال خراسان روی درخت «اُرس» گذاشته‌اند. این درخت بیش از ۳۰۰۰ سال عمر دارد و در برخی از نواحی ایران وجود دارد؛ اما مهمترین زیستگاه این درخت در ایران و جهان در منطقه شمال خراسان است.

وی افزود: درخت مرخ برای زیست‌بوم منطقه بسیار مهم و حساس است و در منطقه «گُلیل» شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی درختان ارسی را داریم که بیش از ۳۰۰۰ سال عمر می‌کنند.

فیروزه با بیان اینکه در دو قرن گذشته منطقه شمال خراسان شاهد جنگل‌های انبوه ارس بوده است، گفت: متأسفانه به دلیل سردی هوا و عدم اطلاع مردم و مشکلات معیشتی این درخت بریده و چوب آن به زغال تبدیل می‌شده تا کمکی در زمینه تأمین معاش مردم باشد. همچنین به دلیل اینکه در باورهای مردم منطقه چوب این درخت بسیار مستحکم است بخش زیادی از این درختان در معماری و ساخت خانه‌ها استفاده می‌شد.

وی اظهار کرد: در باور مردم منطقه حتی در روستاهای ترک‌زبان و ترکمن زبان مرخ درختی مقدس است و در حال حاضر تک ‌درخت‌هایی که به‌ ندرت در برخی از مناطق روستایی اطراف چناران، قوچان، درگز و در برخی از مناطق استان خراسان شمالی دیده می‌شود وجود دارد که مردم معتقدند از این درختان حاجت می‌گیرند.

این کارگردان قوچانی از درخت مرخ به‌ عنوان یک‌گونه در معرض انقراض نام برد و تصریح کرد: ما جنگل‌های انبوه مرخ را ازدست‌ داده‌ایم و متأسفانه تکثیر درخت مرخ به‌ صورت غیرطبیعی تقریباً غیرممکن شده و تکثیر موفق مرخ را در منطقه شمال خراسان نداریم.

وی افزود: در برخی مناطق به‌ صورت آزمایشگاهی توانسته‌اند شرایط تکثیر ارس را فراهم کنند؛ ولی با انتقال به طبیعت معمولاً این درخت‌ها خشک می‌شوند.

کارگردان فیلم کوتاه مرخ در مورد این فیلم با بیان اینکه اکثر دیالوگ‌های کاراکترهای این فیلم کوتاه به زبان کرمانجی نوشته و اجرا شده است، اظهار کرد: فیلم‌های بومی ازاین‌ جهت بسیار مهم هستند که در سینما کمتر به آنها توجه شده است و به‌ ویژه شمال خراسان و منطقه کرمانج نشین این منطقه از سوی مدیران مورد بی‌مهری بسیاری قرار گرفتند.

فیروزه خاطرنشان کرد: در چند اثر اخیر تلاش کردم فیلم‌هایی مرتبط با زبان و فرهنگ کردی کرمانجی در شمال خراسان تولید کنم تا ضمن توجه به فرهنگ و زبان این منطقه و روایت‌هایی که در منطقه شکل می‌گیرد معرف خوبی از جغرافیای شمال خراسان و زبان و فرهنگ این مردم برای بسیاری از نقاط کشور و جهان باشد.

فیلم کوتاه مرخ در منطقه گلیل شیروان فیلم‌برداری شده و تولید فیلم ۶ روز به طول انجامیده است و صحرا اسداللهی، زانیار رضایی، ابوالقاسم یزدانی، علی سعیدیان و احمد زعفرانی از جمله بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha