• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032617686
  • خبرنگار : 30147

فرماندار کاشمر:

روایت دفاع مقدس برای نسل جدید باید قابل فهم و درک باشد

روایت دفاع مقدس برای نسل جدید باید قابل فهم و درک باشد

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار کاشمر با بیان اینکه روایت دفاع مقدس برای نسل جدید باید قابل فهم و درک باشد، گفت: فعالیت‌های فرهنگی از جمله کتاب، فیلم، مستند، نقاشی دیواری و ... از جمله راه‌های انتقال پیام شهدا است.

حجت اله شریعتمداری در گفت و گو با ایسنا کار در راه شهدا را جهاد در راه خدا دانست و اظهار کرد: این همان جهادی است که نگذاشت خون‌های ریخته شده در کربلا پایمال شود.

وی با اشاره به اینکه هر چه داریم برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا باید به میدان آورد، بیان کرد: نباید در چنین حرکت بزرگی هدف را گم کرد.

فرماندار کاشمر ادامه داد: تاکنون کمیته‌های متعددی برای برگزاری دومین کنگره ملی بزرگداشت شهید مدرس و ۱۲۲۰ شهید منطقه ترشیز تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه دبیرخانه کنگره با جدیت در حال انجام وظایف است، افزود: شورای سیاست‌گذاری، ستاد اجرایی و کمیته‌ها کار خود را مدت‌هاست آغاز و جلسات مشترک برگزار شده است.

                                                                                                       

روایت دفاع مقدس برای نسل جدید باید قابل فهم و درک باشد

وی با بیان اینکه جمع‌آوری اسناد و آماده سازی آلبوم شهدا توسط کمیته مربوطه در حال انجام است، اذعان کرد: دیوار نگاره‌ها و نصب المان‌های شهدا، نام‌گذاری معابر و میدان‌ها به نام شهدا در سطح شهرستان شروع و انجام شده است.

فرماندار کاشمر از تولید و نشر بیش از ۴۰ جلد کتاب در حوزه شهدا و دفاع مقدس خبر داد و بیان کرد: ۱۲ جلد دیگر نیز در همین خصوص در دست تألیف است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای ساخت یک فیلم کوتاه با موضوع شهدا و دفاع مقدس انجام شده است، خاطرنشان کرد: اولین یادواره شهید امنیت به صورت استانی در سطح شهرستان برگزار شده است.

شریعتمداری گفت: تاکنون اقدامات قابل توجهی برای برگزاری دومین کنگره ملی بزرگداشت شهید مدرس و ۱۲۲۰ شهید منطقه ترشیز انجام شده است.

وی افزود: تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که کنگره در شأن شهدا و به بهترین نحو برگزار شود و در این خصوص هیچ نگرانی و مشکلی نداریم.

فرماندار کاشمر در ادامه به سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند بزرگداشت شهدا دو محور اساسی دارد اشاره کرد و گفت: اولین محور یاد شهید و دومین محور انتقال پیام شهید است.

وی با تأکید بر اینکه با کار، فعالیت و جهاد یاد شهدا را در مقابل چشم‌ها باید زنده نگه داشت و از به فراموشی سپردن آن جلوگیری کرد، گفت: شهرها باید بو و عطر شهید بدهد و تصاویر شهدا برای همیشه جلوی چشم باشد.

شریعتمداری جریان سازی را هدف برگزاری کنگره شهدا دانست و اظهار کرد: باید با جریان سازی عملی و فکری میراث ارزشمند نسل گذشته و جوان فداکار گذشته را به جوان امروز منتقل کرد.

 برای نوشتن زندگینامه شهدا باید از ادبیات داستانی استفاده شود

وی با اشاره به اینکه با برگزاری برنامه‌های مختلف باید ذهن دانش آموزان و جوانان را با شهدا، پیام و سبک زندگی شهدا درگیر کرد، گفت: کنگره شهدا باید هنرمندانه باشد و بتواند با کتاب، فیلم و نماهنگ فاخر و ... پیام شهدا را منتقل کند.

وی افزود: اگر قصد چاپ کتابی را داریم باید داستان گو باشد، برای نوشتن زندگینامه شهدا باید از ادبیات داستانی استفاده شود آن وقت هر کس این کتاب فاخر را خریداری کند قطعاً خواننده آن افزایش خواهد یافت.

فرماندار کاشمر با بیان اینکه کتاب‌هایی که به صورت ساده نوشته شوند و یا طرح جلد زیبایی نداشته باشد خواننده‌ای نخواهد داشت، تصریح کرد: برای نوشتن کتاب شهدا باید از نویسندگان خوب و اهل قلم استفاده شود.

وی در همین خصوص اظهار کرد: خراسان رضوی دارای بهترین ناشران ادبیات دفاع مقدس در کشور است که باید از این پتانسیل به بهترین نحو استفاده کرد.

شریعتمداری بر تولید و نشر کتب فاخر دفاع مقدس و کتاب عکس فاخر و برگزاری پویش‌های کتاب‌خوانی تأکید کرد و گفت: برگزاری کنگره تراز، شاخص‌هایی دارد که باید به آن‌ها توجه شود.

سرگذشت پژوهی برای تمامی شهدای منطقه ضروری است

وی با تأکید بر اینکه بانک اطلاعات و آمار جمع‌آوری اسناد و آثار شهدا در سطح ۱۲۲۰ شهید منطقه ترشیز باید کامل باشد، انجام سرگذشت پژوهی برای تمامی شهدای منطقه را ضروری دانست و اظهار کرد: باید با پدران و مادران شهدایی که در قید حیات هستند و همچنین هم‌رزمان، همسر و فرزند شهید گفت و گو کرد.

شریعتمداری همچنین ترمیم و بازسازی عکس‌های قدیمی شهدا و سرکشی از تمامی خانواده شهدا در قالب کنگره را ضروری دانست و گفت: برای برگزاری کنگره شهدا باید اقدامات و تلاش‌های بسیاری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه برای هر قشر جداگانه باید جداگانه یادواره شهدا برگزار شود، به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه اهمیت یاد شهدا اشاره و بیان کرد: کار برای شهدا حیاتی است و بزرگداشت‌ها و کنگره‌های شهدا نیز به همین منظور برگزار می‌شود.

دفاع مقدس به گونه‌ای روایت شود که برای نسل جدید قابل فهم و درک باشد

فرماندار کاشمر با اشاره به اینکه هر قشر در جامعه برای شهدا باید جداگانه کار کند، تصریح کرد: دفاع مقدس باید به گونه‌ای روایت شود که برای نسل جدید قابل لمس، فهم و درک باشد، نهضت روایتگری باید متناسب با ذائقه و روحیات جوانان و نوجوانان شکل بگیرد.

وی اظهار کرد: سرگذشت پژوهی باید در دستور کار کنگره قرار گیرد، یعنی شهدا را بشناسیم و بشناسانیم. ریزه‌کاری‌های زندگی شهدا را در آوریم تا بتوانیم تولید محتوا کنیم.

وی با بیان اینکه کنگره‌های شهدا باید جریان ساز باشد و از آنجایی که شهدای ما امید آفرین هستند، کنگره‌های شهدا هم باید امیدآفرین باشند، گفت: از سیره شهدا، منش شهدا و حماسه‌های شهدا باید امید تولید شود و کنگره‌ها بتوانند تولید معنا کنند و ایمان و امید را به جامعه منتقل کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha